اطلاعات تماس
  • 099276*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140111167149121968
در دسترس نیست

نکات فنی هنگام اجرایی آرماتوری باید بدانیم

کد: 140111167149121968

، (اخبار رسمی): اجرا و اصول آرماتور بندی با نکاتی همراه است که باید به آنها توجه کنید. آیا تفاوت بین آرماتور و میلگرد را می دانید؟ بسیاری از افرادی که با ساخت و ساز سر و کار دارند، کلمه آرماتور را با میلگرد جایگزین می کنند یا به جای هم از آن استفاده می کنند.

 نکات فنی هنگام اجرایی آرماتوری باید بدانیم
آرماتور بندی

به نظر شما آیا می توان این دو را به جای هم استفاده کرد؟ آیا از نکات فنی اجرایی آرماتوربندی آگاهی و اطلاعات کافی دارید؟ برای این منظور در این مقاله نکات فنی هنگام اجرایی آرماتوربندی باید بدانیم را شرح می دهیم.

آرماتوربندی یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان های دارای اسکلت بتنی و فلزی است، زیرا تحمل تمامی نیروهای کششی بر عهده آرماتور است، زیرا بتن شکننده است. بنابراین اگرچه در برابر نیروهای فشاری بسیار مقاوم است، اما در برابر نیروهای کششی مقاومت کمی دارد. بنابراین در تقویت آن باید نهایت دقت را داشت.

تفاوت میلگرد و آرماتور چیست؟

قطعاً در کشور ما اجرایی آرماتوربندی آن گونه که باید از اهمیت ویژه ای برخوردار است. حال بهتر است بدانید که میلگرد تا زمانی که در بتن قرار نگیرد و برای تقویت بتن از آن استفاده نشود همنام میلگرد خواهد بود. اما به محض استفاده از آن در بتن برای تقویت مقاومت آن، آرماتور نامیده می شود.

نکات فنی هنگام اجرایی آرماتوری باید بدانیم از تقویت

آرماتور ساختمانی به این معنی است که میلگرد یا سایر مقاطع طولانی آهن و فولاد با اصول آرماتور بندی و نظم مهندسی در کنار هم قرار می گیرند. تیرآهن و میلگرد اهمیت ویژه ای دراین فرآیند دارند. بخش عمده ای از هزینه آرماتورها مربوط به آهن ها یعنی میله ها و تیرآهن ها می باشد. در آرماتور اتصال فلزات توسط بست های فلزی یا جوش سرد انجام می شود. بنابراین قیمت میلگرد و تیرآهن از عوامل مهم در تعیین هزینه آرماتور خواهد بود.

در یک بیان مهندسی می توان گفت که آرماتور نوعی سازه مرکب بر پایه بتن است. واژه کامپوزیت که بیشتر در علوم مهندسی کاربرد دارد، استفاده از دو یا چند ماده مختلف برای دستیابی به خواص مطلوب و رفع ضعف ماده اصلی یا پایه است.

بنابراین با توجه به اینکه فلزات به ویژه میلگردهای کششی دارای استحکام کششی مناسب و مقاومت فشاری پایینی بوده و در مقایسه با بتن از مقاومت فشاری مناسبی برخوردار بوده و نقطه ضعف آن مقاومت کششی می باشد، از ترکیب این دو ماده برای رسیدن به خواص مکانیکی مطلوب استفاده می شود به دست آمدند. بتن به تنهایی به باد و زلزله پاسخ نمی دهد، بنابراین در سازه های مهندسی تسلیحات الزامی است.

آموزش تقویتی اجرایی آرماتوری باید بدانیم

تقویت به روش های مختلف انجام می شود. به عنوان مثال، آرماتور سقف با ستون متفاوت است. در سقف، میلگردها روی هم قرار می گیرند، اما در ستون ها، داخل بافته می شوند. به طور کلی این فرآیند باید بر اساس اصول مهندسی انجام شود تا از ایمنی بالایی در برابر آسیب های احتمالی برخوردار باشد. از نکات مهم مهندسی می توان به قطر میلگرد و تعداد مش های آرماتور اشاره کرد و به جدول آرماتور لیستوفر اشاره کرد.

انتخاب میلگرد مناسب یکی دیگر از اصول مهم آرماتوربندی است که معمولا در سازه های مهندسی از میلگردهایی با قطرهای 13، 16 و 20 استفاده می شود. بهترین نوع میلگرد توسط مهندس سازه انجام می شود. مسئولان و مهندسین این منطقه موظفند قبل از بتن ریزی از آرماتور بازدید و تایید کنند. لازم به ذکر است بازدید از آرماتور تا پایان بتن ریزی انجام شود.

اجرای تقویت نکات فنی هنگام اجرایی آرماتوری

یکی از نکات مهم در فرآیند مقاوم سازی ساختمان، اطمینان از سالم و تمیز بودن میلگرد است. در صورت وجود هرگونه آلودگی مانند زنگ زدگی، روغن یا رنگ، این فرآیند با مشکل مواجه خواهد شد.

نکته مهم دیگر در این فرآیند، فاصله آرماتورهای عرضی است. لنگرها وظیفه حفظ آرماتورهای طولی را بر عهده دارند و اندازه آنها نباید از 20 سانتی متر بیشتر باشد.

برش میلگرد با قیچی و همچنین خم شدن میلگرد به صورت اصولی از دیگر موارد مهم در تقویت می باشد.

از دیگر نکات مهم در تقویت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آرماتورهای عرضی باید توسط سیم تقویت کننده به آرماتورهای طولی متصل شوند.
  • آرماتورها در اجرایی آرماتوربندی باید با قیچی خودشان بریده شوند.
  • اپراتور مجاز به خم شدن آرماتور زیر 5 درجه سانتیگراد نیست، با دست در مقیاس های کوچک خم می شود و در سازه بزرگ با ماشین خم می شود.
  • آرماتورها باید قبل از خم شدن کاملاً صاف باشند
  • سرعت خمش آماتور با توجه به نوع فولاد و دمای محیط انتخاب می شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 099276*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان