اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140101205804318492

در خرید ترازوی طلافروشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

کد: 140101205804318492

https://bit.ly/3xjtLTI

، (اخبار رسمی): ترازوی طلافروشی دستگاهی از خانواده‌ی ترازوهای آزمایشگاهی است که از دقت و حساسیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. انواع مختلف این دستگاه طوری طراحی می‌شوند تا بسته به نوع فعالیت زرگری، وزن طلا را با بالاترین اعشار ممکن اندازه‌گیری کنند.

در خرید ترازوی طلافروشی به چه نکاتی توجه کنیم؟
در خرید ترازوی طلافروشی به چه نکاتی توجه کنیم؟

در این مقاله قصد داریم با ترازوی طلافروشی و نکات مربوط به آن آشنا شویم. با ما همراه باشید.

ترازوی طلافروشی چیست؟

ترازوی توزین طلا یک نوع ترازوی دیجیتال است که مخصوص وزن‌کشی جواهرات طراحی می‌شود و می‌توان از آن برای وزن‌کردن جواهرات مثل تکه‌های بزرگ یا ریز طلا استفاده کرد. وزن این ترازوها معمولا بر حسب گرم برآورد می‌شود. البته طبیعتا گزینه‌هایی برای نمایش وزن به قیراط یا اونس تروا هم دارد، اما همچنان واحد رسمی خوانش وزن این ترازوها گرم است. از این ترازوها در مغازه‌های طلافروشی و زرگری یا حتی در خانه (در صورت تمایل کاربران خانگی) برای برآورد وزن طلا استفاده می‌شود و شما می‌توانید آن‌ها را از شرکت‌های تخصصی فروش ترازوهای طلافروشی از جمله واحد ترازوی صدراپژوهش تهیه کنید.

آیا می‌توان از ترازو آشپزخانه برای وزن کردن طلا استفاده کرد؟

حتی اگر از به‌لحاظ تئوری بتوان از ترازوهای آشپزخانه برای وزن کردن طلا استفاده کرد، در عمل این کار توصیه نمی‌شود. ترازوهای ارزان‌قیمت آشپزخانه معمولا دقیق نیستند و فقط برای کارهای اساسی و روزمره مثل پخت کیک طراحی می‌شوند. گاهی اوقات وزنی که ترازوهای آشپزخانه نشان می‌دهند، تا چند گرم با وزن واقعی اختلاف دارند و همین چند گرم در مورد طلا فوق‌العاده مهم و حساس است.

ترازوی آشپزخانه عموما کیفیت ترازوهای طلافروشی را ندارند و از دوام بالایی برخوردار نیستند. یعنی خرید آن‌ها در درازمدت ممکن است هزینه‌های بیشتری روی دستتان بگذارد. در حالی که ترازوهای مخصوص طلافروشی از واحدهای خاص (گرم، قیراط و اونس) و ویژگی‌های مفید وزن‌کشی (شمارش قطعات، چک کردن وزن) پشتیبانی می‌کنند.

دقت‌سنجی ترازو طلافروشی باید چقدر باشد؟

همان طور که در بالا گفته شد، ترازوهای طلافروشی در دسته‌ی ترازوهای آزمایشگاهی قرار می‌گیرند و وقتی یک ترازو به اسم ترازوی آزمایشگاهی به بازار عرضه می‌شود، انتظار می‌رود دقتی در محدوده یک‌دهم گرم (دو صفر) تا یک‌دهم میکروگرم (هشت صفر) داشته باشد. در بیشتر طلافروشی‌های امروزی ترازوهای زرگری سه صفر دیده می‌شود که دقت آن‌ها دو رقم بعد از اعشار است. البته این دقت مربوط به مرحله‌ی فروش طلا است. برای مثال در بخش ری‌گیری، برای برآورد بهتر میزان خلوص طلا، ترازوهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که یک‌ده‌هزارم گرم دقت دارند. اما مادامی که مورد استفاده ترازو در مغازه‌های طلافروشی باشد و فقط به ترازویی برای وزن‌کشی طلا نیاز است، دقت یک‌صدم گرم هم کافی است و لزومی به هزینه بیشتر برای مدل‌های بالاتر نخواهد بود.

لازم به یادآوری است که کارشناسان مؤسسه‌ی استاندارد اندازه‌گیری و اتحادیه‌ی طلافروشان سالی سه مرتبه جهت ارزیابی دقت ترازوها از طلافروشی‌ها سرکشی می‌کنند.

