اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140107276778021751
در دسترس نیست

طلاق بائن شامل چه نوع مواردی می باشد؟

طلاق بائن چیست؟ + نکاتی که درباره طلاق بائن نمیدانید!

کد: 140107276778021751

، (اخبار رسمی): در این مقاله قصد داریم تا در مورد طلاق بائن اطلاعاتی را در اختیار شما همراهان عزیز قرار بدهیم. به طور کلی بائن به معنای جداشونده می باشد در طلاق بائن در صورت جاری شدن صیغه طلاق، زن به مرد محرم نبوده و می بایست که در مدت عده در منزل دیگری سکونت داشته باشد. لطفا تا پایان مقاله وکالت مگ همراه ما باشید.

وکالت بائن شامل چه نوع مواردی می باشد؟
طلاق بائن چیست؟ + نکاتی که درباره طلاق بائن نمیدانید!

اگر بخواهیم که در مورد شرایط طلاق بائن بگوییم، باید گفت در طلاق بائن زوجیت کامل از بین می رود، زوجه این نوع طلاق مهریه خود را می بخشد.

زمانی که زوجین تصمیم به جدایی می گیرند، اقدام به طلاق می کنند.. طلاق از جهت قابل رجوع بودن به دوسته طلاق بائن و طلاق رجعی تقسیم می شود. در طلاق بائن مرد در مدت زمان عده حق رجوع ندارد و بعد از صدور حکم طلاق این دونفر به صورت قطعی از یکدیگر طلاق گرفته و جدا شده اند.

درصورتی که در طلاق رجعی بعد از طلاق در مدت زمان عده مرد می تواند به همسرش رجوع کند و هنوز طلاق قطعی نیست، در نتیجه آن ها بدون خواندن صیغه مجداد باهم زن و شوهر می شوند، به این صورت که انگار طلاقی اتفاق نیفتاده و تمامی حق مالی سرجای خودش است.

اگر به دنبال بهترین وکیل طلاق در تهران هستید به سایت وکالت مگ مراجعه کنید و یا روی دکمه زیر کلیک کنید.

در ادامه مقاله به انواع طلاق بائن می پردازیم:

انواع طلاق بائن

  • طلاق زن یائسه

به این معنی که زن دیگر عادت ماهانه نمی شود و به این واسطه دیگر باردار نمی شود به طور مثال خانم 60 ساله ای که تصمیم دارد از همسرش جدا شود.

  • طلاق قبل از نزدیکی 

به این معنی مثلا زن و شوهری که در دوران عقد هستند و باهم رابطه جنسی نداشتند، پس از مدتی تصمیم به جدایی می گیرند.

  • طلاق خلع و مبارات

طلاق خلع و مبارات از نوع طلاق توافقی محسوب می شود که خانم در عوض بخشیدن مهریه از مرد طلاق می گیرد. طلاق مبارات  یعنی تنفری که در هر دو طرف وجود دارد، در طلاق خلع تنفر نسبت به آقاست. البته تا زمانی که خانم  عوض مهریه خود که بخشیده بود رجوع نکند این نوع طلاق، طلاق بائن محسوب می شود.

  • سه طلاقه

به معنای این که طلاق بعد از 3 وصلت متوالی اتفاق بیافتد. تفاوتی ندارد که این وصلت در رجوع باشد یا در نتیجه عقد جدید باشد.

تفاون طلاق بائن و طلاق رجعی

طلاق بائن، آثاری که طلاق رجعی برجای برمی گذارد را نخواهد داشت. از جمله این که زن،در طول مدت عده حق دریافت نفقه را نخواهد داشت.

اگر بخواهیم که در مورد شرایط طلاق بائن بگوییم، باید گفت در طلاق بائن زوجیت کامل از بین می رود، زوجه این نوع طلاق مهریه خود را می بخشد و حتی در دوران عده نیز نمی تواند مهریه بخشیده خود را پس بگیرد. اگر زن بعد از طلاق و در دوران عده مهریه خود را طلب کند طلاق از حالت بائن تبدیل به طلاق رجعی شده و مرد می تواند که رجوع کند. به همن دلیل طلاق بائن  باعث جدایی کامل دوهمسر می شود و زوج بدون اجازه از دادگاه می تواند ازدواج کند. بعد از این طلاق زوجه میباست به طور کامل خانه را ترک کرده و هیچگونه ارثی از اموال زوج نمیبرد مگر این که مرد در حالت بیماری زن خود را طلاق بدهد و بر اثر همان بیماری فوت شود.

در مبحث بالا در مورد این که طلاق بائن چیست؟ توضیحاتی را ارائه داده ایم. در قسمت بعدی قصد داریم در مورد احکام طلاق بائن، به موارد و نکاتی بپردازیم. بر مبنای شرع و قانون مدنی، احکام طلاق بائن شامل مواردی که در ادامه می گوییم:

احکام طلاق بائن

  • زوجین باید، از اهلیت لازم، بلوغ و اختیار، برخوردار باشند.
  • هنگام جاری شدن صیغه طلاق، زن، نباید در دوران عادت ماهیانه خود باشد.
  • در صورتی طلاق بائن از نوع خلع یا مبارات باشد، زن می تواند مالی را که می تواند کمتر یا بیشتر از مهریه باشد به مرد ببخشد.
  • طرفین باید، درخواست خود، مبنی بر صدور حکم طلاق را، از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، به دادگاه ارسال نمایید.
  • در صورت جاری شدن صیغه طلاق، در صورتی که زن یائسه و یا باکره نیست، باید عده طلاق را به مدت سه ماه و ده روز نگه دارد.

عده در طلاق بائن به چه معناست؟

 به روز هایی که پس از طلاق در آن حق رجوع وجود داشته باشد و مرد رجوع کند و حتی زن مهریه بخشیده شده را پس بگیرد ایام عده می گویند.. به طور کلی عده وفات چهار ماه و ده روز و عده عقد موقت دوماه است. اما در طلاق بائن یائسه یعنی خانم بالای 50 سال و طلاق بائن دوشیزه یعنی دختره باکره عده وجود ندارد.

آیا خانم در طلاق بائن می تواند مهریه خود را بگیرد و یا قابل اخذ است؟

بله مهریه هیج ربطی به طلاق و جدا شدن ندارد. خانم می تواند به محض جاری شدن عقد می تواند صاحب مهریه شود و مرد موظف به پرداخت آن است..

مهریه در طلاق بائن باید به همان میزانی که زمان عقد تعیین می شود باید پرداخت شود، بخصوص اگر طلاق از سوی مرد باشد لازم است که مهریه در طلاق بائن تمام وکمال پرداخت شود. اما در بعضی موارد مانند طلاق خلع، زن به جهت تنفری که از مرد  دارد مهریه خود را می بخشد تا مرد در ازای آن او را طلاق دهد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]