اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107206767818492
در دسترس نیست

تاثیرات تحریم‌ها بر تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی

کد: 140107206767818492

، (اخبار رسمی): در سال‌های گذشته بسیاری از مشاغل کوچک و بزرگ تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و شاید بتوان گفت که مجموعه‌هایی که دارای تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته هستند، آسیب‌های جدی دیده‌اند.

تاثیرات تحریم‌ها بر تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی
تاثیرات تحریم‌ها بر تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی

دستگاه‌های آزمایشگاهی اغلب ساخته‌ی‌ کشورهای اروپایی و امریکا هستند و از آن‌جا که خریداران نمی‌توانند هیچ خدماتی از شرکت فروشنده بگیرند، سال‌هاست که بسیاری از دستگاه‌ها خراب و بدون استفاده مانده‌اند.

تعمیر این دستگاه‌ها در داخل ایران دو مشکل اساسی دارد. یکی توانایی تعمیر و دانش فنی، دیگری تامین قطعات دستگاه‌ها. شاید بتوان مشکل اول که مربوط به دانش فنی می‌شود را تا حدی برطرف نمود. اما باید در نظر داشت که تامین قطعات مخصوصا قطعات حساس این تجهیزات، به راحتی امکان‌پذیر نیست.

برندهای تجهیزات آزمایشگاهی در ایران چیست؟

با توجه به تنوع دستگاه‌های آزمایشگاهی، برندهای بسیار زیادی را می‌تواند برشمرد. بهتر است ابتدا به تقسیم‌بندی دستگاه‌ها بپردازیم:

  •        دستگاه‌های آنالیز عنصری که شامل ICP، ICP-MS، Atomic Absorption، XRF و ... هستند.
  •        دستگاه‌های کروماتوگرافی که شامل GC، GC-MS، HPLC و ... هستند.
  •        دستگاه‌های اسپکتروفتومتری که شامل UV-Vis، FT-IR و ... هستند.
  •        تجهیزات عمومی مانند pH meter، هیتر استیرر و ...
  • هر کدام از این تجهیزات را برندهای متفاوتی تولید می‌کنند. مثلا یکی از برندهای مطرح تولیدکننده‌ی دستگاه Atomic یا همان جذب اتمی، برند اجیلنت است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تجهیزات این کمپانی می‌توانید به وسایت agilent مراجعه نمایید. این شرکت یکی از شرکت‌هایی است که محصولات زیادی در ایران دارد. بسیاری از این محصولات سال‌ها پیش، قبل از وضع تحریم‌ها وارد ایران شده‌اند. اما با توجه به شرایط پیش‌آمده، شرکت تولیدکننده هیچ خدماتی به خریداران ایرانی نمی‌دهد و ممکن است به دلیل نبودن یک قطعه‌ی کوچک، یک دستگاه چند صد میلیونی یا حتی میلیاردی، سال‌ها بلااستفاده افتاده باشد.

    این دستگاه‌ها اغلب به عنوان دستگاه‌های های‌تک شناخته می‌شوند. عبارت های‌تک به این معناست که در ساخت این تجهیزات از تکنولوژی‌های پیشرفته‌ی مختلف استفاده شده است. بنابراین برای تعمیر این دستگاه‌ها به دانش‌های متفاوتی از جمله مکانیک و الکترونیک، کامپیوتر و ... نیاز است.

    از دیگر برندهای مطرح تولیدکننده‌ی این تجهیزات، برند اسپکترو آلمان است. این برند تجهیزات آنالیز عنصری تولید می‌کند.

    در نظر داشته باشید که در چند سال گذشته، با توجه به وضعیت پیش‌آمده برای صنایع، برخی شرکت‌ها اقدام به تعمیر این تجهیزات کردند که در ادامه بیشتر در مورد آن صحبت می‌کنیم.

    تعمیر تجهیزات در ایران

    یکی از شرکت‌هایی که سابقه‌ی طولانی در زمینه‌ی تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی دارد، شرکت صدراپژوهش است. این شرکت با بیش از 17 سال سابقه‌ی فعالیت در حوزه‌ی خرید، فروش و تعمیر تجهیزات، یکی از مراجع معتبر آزمایشگاهی محسوب می‌شود. فعالیت اصلی این شرکت در زمینه‌ی دستگاه‌های آنالیز پیشرفته از جمله ICP، GC، HPLC، Spectrophotometer و ... است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه پیشنهاد می‌شود به صدراپژوهش مراجعه نمایید. در این سایت مجموعه‌ی خدمات این شرکت به همراه رزومه‌ی مختصری از فعالیت‌های جاری آن قابل مشاهده است. مهندسین این شرکت با تکیه بر دو دانش الکترونیک و مکانیک، سال‌هاست که خدمات تعمیر، پشتیبانی، نصب و کالیبراسیون این تجهیزات را انجام می‌دهند. به علاوه، موضوع مهم‌تر این است که تمامی خدمات خود را تا مدت زمان مشخصی گارانتی می‌کنند.