ظرفیت وزن‌کشی ترازوی طلافروشی باید چقدر باشد؟

منظور از ظرفیت وزن‌کشی یا توزین، بالاترین مقدار طلاجاتی است که ترازو می‌تواند وزن کند. بدیهی است که این فاکتور یکی از مهم‌ترین فاکتورهای است که باید موقع خرید ترازوی طلافروشی به آن توجه شود. برای مثال اگر یک ترازوی زرگری از شرکت A&D خریداری کرده‌اید که ظرفیت توزین آن معادل 400 گرم است، یعنی این ترازو می‌تواند مقدار طلا را تا سقف 400 گرم به دقت اندازه‌گیری کند و نمایش دهد و بالاتر از آن را نمی‌تواند اندازه بگیرد.

ترازوی طلا فروشی چه انواعی دارد؟

ترازوهای این واحد صنفی بسته به دقت آن‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛ ترازوی طلافروشی، طلاسازی و ری‌گیری. انتظار می‌رود ترازوهای طلافروشی و طلاسازی تا یک‌صدم گرم دقت داشته باشند. اما در واحد ری‌گیری از آنجا که حساسیت فوق‌العاده بالا است و خلوص طلا با دقت بالا برآورد می‌شود، ترازوهایی تا 4 و یا حتی 5 رقم اعشار نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا احتمال هرگونه خطا به حداقل برسد.

ترازوی زرگری دیجیتالی چه نوع ترازویی است؟

ترازوهای دیجیتالی را حتما در طلافروشی‌ها دیده‌اید. دستگاه‌های کوچکی که یک سینی وزن‌کشی دارند و عدد وزن را روی صفحه نمایش نشان می‌دهند. این دستگاه‌ها دقت و حساسیت بالایی دارند و موقع خرید آن‌ها باید به ظرفیت توزین،‌ دقت، سایز، نحوه کالیبره کردن ترازو، قیمت، واحدهای وزنی و نحوه‌ی شارژ شدن آن دقت شود.

ترازوی زرگری جیبی چه نوع ترازویی است؟

ابعاد ترازو یکی دیگر از فاکتورهای مهم هنگام خرید ترازو است که باید به آن توجه کرد. اگر قرار است از ترازوی طلافروشی در محیط بیرون از مغازه نیز استفاده شود، پیشنهاد می‌کنیم به‌سراغ مدل‌های کوچک‌تر و جیبی بروید که گزینه‌های مناسب‌تری برای شما هستند. بدیهی است که با توجه به اندازه‌ی کوچکتری که دارند، سینی آن‌ها نیز کوچک‌تر است و مقدار طلای کمتری را می‌توانند وزن‌کشی کند. به همین جهت در مشخصات انواع ترازوهای طلافروشی، اندازه سینی به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم ذکر می‌شود. با دانستن این نکته می‌توانید ترازوی مناسب نیاز خود را آگاهانه انتخاب کنید.

تراز بودن سطح زیر ترازوی طلافروشی 

مثل همه انواع ترازوهای دیگر، تراز بودن سطح زیر ترازوی طلافروشی از اهمیت فوق‌العاده بالایی برخوردار است. چرا که مستقیما بر دقت و قابل اطمینان بودن نتیجه‌ی توزین تاثیر می‌گذارد.

موقعیت نگهداری ترازوی طلافروشی 

پس از خریداری ترازوی طلافروشی، مهم‌‌ترین مسئله‌ی پیش روی شما نگهداری درست از آن است. محیطی که از ترازو نگهداری می‌کنید نباید در معرض جریان هوا باشد. شاید برایتان باور کردنی نباشد اما حتی ذرات گرد و غبار موجود در هوا روی نتیجه وزن‌کشی تاثیر می‌گذارند. محیط مناسبی برای ترازو در نظر بگیرید که در مجاورت جریان هوای مستقیم نباشد.

نحوه کالیبره کردن ترازو

کالیبراسیون غذای روح همه ترازوها است. ترازویی که کالیبره نباشد، نتیجه درستی نمایش نمی‌دهد و اعداد آن خیلی قابل اعتماد نیست. منظور از کالیبره کردن این است که ترازو در فواصل زمانی مشخص با یک جسم خارجی (یا داخلی) تنظیم شود تا دقیق‌ترین اعداد ممکن را نمایش دهد. خوشبختانه بسیاری از ترازو‌های امروزی از جمله ترازوهای کمپانی KERN از کالیبراسیون خودکار (تنها با فشردن یک دکمه) پشتیبانی می‌کنند و دیگر نیازی به انجام کار دستی نیست.

کلام آخر

در این مطلب با نکات مربوط به ترازوی طلافروشی آشنا شدیم و در کنار آشنایی با انواع ترازوهای طلافروشی و مباحث مربوط به دقت و ظرفیت ترازوی زرگری، دریافتیم این ترازوها باید در چه محیطی نگهداری شوند، چرا باید کالیبره شوند و سطح زیر آن‌ها باید چطور باشد.

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید واقع شده و کمک کند بهترین ترازوی ممکن را متناسب با نیاز خود انتخاب و خریداری کنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021669*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

تجارت و بازار | حقوقی و قانون