اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108306829815746
در دسترس نیست

پرسش هایی که باید قبل از انجام فصد خون از خود بپرسید

فصد خون چیست

کد: 140108306829815746

، تهران , (اخبار رسمی): فصد خون از زمان قدیم به معنی رگ زدن بوده که بهتر است از واژه معادل آن یعنی خونگیری یا فلبوتومی استـفاده کنیم. (واژه علمی فلبوتومی می‌باشد) به عبارت دیگر خونگیری یا فلبوتومی یا همان فصدخون یعنی خارج کردن مقدار مشخصی از خون سیاهرگی و جایگزین کردن آن با مایعات (تزریق سرم یا سرم تراپی)

فصد خون چیست
فصد خون در منزل و محل کار خونگیری و رفع استرس و خستگی در تهران

حداقل دو ساعت قبل از خون دادن یا فصد خون باید یک وعده غذایی کامل و چندین لیوان مایعات میل کنید. فصدچی راهکاری مناسب برای فصد خون در منزل یا محل کار

همیت انجام فصد خون‌ با کیسه خونگیری یکبار مصرف در چیست؟ 

فصد خون با کیسه ی مخصوص خود یک عمل کاملا علمی و بهداشتی می‌باشد، چراکه تمام لوازم یکبار مصرف و استریل است و فصد خون به روش کاملا بسته انجام می‌پذیرد. روش کاملا بسته یعنی ورود هر گونه میکروب غیر ممکن است. زمانی که بدن ما خون از دست می‌دهد، مغز متوجه کاهش حجم خون شده که در نتیجه با دستور به مغز استخوان و سایر ارگان های مربوطه درخواست تولید خون جدید را دارد. در این حالت مغز استخوان فرآیند تولید خون را با سرعت بالا و بیشتر از حد معمول انجام می‌دهد، اما اگر این خروج خون همزمان با سرم تراپی یا تزریق سرم همراه باشد بعلت ورود سرم به بدن، حجم خون ثابت است و مغز استخوان فرآیند تولید خون جدید را کاملا نرمال وحتی با سرعت کمتر از حد معمول انجام می‌دهد.

از دیگر دلایل سرم تراپی بعد از خونگیری: تعادل آب و الکترولیت های حیاتی خون مثل سدیم کلراید پتاسیم کلسیم و … است. همچنین همزمان با تزریق سرم، ویتامین تراپی جهت افزایش سطح ایمنی و انرژی بدن انجام می‌شود.

موسسه درمان در منزل “فصدچی” افتخار دارد که اعلام نماید با وجود پرستاران متخصص ، متعهد و دلسوز با بیش از ۶ سال سابقه ی تخصصی درمان در منزل با هدف ارتقاء بهداشت و سلامت و کاهش دغدغه های درمانی در جهت کاهش رفت و آمد به بیمارستان ها و دوری از ترافیک ، آلودگی هوا و محیط های آلوده‌ و همچنین صرفه جویی در وقت و هزینه شما عزیزان آماده خدمت رسانی به همشهریان تهرانی می‌باشد. ارتقای سلامتی و رضایتمندی شما افتخار ماست. تعهد ، تخصص و تضمین کیفیت منجر به اعتقاد سازی می‌شود.

فصد خون برای جه کسانی توسیه میشود ؟

  • افراد دچار پلی سایتمی : پلی سایتمی یا افزایش بیش از حد سلول های خونی به دیل مشکلات ژنتیکی، سرطان مغز استخوان، مغز استخوان پرکار و… بوجود می‌آید. جهت درمان این افراد با توجه به صلاحدید پزشکِ معالج خونگیری ( فصد خون ) جهت کاهش تعداد سلول های خونی انجام می‌شود.
  • افراد با آهن خون بالا (هموکروماتوز) : به دلیل رژیم غذایی نامناسب  در بیماری هموکروماتوز جذب بیش از حد آهن از دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد، که با گذشت زمان و به مرور آهن اضافی در بافت های سراسر بدن نظیر کبد و پانکراس و قلب تجمع پیدا کرده و باعث بروز علائم بیماری می گردد. جهت درمان آهن خون بالا با توجه صلاحدید پزشک فصد خون یا خونگیری (فلبوتومی) با مقدار مشخص و در فواصل زمانی معین تا نرمال شدن مقدار آهن خون انجام می‌شود.
  • افراد با چربی خون بالا و کبد چرب : چربی خون بالا و کبد چرب از سری مشکلات و بیماری هایی است، که اکثر جامعه به آن دچار می‌شوند. از دلایل افزایش چربی خون و داشتن کبد چرب رژیم غذایی نامناسب و پرچرب و مصرف مشروبات الکلی است.
  • درمان و پیشگیری چربی خون بالا و کبد چرب : درمان دارویی، رعایت رژیم غذایی، محدود کردن غذا های پرچرب، پرهیز از فست فود، محدود کردن الکل و فصدخون می‌باشد. برای افراد با چربی خون بالا و کبد چرب در صورت نداشتن کم خونی و با صلاحدید پزشک با توجه به قد، وزن و فشار خون مقدار مشخصی خون سیاهرگی جهت کاهش چربی خون و کبد، فصد می‌شود.
  • افراد دچار نقرس : نقرس در اثر افزایش اسید اوریک خون حاصل می‌شود، که به علت تجمع کریستال‌های مربوط به اسیداوریک تورم‌، درد و قرمزی در مفاصل بوجود می‌آید. مصرف بیش از حد گوشت و غذاهای دریایی، مصرف بیش از حد الکل، سابقه ی خانوادگی و… باعث بروز و عود نقرس می‌شود.
  • افراد با غلظت خون بالا : افرادی که دچار غلظت خون بالا هستند، نیاز به انجام فلبوتومی (فصد خون) همراه با جایگزینی سرم دارند. غلظت خون به معنای خیلی ساده یعنی افزایش تعداد سلول های خون. همچنین به عبارت دیگر به افزایش میزان هموگلوبین خون و افزایش تعداد سلول های قرمز خون نیز غلظتِ خون گفته می‌شود.

علائم و عوارض غلظت خون بالا چیست؟

  • گزگز شدن و خواب رفتن دست ها و پاها
  • گُر گرفتگی و در عین حال یخ شدن انتهای اندام ها
  • خواب آلودگی، کسل بودن و منگ شدن
  • سخت بیدار شدن از خواب صبحگاهی
  • سردردهای غیر طبیعی و احساس سنگین شدن سر
  • اختلالات بینایی مثل تاری دید
  • عارضه پوستی مانند جوش، خارش و… حساسیت پوستی (بخصوص خارش پوست بعد از حمام)
  • افزایش فشار خون
  • احساس ِسنگینی روی قفسه سینه و گاها درد های قلبی
  • خون دماغ
  • بالا رفتن آنزیم های کبدی
  • نقرس
  • مهترین عارضه غلظت خون بالا افزایش ریسک سکته قلبی و مغزی می‌باشد.

هر چند وقت یکبار باید خون داد یا فصد خون کرد؟
فواصل زمانی جهت خون دادن یا فصد خون بر اساس سن، جنس، رژیم غذایی، سبک زندگی، میزان استعمال دخانیات، مصرف مشروبات الکلی، غذا های خون ساز، زندگی در محیط های کم اکسیژن مثل ارتفاعات و مناطقی ک آلودگی هوا دارند و… متفاوت است.

مثلا یک آقای جوان ک استعمال دخانیات شدید دارد، هر ۳ ماه باید فصد خون بدهد. یا یک ورزشکار حرفه ای بدنسازی که تزریق تستسترون دارد و هر روز با وزنه های سنگین تمرین می‌کند و غذا های خون ساز میل می‌کند، هم هر ۳ ماه باید فصد خون بدهد.

قبل از خون دادن یا فصد خون چی بخوریم؟
توجه کنید، که حداقل دو ساعت قبل از خون دادن یا فصد خون باید یک وعده غذایی کامل و چندین لیوان مایعات میل کنید تا بدن در حین فصد خون دچار ضعف نشود. به عبارت دیگر باید بدن را با خوردن غذای مقوی و چند لیوان آب برای انجام فصد خون آماده کرد. 

بعد از خون دادن یا فصد خون چی بخوریم؟
بعد از فصد خون بدن نیازمند غذا و مایعات است.

سعی کنید، بعد از خون دادن یک وعده ی غذایی سالم و سبک و چند لیوان مایعات غلیظ مثل آبمیوه های طبیعی البته غیر ترش میل کنید، تا تمام املاح و مواد ضرروری از روده ها جذب شوند. بلافاصله بعد از خون دادن یک لیوان شربت عسل یا آبمیوه طبیعی غیر ترش میل کنید، تا آب و قند و سایر املاح سریعا جایگزین شوند.

بعد از خون دادن یا فصد خون چه کنیم؟
باید ها و نباید های بعد از خون دادن یا فصد خون کدامند؟

توجه داشته باشید، که بعد از خون دادن یا فصد خون بدن نیازمند استراحت، غذا و مایعات است. توصیه می‌شود، که بعد از فصد خون حداقل ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در تخت دراز بکشید و از جایتان بلند نشوید، تا بدن خود را با شرایط وفق دهد. بعد از آن روی تخت ۵ دقیقه بنشینید و پاها را از تخت آویزان کنید تا فشار خون بالا بیاید و یک لیوان آبمیوه غلیظ همراه با مقداری کیک میل بفرمایید.

بعد از بلند شدن کامل از تخت:

 فعالیت بدنی سنگین، ورزش سنگین، دوش داغ، استعمال دخانیات، رژیم غذایی خیلی سنگین و چرب، ارتباط جنسی، مصرف مشروبات الکلی و آب میوه های ترش و استعمال دخانیات نداشته باشید. همچنین به مناطق با آلودگی هوا یا ارتفاعات نروید.

سیگار کشیدن بعد از خون دادن یا فصد خون؟!
به یک دلیل خیلی مهم سیگار و قلیان و… بعد از فصد خون ممنوع است.

سلول های قرمز بدن ما تقریبا نیمی از خون بدن را تشکیل می‌دهند. کار اصلی سلول های قرمز اکسیژن رسانی به تمام سلول های بدن است. اگر بعد از خون دادن یا فصد خون که بدن مقدار قابل توجهی سلول قرمز از دست داده است، شما استعمال دخانیات داشته باشید، چون اکسیژن ورودی به بدن را کم می‌کنید (دود حاوی دی اکسید کربن است) بدن دچار سردرگمی شده و سریعا شروع به تولید سلول قرمز جهت انتقال اکسیژن می‌کند.

در اصل سلول های قرمز تاکسی های اکسیژن هستند. حالا شما با فصد خون مقداری از تاکسی ها رو از دست دادین در نتیجه نباید با استعمال سیگار یا… اکسیژن ورودی رو هم کم کنید، تا بدن دچار سردرگمی نشود. اگر بعد از فصد خون یا خون دادن استعمال دخانیات داشته باشید، غلظت‌ خون شما با سرعت خیلی بالا برمی‌گردد. حتی الامکان تا روز بعد از فصد خون استعمال دخانیات نداشته باشید. در صورت عدم تحمل حداقل ۳ ساعت از استعمال دود دوری کنید.

تفاوت فصدخون (خونگیری) با حجامت در چیست؟

گردش خون یعنی گردش تمامیت خون در تمام بدن هر انسان بطور میانگین ۵ لیتر خون دارد و این ۵ لیتر خون توسط قلب و عروق بطور مداوم داخل کل بدن در حال گردش است. به این معنی که همین الان که دارین این مطلب رو میخونید خونی که در دست راست شما هست، چند لحظه ی قبل در پای چپ شما بوده است. پس در نتیجه به علت گردش بی‌وقفه خون، خون در تمام بدن یکسان است.

حجامت در علم روز دنیا رد صلاحیت شده است، در زمان قدیم به علت نبود امکاناتی چون سوزن استریل و یکبارمصرف از حجامت استفاده می‌شده است. در حجامت خون میان بافتی و زیر پوستی گرفته می‌شود. اما در فصدخون، خون داخل عروق سیاهرگی گرفته می‌شود. در حجامت جهت خارج کردن خون چندین خراش روی پوست ایجاد می‌کنند، اما در فصدخون تنها یک سوزن وارد سیاهرگ می‌شود. در حجامت مقدار خون کمی بیرون می‌آید، اما در فصدخون با توجه به قد، وزن و فشار خون تا ۴۰۰ سی سی خون سیاهرگی را می‌توان گرفت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان