اطلاعات تماس
  • 021220*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140106066383217875

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

کد: 140106066383217875

https://bit.ly/3R6Hbcu

، تهران , (اخبار رسمی): آیا کامپوزیت‌ها می توانند باعث پوسیدگی دندان ها شوند؟ علت پوسیدگی دندان زیر کامپوزیت چیست؟

آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می شود؟
آیا کامپوزیت باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت به دلایل گوناگونی ایجاد می شود. این تصور که پوسیدگی دندان به دلیل استفاده از کامپوزیت افزایش می یابد، کاملا اشتباه می باشد. کامپوزیت دندان علاوه بر ایجاد زیبایی لبخند، موجب حفظ سلامتی دهان و دندان می‌شود. زمانی که کامپوزیت به طور کامل بر روی دندان محکم شود، می تواند مقاومت دندان را در برابر تغییر رنگ، ضربه و فشار وارد شده، افزایش دهد.

کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت به دلیل استفاده از خود کامپوزیت نیست. کامپوزیت ونیر یک لایه نازک از مواد رزینی می باشد که دارای ترکیبات مختلفی است. کامپوزیت برای پوشاندن مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود.

 دندانپزشک زیبایی از روش های مختلفی برای فرم دهی، استحکام بخشی و ایجاد پیوند بین کامپوزیت با دندان استفاده می کند. با استفاده از کامپوزیت مشکلاتی مانند فاصله بین دندان ها، زرد و یا تیرگی رنگ دندان ها، ترک خوردگی دندان ها، لب پر شدگی و شکستگی های جزئی دندان ها برطرف می شود. رنگ کامپوزیت ونیر بعد از سفت شدن مشابه رنگ دندان طبیعی است. 

علت پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

با رعایت مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان، می توان از بروز مشکل پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد. برخی مواقع پوسیدگی بعد از نصب کامپوزیت به دلیل وجود پوسیدگی دندان قبل از استفاده از کامپوزیت بوده که به درستی درمان نشده است.

عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان بعد از نصب کامپوزیت ونیر عاملی مهم در پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت

 رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان بعد از نصب کامپوزیت باید با دقت بیشتری انجام شود. حفظ سلامتی لثه و دندان های زیر کامپوزیت، مانع پوسیدگی دندان می شود. با کشیدن نخ دندان و مسواک زدن، حداقل دو بار در طول روز می توان از تجمع باکتری ها در اطراف کامپوزیت و لثه جلوگیری کرد. تجمع باکتری ها موجب پوسیدگی دندان در مدت زمان کوتاهی خواهد شد. عدم رعایت بهداشت باعث می شود تا حفره ای در پشت دندان ایجاد شود که در ظاهر مشخص نمی شود. با پیشرفت پوسیدگی، دندان کامپوزیت شده از بین می رود. مراجعه منظم و دوره ای به دندانپزشک باعث می شود تا با تشخیص به موقع پوسیدگی، اقدامات درمانی سریعتر انجام شود و سلامتی دندان حفظ شود.  

ایجاد پلاک دندان در اطراف لثه و کامپوزیت

پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت ممکن است به علت جمع شدن ذرات مواد غذایی و یا تشکیل پلاک دندان در اطراف کامپوزیت و یا لثه ایجاد شود. افرادی که دچار عادات اشتباهی مانند سیگار کشیدن و یا مصرف بیش از حد غذاهای اسیدی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به پوسیدگی دندان هستند. به دلیل وجود کامپوزیت، پیشرفت پوسیدگی دندان دیده نمی شود. در مواقعی که میزان پوسیدگی زیاد باشد، دندانپزشک تشخیص می دهد که دندان به روت کانال و یا روکش دندان احتیاج دارد. در مواقعی هم که پیشرفت پوسیدگی موجب از دست رفتن دندان شود، دندانپزشک از روش کاشت ایمپلنت دندان استفاده می کند.

بروز واکنش های حساسیتی به مواد تشکیل دهنده کامپوزیت

 بعد از نصب کامپوزیت بر روی سطح جلویی دندان ممکن است، دو نوع واکنش حساسیتی ایجاد شود. اگر التهاب ایجاد شده در لثه، به دلیل تاثیر واکنش های آلرژیک به موقع درمان نشود، ممکن است باعث پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت می شود. 

  1. واکنش حساسیتی لثه به کامپوزیت ونیر به عنوان یک جسم خارجی: این نوع واکنش آلرژیک فورا بعد از نصب کامپوزیت مشخص می شود. در این واکنش ها بلافاصله بعد از نصب کامپوزیت ونیر، لثه ملتهب می شود، احتمال قرمزی و خونریزی در محل نصب کامپوزیت هم وجود دارد. واکنش حساسیتی به چسب مورد استفاده برای چسباندن کامپوزیت به دندان: این نوع واکنش ها با تاخیر ایجاد می شود. احتمال دارد این واکنش بعد از گذشت چند ماه، موجب التهاب شود. مواد تشکیل دهنده رزین ها و یا چسب مورد استفاده برای نصب کامپوزیت، موجب افزایش مقاومت کامپوزیت می شود که در برخی افراد موجب بروز واکنش های آلرژیک می شود.

ترکیباتی مانند مواد چسبنده گروه آلدئید و یا مواد پیوند دهنده مانند متاکریلات می توانند باعث بروز واکنش های آلرژیک می شوند. علائم واکنش های حساسیتی شامل مواردی مانند  اگزما، خارش، خشکی پوست، تورم و احساس سوزش لثه می باشد. اگر بعد از نصب کامپوزیت هریک از علائم ذکر شده را مشاهده کردید، حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

آیا میتوان کامپوزیت ها را برداشت؟

در هنگام ایجاد پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت می توان به راحتی کامپوزیت را برداشت و دندان پوسیده را درمان کرد. مهمترین برتری کامپوزیت ونیر نسبت به روش لمینت دندان، عدم نیاز به تراشیدن مینای دندان می باشد. برای نصب لمینت سرامیکی مینای دندان تراشیده می شود و سپس لمینت بر روی سطح جلویی دندان نصب می شود اما در روش نصب کامپوزیت نیاز به تراشیدن مینای دندان نیست. در نتیجه ظاهر دندان طبیعی تغییری نکرده است و می توانید کامپوزیت را از روی دندان بردارید.

چه مراقبت هایی را انجام دهیم تا کامپوزیت ونیر باعث پوسیدگی دندان نشود؟

برای پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، باید مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت ونیر را به خوبی رعایت کرد. همچنین رعایت مراقبت‍های بهداشتی دهان و دندان  باید با حساسیت بیشتری انجام شود. مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، مصرف غذاهای سالم، استفاده از دهانشویه های تجویز شده توسط دندانپزشک و مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند از بروز پوسیدگی دندان به طور چشمگیری جلوگیری کند. با انجام نکات ذکر شده، طول عمر کامپوزیت ونیر را افزایش می دهید و هم به سلامتی دندان های زیر کامپوزیت ونیر و سلامتی دهان و دندان خود، کمک شایانی می کنید.

احساس درد و حساسیت به گرمی و سردی در زمان مصرف مواد غذایی بعد از نصب کامپوزیت، کاملا طبیعی است. همچنین ممکن است احساس کنید که دندان هایتان بلندتر از بقیه دندانهایتان شده است. این مشکلات بعد از گذشت چند روز برطرف می شوند و شما دندان هایی زیبا خواهید داشت.

یکی دیگر از روش های پیشگیری از بروز پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، پرهیز از مصرف خوراکی‌ها و نوشیدنی های حاوی رنگدانه است که موجب تغییر رنگ کامپوزیت ونیر می شوند. این مواد علاوه بر تغییر رنگ کامپوزیت باعث از بین رفتن چسب و مواد پیوند دهنده بین کامپوزیت با دندان می‌شوند. سیگار کشیدن و مصرف نوشیدنی های الکلی هم موجب کاهش طول عمر کامپوزیت و ایجاد پوسیدگی دندان می شوند.

خودداری از شکستن آجیل ها، فندق و پسته های سر بسته با دندان کامپوزیت شده می تواند از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت جلوگیری کند. ترک خوردگی یا شکستگی کامپوزیت باعث می شود تا ذرات مواد غذایی و یا باکتری ها در فاصله ایجاد شده بین دندان و کامپوزیت، تجمع کنند و باعث پوسیدگی دندان شوند.

کلام آخر

برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بعد از کامپوزیت، باید مراقبت های بعد از نصب کامپوزیت دندان و مراقبت های بهداشتی دهان و دندان را به خوبی رعایت کنید. اجتناب از مصرف نوشیدنی هایی مانند چای، قهوه، نوشیدنی های گازدار و رنگی، انواع سس، شکلاتها و شراب قرمز می تواند باعث افزایش طول عمر کامپوزیت و حفظ سلامتی دندان شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

دکتر هومن عشقی

فلوشیپ لیزر دندانپزشکی - عضو انجمن داندانپزشکان زیبایی آمریکا AACD - درجه مسترایمپلنت های دندانی از دانشگاه کالیفرنیاUCLA - درجه مستردندانپزشکی زیبایی ازدانشگاه کالیفرنیاUCLA - درجه مسترلیزر دندانپزشکی دانشگاه آخن آلمان

اطلاعات تماس
  • 021220*****
[نمایش اطلاعات]