اطلاعات تماس
  • 091095*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140211027785223705
در دسترس نیست

دستگاه OCT

کد: 140211027785223705

، (اخبار رسمی): این وسیله به عنوان روشی غیرتهاجمی شناخته میشود که یک دید کراس سکشنال با دقت 10 تا 15 میکرون از لایه های شبکیه را در اختیار معاینه کننده قرار می دهد.

دستگاه OCT
دستگاه OCT

اساس کار این دستگاه Michelson interferometer است. به این معنی که ابتدا نور توسط یک جدا کننده به دو بخش تقسیم میشود. یک نور به شبکیه یا بافت مورد نظر ونور دیگر به آینه یا یک منبع رفرنس برخورد میکند. نور برخوردی به لایه های شبکیه با زمان های متفاوتی برگشت میکنند و این اختلاف زمان سبب میشود تا مرز های بین لایه های مختلف شناخته و عکسبرداری شوند. تغییر موقعیت آینه به صورتی است که با نور برگشتی از شبکیه بیشترین تداخل سازنده یا افزایشی را داشته باشد. این موقعیت زمانی اتفاق میافتد که دو طول موج به یکدیگر شبیه باشند. و بر همین اساس میزان جابه جایی آینه برای رسیدن به این میزان از شباهت تعیین کننده ضخامت بخش های مختلف لایه های شبکیه است. میزان رزولوشن تصویر نهایی بستگی به طول موج ارسالی و سرعت حرکت آینه دارد. میزان رزولوشن تصویر بستگی به تعداد تصاویر گرفته شد در ثانیه و طول موج نور ارسالی دارد. از آن جایی که سرعت نور به نسبت صورت بسیار بالاتر است در این دستگاه ها از low coherence interferometry استفاده مینماید.
Time Domain Optical Coherence Tomography
این دستگاه اولین با توسط کمپانی هامفیری در سال 1995 به بازار عرضه شد و آخرین ورژن آن نیز با نام Stratus OCT توسط کمپانی Zeiss روانه بازار شد. از آن جایی که از آینه و میزان حرکت آن به عنوان رفرنس استفاده میشده است لذا تعداد عکس های گرفته شده محدود بود. به طوری که در هر ثانیه 400 عکس در 6 برش شعاعی با فاصله 30 درجه نسبت بهم گرفته میشود. این فاصله 30 درجه بین شعاع ها سبب شد تا برخی از عیوب پاتولوژیکی شبکیه نادیده گرفته شوند. تمامی عکس های گرفته شده در نهایت روی یک  تصویر B- Scan  منتاژ شده تا لایه های عکس برداری شده به تفکیک مشخص شوند. طول موج استفاده شده در این دستگاه برابر 800 تا 870 نانومتر است. در این دستگاه تنها یک آینه متحرک و یک سنسور درک نور وجود دارد. سرعت حرکت آینه به مراتب کمتر بوده و به همین دلیل تعداد عکس های گرفته شده در واحد زمان کاهش می یابد و به دنبال آن رزولوشن تصویر کمت میشود. به طور کلی هر چه طول موج ورودی دستگاه بیشتر باشد مقدار نفوذ ان بیشتر بوده و عمق بیشتری از شبکیه را نمایش داده میشود. همچنین به علت بالا بودن مدت زمان عکس برداری توسط این دستگاه، چشم بیمار حین اندازه گیری حرکت نموده و همین موضوع سبب میشد تا رزولوشن تصویر به مراتب کمتر شود. در این نوع OCT با وجود کد بندی های رنگی انجام شده برای مشخص نمودن مرز بندی RPE  و ILM  ، همچنان جزئیات لایه ها به وضوح مشخص نیست.

Spectral/Fourier domain OCT (SD-OCT)
 این نوع از OCT اولین بار در سال 2002 توسط Wojtkowski و همکارانش معرفی شد. د رآن زمان این دستگاه در هر ثانیه 29000 عکس با رزولوشن 6 میکرون را ارئه میداد که به نسبت Time Domain OCT عملکرد بسیار بهتری داشت. در اینجا به جای آینه متحرک از یک spectrometer استفاده میشود که نوربرگشتی از شبکیه را با نور مرجع مقایسه نموده و بر اساس تداخلات موجود بین آن دو تصویری با رزولوشن بهتر ارائه میدهد. در واقع spectrometer  به کمک یک دوربین مخصوص که شامل ردیفی از دیکتور ها هستند، نوری برگشتی از شبکیه را که به نسبت نور رفرنس تاخیر داشته است از لحاظ طول موج به فرکانس درجه بندی نموده و به شکل سیگناهای تداخلی که توسط آنالیز فوریه انجام شده است ارائه میدهد. همین امر منجر میشود تا میزان رزولوشن تصویر در این نوع از OCT ها به نسبت TD OCT، 100 برابر بهتر باشد.
Swept Source/Fourier Domain OCT
این نوع از OCT از سال 2006 وارد بازار شد از نوعی لیزر به نام Tuning Laser  استفاده میکنند. Tuning Laser   در واقع نور لیزر هستند که طول موج آنها با توجه به خروجی که از بافت دارند قابل تعدیل و تغییر است. در SS_OCT از این نوع لیزر استفاده شده تا دردسرهایی که برای بررسی تداخل های ایجاد شده راحتتر انجام شود. همچنین طول موج نور لیزر بسیار یکدست بوده و مانند نور شامل طیف مشخصی از طول موج نخواهد بود لذا بررسی تداخل ها با سهولت بیشتری انجام میشود. در این دستگاه توانایی ارسال طول موج 1 میکرونی را فراهم نموده است و این موضوع سبب میشود تا تفرق نور هنگام عبور از لنز کاتاراکته و یا هر کدورت دیگری بسیار بهتر بوده و در عمق بیشتری از لایه های شبکیه نفوذ کند. اولین دستگاه آن Topcon 3D OCT-1000 بود که از لحاظ حساسیت و سرعت عکس برداری به مراتب بهتر ازTime Domain  بودند. پس از آن در سال 2012 نوع بهتری از OCT به نام Topcon DRI OCT-1 Atlantis روانه بازار شد که طول موج ارسالی آن برابر 1 میکرون می باشد. که در شکل نمایش داده شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091095*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان