اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107046542620678

فایل pdf آموزش نقشه‌خوانی برق ساختمان + معرفی آموزشگاه

آموزش نقشه خوانی برق ساختمان

کد: 140107046542620678

https://bit.ly/3fosJ1G

، ری , (اخبار رسمی): در این مطلب علاوه بر آشنایی با روش خواندن نقشه برق ساختمان، به فایل آموزش نقشه خوانی برق ساختمان نیز دست پیدا کرده و دو آموزشگاه معتبر در زمینه برق ساختمان را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

آموزش نقشه خوانی برق ساختمان
آموزش نقشه خوانی برق ساختمان

نقشه سیم کشی برق ساختمان، یک طرح کلی همراه با نشانه‌های اختصاری و علایم نقشه کشی برق ساختمان می‌باشد که پل ارتباطی بین ترسیم کننده‌ی نقشه و مجری این نقشه خواهد بود.

درنتیجه آموزش نقشه خوانی برق ساختمان به شما کمک می‌کند با شناخت این علائم و مداربندی هر یک پلان‌های طراحی شده، به راحتی و بدون کوچک‎ترین اشتباهی اقدام به اجرای نقشه سیم کشی برق ساختمان کنید.

در این مقاله با انواع نقشه سیم‌ کشی برق ساختمان و نحوه‌ی نقشه خوانی آن‌ها آشنا می‌شویم. همچنین به اجزای یک نقشه و مفاهیم هر یک از آن‌ها اعم از علایم اختصاری، پلان‌ها، مداربندی رایزر، توضیحات و جزئیات نیز پرداخته شده است.

نقشه خوانی برق ساختمان به چه نحو است؟ نقشه سیم کشی برق ساختمان شامل مدارهای مختلف ساختمان و جزئیات پلان محیط می‌شود که به برق‌کار کمک می‌کند تا با محل دقیق نصب کلید پریزها و نحوه‌ی سیم‌ کشی اصولی آشنایی داشته باشد.

پیش از آموزش نقشه خوانی برق ساختمان درنظر داشته باشید که در خصوص یک ساختمان 3 نوع نقشه طراحی خواهد شد که هر یک از آن‌ها در مراحل مختلفی طراحی می‌شوند.

در ابتدا نقشه‌هایی با فاز صفر ترسیم می‌شوند که به آن نقشه مطالعاتی نیز گفته می‌شود. به طور کلی این نقشه برای نشان دادن پلان کلی و ساده‌ی ساختمان می‌باشد و مداربندی و سیم کشی در آن طراحی نشده است.

نقشه دیگری که برای ساختمان طراحی خواهد شد، نقشه فاز یک می‌باشد. این نقشه جزئیات بیشتری نسبت به نقشه فاز مطالعاتی دارد. به این شکل که ابعاد مختلف محیط و فضای ساختمان به صورت جزئی‌تر و همراه با اندازه‌گیری نشان داده خواهد شد.

در نهایت زمانی که نقشه‌های فاز مطالعاتی و فاز یک تکمیل شد، با استفاده از نقشه‌ی فاز سه، تمام جزئیات اجرایی طراحی می‌شود.

انواع نقشه سیم کشی برق ساختمان نقشه برق ساختمان با توجه به نوع تجهیزات موجود و تاسیسات برقی مربوط به آن ساختمان دارای انواع شماتیکی، گرافیکی و گزارشی می باشند. در این بخش به کاربردی ترین نوع نقشه سیم کشی برق ساختمان، یعنی نقشه شماتیکی می‌پردازیم.

نقشه‎های شماتیکی به دو شکل تک قطبی و چند قطبی ترسیم می‌شوند. در ﺗﺮﺳﻴﻢ ﺗﻚ ﻗﻄﺒﻲ ﻧﻘﺸﻪ های ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﺼﺐ ﺗأسیسات ﻛﺎﺑﻞ برق ساختمان، بدون در نظر گرفتن تعداد و نوع رشته‌های ﺳﻴﻢ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻳﻚ ﺧﻂ و به شکل خط مورب ﻧﻤﺎﻳﺶ داده ﻣﻲ ﺷﻮد. ترسیم نقشه یک قطبی، اطلاعات به خصوصی در رابطه با عملکرد مدار نمی‌دهد. بلکه با استفاده از این نقشه می‌توان قطعات به کار رفته در مداربندی را شناسایی کرد.

اما با استفاده از نقشه چند قطبی هر یک از کابل‌ها و سیم‌های موجود در نقشه سیم‌ کشی برق ساختمان با جزییات نشان‌داده می‌شود. به طوری که هر کدام از مسیرهای جریان برق را با یک سیم مجزا نمایش می‌دهند.

اجزاء نقشه سیم کشی برق ساختمان محتوای نقشه سیم کشی برق ساختمان شامل اجزای مختلفی می‌باشد. به صورت کلی یک نقشه کامل برق

ساختمان به ترتیب شامل اجزای زیر می‌باشد.

1- علایم

2- نقشه‌ی پلان

3- نمودار تابلوها

4- نمودار رایزرها

5- جزئیات

6- توضیحات

اگر قصد آموزش نقشه خوانی برق ساختمان را دارید، در ابتدا ضروری است با مفاهیم این اجزاء و نحوه‌ی ترسیم آن بیشتر آشنا شوید.

علایم نقشه کشی برق ساختمان چیست؟ هر یک از ابزار و وسایل برقی در نقشه سیم کشی برق ساختمان با یک علامت اختصاری واحد و کد خاصی مشخص می‌شود. در صورتی که ترسیم‌کنندگان این نقشه از یک استاندارد و علامت پیروی نکنند، تفاسیر متفاوتی از اطلاعات و ایده‌های ترسیم‌کننده‌ی نقشه سیم کشی برق خواهد شد که کار برق‌کار ساختمان را بسیار سخت می‌کند.

چند استاندارد برای ترسیم و طراحی علایم نقشه کشی برق ساختمان وجود دارد. یک از این استانداردها، استاندارد بین‌المللی آمریکا(A.N.S.I) می‌باشد که کاربرد ان بیشتر در تاسیسات مکانیکی است. یکی دیگر از این استانداردها، استاندارد آلمان(V.D.E) است.

 اما مهم‌ترین استاندارد، استاندارد کمیته بین‌المللی الکتروتکنیک(I.E.C) محسوب می‌شود. این استاندار در نقشه‌های برق ساختمان کاربرد بیشتری دارد. تمام علایم و ابزارهای طراحی شدن می‌بایست با این استاندارد مطابقت داشته باشد. ضمنا بنابر مبحث 13 مقررات ملی ساختمان اندازه این علایم باید متناسب با مقیاس نقشه‌ی پلان باشد.

در جدول زیر با این علایم الکتریکی اختصاری در آموزش نقشه خوانی ساختمان بیشتر آشنا می‌شوید.

بررسی  نقشه‌ی پلان ها یک ساختمان مسیرهای سیم کشی مختلفی دارد که در ترسیم نقشه سیم کشی برق ساختمان تمام این مسیرها با در نظر گرفتن محل قرارگیری وسایل منزل می‌بایست طراحی شود.

 اما در عین حال ترسیم تمام این مسیرها اعم از چراغ‌ها و روشنایی در نقاط مختلف ساختمان، سیم کشی پریز و آنتن و تلفن بر روی یک پلان واحد، باعث شلوغی بیش از حد و اشتباه در نقشه خوانی خواهد شد.

در نتیجه سه نوع پلان برای هر یک از این‌ها در نظر گرفته می‌شود و به صورت جداگانه طراحی شود. این پلان‌ها عبارت اند از 1-پلان روشنایی 2-پلان پریز برق 3-پلان پریز تلفن و آنتن

در طراحی هر یک از این پلان‌ها، طراح می‌بایست با درنظر گرفتن معماری محلی که وظیفه نقشه کشی آن را بر عهده دارد، اقدام به ترسیم نقشه سیم کشی آن نماید. به عنوان مثال در ترسیم پلان پریزها، تعداد این پریزها و بهترین نقطه برای قرارگیری آن‌ها، با توجه به محل وسایل آشپزخانه یا اتاق خواب و غیره، تعیین می‌شود.

نمودار تابلوها در آموزش نقشه خوانی برق ساختمان به چه صورت می‌باشد؟ نقشه و نمودار تابلوها در تمام ساختمان‌ها به صورت شماتیک و تک خطی ترسیم می‌کنند.

امروزه به صورت معمول از سه نوع تابلوی برق برای یک ساختمان استفاده می‌شود. این‌ها عبارت اند از: تابلوی اصلی(کنتور)، تابلوی اشتراکی، تابلوی تقسیم 

در آموزش نقشه خوانی برق ساختمان، نمودار تابلوها به این صورت طراحی شده که انرژی الکتریکی توسط کابل واحدی، وارد ساختمان و تابلوی اصلی یا همان کنتور می‌شود. در نهایت با توجه به تعداد واحدهای مسکونی و مصرف اشتراکی، تابلوی اشتراکی ترسیم می‌شود و از سمت دیگر که بر روی نقشه با چند خط نشان داده شده، خارج می‌شود.

تابلوی تقسیم در هر واحد مسکونی برای همه مدارهای روشنایی و پریزها به صورت جداگانه ترسیم می‌شود. تابلو تقسیم را در آموزش نقشه خوانی برق ساختمان با کد DP  نشان می‌دهند.

در نقشه کشی نمودار تابلوها، نوع، تعداد و سیم و مقطع سیم‌های ورودی و خروجی به تابلو باید مشخص شود.

آشنایی با نمودار رایزرها (RISER) رایزر به مدارهایی گفته می‌شود که به صورت عمودی نمودار ارتباط دهی مسیرهای اصلی برق ساختمان را نشان می‌دهد. نمودارهای رایزری که بر روی نقشه نشان داده می‌شود شامل نمودار رایزر آنتن مرکزی، روشنایی راه ‌پله‌ها، آیفون، جعبه تقسیم تلفن، تابلوهای تقسیم برق

در نقشه خوانی ساختمان، ارتباط دهی هر یک از رایزرهای نامبرده از مسیر پلان راه‌ پله‌ی ساختمان نشان داده می‌شود. یکی از رایزرهای مهم در نقشه ساختمان، رایزر آنتن مرکزی می‌باشد. ارتباط دهی وسایل آنتن مرکزی را در پلان راه پله به درستی نمی‌توان نشان داد. به همین دلیل همواره آرایش آنتن مرکزی با رایرز مشخص می‌شود. سپس وارد تقسیم‌ کننده واحدها خواهد شد و درنهایت به پریزهای آنتن متصل می‌رسد.

جزئیات در نقشه کشی برق ساختمان چگونه مشخص می‌شود؟ یکی دیگر از اجزایی که بر روی نقشه درج می‌شود، جزئیات می‌باشد. جزئیات همان عملیات ساختمانی لازم در سیم کشی برق ساختمان می‌باشد که نیاز به بزرگنمایی نیز دارد. به همین دلیل در بخش جزئیات به آن اشاره خواهد شد. مهم ترین جزئیاتی که در نقشه تاسیات برقی درج می‌شود، چاه ارت و نحوه عبور کابل است.

توضیحات در نقشه برق ساختمان همانطور که اشاره شد در ترسیم نقشه، از علایم و نشانه‌های اختصاری استفاده می‌شود که بخشی از آن‌ها نیاز به توضیحات نوشتاری نیز دارد. و یا اینکه ممکن است علاوه بر نشان دادن یک نمودار رایزر یا پلان، برای تاکید بیشتر در بخش توضیحات به آن اشاره شود.

مدار بندی نقشه پلان‌ها درآموزش نقشه خوانی برق ساختمان به چه نحوی می‌باشد؟ در آموزش نقشه خوانی برق ساختمان، باید به این نکته توجه کنید که هر یک از پلا‌ن‌های سیم کشی ساختمان(روشنایی، پریزها، آنتن و تلفن) به صورت شماتیک مداربندی می‌شوند.

به اتصال تعدادی از وسایل و مصرف کننده‌های الکترونیکی به منبع تغذیه به طوری که از حد مجاز تجاوز نکند، مداربندی گفته می‌شود. این مداربندی می‌تواند به صورت شمای حقیقی، مسیر جریان و یا شمای فنی باشد.

به عنوان مثال در پلان مداربندی روشنایی اتاق‌های ساختمان، با استفاده از خطوطی، لامپ‌ها وکلیدهای مربوط به اتاق‌های در کنار هم را به یکدیگر متصل می‌کند و آن‌ها را به یکی از فیوزهای تابلوی تقسیم برق داخل واحد می‌رسانند.

در پلان مداربندی پریز تلفن، آن را در کنار پریز برق قرار می‌دهند. لازم است یک از پریزهای تلفن در کنار پیشخوان آشپزخانه قرار بگیرد. ضمنا در نقشه سیم کشی برق ساختمان، پریز آنتن را نیز در پلان تلفن طراحی می‌کنند.از طرفی محل مناسب برای پریز آنتن در مداربندی مربوطه، در محل قرارگیری تلوزیون تعیین می‌شود.

مقررات ملی ساختمان(مبحث 13) در خصوص مداربندی پلان پریز تلفن وآنتن به نکته‌ای اشاره کرده است که در نقشه کشی برق ساختمان بایستی به آن توجه کرد. از این قرار که مدار پریز تلفن جزء مدارهای جریان ضعیف می‌باشد. مدارهای هر یک از سیستم‌های جریان ضعیف باید به طور مستقل کشیده شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

ایرانilo

داشتن یک مدرک معتبر بین المللی، می‌تواند شما را برای ورود به دنیای کار در داخل و یا خارج از کشور کمک کند. شما می‌توانید با شرکت در کلاس‌های حضوری، مجازی و یا ترکیبی ما، خود را برای شرکت در آزمون عملی و تئوری سازمان فنی و حرفه ای آماده کنید و در رشته‌هایی مانند اتومکانیک، برق، کامپیوتر و آرایشگری مردانه مدرک بین المللی بگیرید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

مسکن و ساختمان | علم و آموزش