    گارانتی تجهیزات آزمایشگاهی در ایران

    همانطور که می‌دانید، شرکت‌های تولیدکننده موظف هستند که در قبال دستگاه‌ها و به طور کل اجناس فروخته‌شده‌ی خود، پشتیبانی خوب ارائه دهند. اغلب دستگاه‌هایی که در ایران هستند، دارای گارانتی هستند. اما همان‌طور که در بالا بیان شد، این شرکت‌ها قادر به ارائه‌ی خدمات نیستند.

    به همین دلیل عملا گارانتی دستگاه توسط شرکت تولیدکننده هیچ معنایی در ایران ندارد. اما در این بین، شرکت‌های واسطه که دستگاه را به روش‌های مختلف وارد می‌کنند، گاهی خودشان آن دستگاه را گارانتی می‌کنند و تضمین می‌دهند که در صورتی بروز ایراد در دستگاه، تا چند سال حتما خدمات مورد نظر را ارائه دهند. این گارانتی معمولا بر پایه‌ی تیم فنی آن شرکت انجام می‌شود. یعنی هر قدر تیم فنی یک شرکت قوی‌تر باشد، قطعا می‌تواند خدمات بهتری در زمینه‌ی دستگاه فروخته‌شده ارائه دهد.

    البته در نظر داشته باشید که تحریم‌ها روی همه‌ی دستگاه‌ها و برندها تاثیر یکسان نگذاشته است. برخی دستگاه‌ها به دلیل حساسیت‌های بالاتری که دارند، ورودشان به کشور بسیار دشوارتر از دیگران است. مثلا در نظر داشته باشید که دستگاه ICP-MS ورودش خیلی دشوارتر از دستگاه HPLC است.

    با مثلا خرید دستگاه‌های برند اجیلنت نسبت به دستگاه‌های شیمادزو کار نسبتا دشوارتری است. زیرا برخی کشورها نسبت به تحریم‌ها خیلی سفت و سخت‌تر برخورد می‌کنند. برای مشاهده‌ی محصولات شرکت شیمادزو می‌توانید به شیمادزو مراجعه نمایید.

    برای تامین قطعات چه کنیم؟

    قطعات مورد نیاز در تعمیر تجهیزات آزمایشگاهی به دو دسته‌ی مصرفی و غیرمصرفی تقسیم می‌شوند. قطعات مصرفی مانند لامپ دوتریوم برای دستگاه اسپکتروفتومتر یا ستون دستگاه GC، قطعاتی هستند که طول عمر مشخصی دارند و بعد از آن مدت، فرسوده می‌شوند.

    اما قطعات غیرمصرفی، قطعاتی هستند که طول عمر ندارند. مانند آی‌سی‌های بردهای الکترونیکی یا مثلا پمپ‌های مختلفی که در این دستگاه‌ها قرار دارد.

    شرکت‌های واردکننده‌ی این دستگاه‌ها، معمولا قطعات دستگاه‌ها را هم وارد می‌کنند. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که این قطعات موجود نیستند. در این صورت چند کار می‌توان انجام داد.

    یکی این که به شرکت‌های واردکننده مراجعه و برای آن قطعه‌ی خاص ثبت سفارش کرد. یکی دیگر این که بگردیم و ببینیم در میان دستگاه‌های خراب، می‌توان دستگاهی را پیدا کرد که آن قطعه را داشته باشد یا نه. راهکار آخر هم که شاید سخت‌‌ترین راه باشد، این است که خودمان اقدام به وارد کردن قطعه کنیم.

    با این اوصاف چه کنیم؟

    به طور قطع می‌توان گفت که با توجه به شرایط موجود، این دستگاه‌ها در صورت بروز ایراد شما را به دردسر خواهند انداخت. اما همان‌طور که در بالا گفتیم، در چند سال گذشته با توجه به نیازهای گسترده در این زمینه، مجموعه‌هایی برای خدمات پشتیبانی فنی و تعمیر این تجهیزات به وجود آمده است. قطعا نمی‌شود یک دستگاه چند میلیاردی را، ندیده و نشناخته دست یک مجموعه سپرد. زیرا در بسیاری از اوقات به دلیل عدم دانش کافی، ممکن است آسیب‌های بیشتری به دستگاه وارد شود. از این رو پیش از تحویل دستگاه به مجموعه‌ی تعمیرکار، تحقیق کافی را انجام دهید. رزومه‌ی شرکت را بررسی کنید. در میان همکاران پرس و جو کنید. از آن‌ها بپرسید که در زمان خرابی دستگاه به چه کسانی مراجعه می‌کنند.

    بهتر است پیش از تحویل دستگاه به تعمیرکار هم با مجموعه‌ی مورد نظر قرارداد ببندید. البته با توجه به تخصصی بودن این دستگاه‌ها، شاید هیچ وقت متوجه نشوید که آن‌ها به دستگاه شما آسیب وارد کرده‌اند یا نه. اما به هر حال نوشتن قرارداد یک حالت بازدارندگی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که مجموعه‌ی مقابل، خود را بیشتر متعهد بداند.

    ### پایان خبر رسمی

    اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

    پروفایل ناشر گزارش تخلف
    اطلاعات تماس
    • 021669*****
    [نمایش اطلاعات]
    منتشر شده در سرویس های:

    علم و آموزش | سلامت و زیبایی