اطلاعات تماس
  • 091095*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140210107751423705
در دسترس نیست

تفسیر نقشه پنتاکم بلین آمبرژیو

کد: 140210107751423705

، (اخبار رسمی): اکتازی و کراتوکونوس را میتوان با بررسی های ژنتیکی، برآمدگی قرنیه، خطای چشم، بیومکانیک و یا ضخامت قرنیه مورد بررسی قرار داد. اما در مواردی که به صورت سابکلینیکال بوده و یا بیمار در اوایل شروع اکتازی است موارد گفته شده نمیتوانند اطلاعات دقیقی را در اختیار ما قرار دهند.

تفسیر نقشه پنتاکم بلین آمبرژیو
تفسیر نقشه پنتاکم بلین آمبرژیو

ارتفاع قدامی و خلفی قرنیه براساس یک سطح مرجع سنجیده میشود که دیامتر آن معمولا 8 تا 9 میلیمتر در نظر گرفته میشود. این سطح مرجع معمولا بسیار شبیه به یک قرنیه نرمال بوده و به راحتی تحت تاثیر بخش های غیر نرمال قرنیه قرار میگیرد. در بیمارانی که در مراحل اولیه اکتازی یا کراتوکونوس هستند و قرنیه به سمت جلو برآمده و تفاوت میان بخش مرکزی قرنیه با قسمت مرکزی سطح مرجع کم بوده و ممکن است وجود و شروع این بیماری تشخیص داده نشود. برهمین اساس سطح مرجعی تعریف شده بر اساس قرنیه خود بیمار که در آن 4 میلیمتر از منطقه قرنیه که کمترین ضخامت و بیشترین برآمدگی را دارد برداشته شده و سطح مرجع جدیدی تعریف می شود که به آن Enhanced BFS گفته می شود.

با اینکار انحنا و ارتفاع سطح مرجع کمتر می شود. لذا در مقایسه آن با قرنیه خود بیمار تفاوت ارتفاع در مخروط قرنیه بیشتر از قبل بوده و تشخیص زود هنگام کراتوکونوس و یا اکتازی راحتتر خواهد بود. در واقع سطح مرجع جدید بیشتر شبیه به قسمت محیطی قرنیه بوده و برآمدگی آن را به صورت اغراق آمیز تری نشان می دهد. تفاوت مقدار برآمدگی قرنیه در مقایسه با سطح مرجع استاندارد و Enhanced BFS در بیمارانی که مشکوک به کراتوکونوس هستند و یا در مرحله شروع این بیماری قرار دارند بسیار زیاد است. این درحالی است که در قرنیه نرمال تفاوت معنادار و فاحشی دیده نمیشود. در واقع قرنیه نرمال حالت برآمده یا به اصطلاح پرولیت دارد و هنگام مقایسه آن با سطح مرجع جدید تفاوت ارتفاع فاحشی دیده نمی شود . اما در قرنیه هایی که در مراحل اولیه اکتازی یا کراتوکونوس هستند این برآمدگی بیشتر بوده و لذا تفاوت سطح مرجع جدید فاحش تر خواهد بود. برای فهم بهتر این موضوع شکل زیر را مشاهده نمایید. 

نقشه ای برآمدگی 

هنگام نگاه به نقشه  Belin /Ambrosio ectasia display در سمت چپ داده های مربوط به برآمدگی قدامی و خلفی قرنیه قرار داده شده است. دو نقشه اول نشان دهنده میزان برآمدگی قرنیه به نسبت سطح مرجع استاندارد در بخش قدامی و خلفی قرنیه است که انحنا و دیامتر سطح مرجع نیز در بالای هر عکس ذکر شده است. قسمتی که به نام Float در بالای هر نقشه نامگذاری شده است بیانگر موقعیت سطح مرجع در مقایسه با قرنیه بیمار است.  
دو عکس بعدی به عنوان نقشه های حذفی  شناخته میشوند. در این نقشه های قرنیه با سطح مرجع پیشرفته مقایسه شده و مانند شکل قبلی برای هر دو سطح خلفی و قدامی اندازه گیری و نمایش داده می شود. دو نقشه اول ممکن است با دو نقشه دوم بسیار شبیه و یا بسیار متفاوت باشند . در صورتی که این تفاوت فاحش نباشد یعنی قرنیه شکل نرمالی داشته و سومین ردیف عکس های نماش داده شده به رنگ سبز دیده خواهند شد این در حالی است که در صورتی تفاوت دو نقشه قبلی در هر کدام از بخش های خلفی و قدامی معنادار باشد به صورت یه منطقه با رنگ های گرمتر(زرد یا قرمز) نمایش داده می شودکه نشان دهنده کراتوکونوس و یا اکتازی قرنیه است که بر همین اساس شاخصی را تعریف نموده اند.

در صورتی که تفاوت برآمدگی قرنیه سطح قدامی در دو نقشه اول و دوم کمتر از 6 میکرون و در سطح خلفی کمتر از 12 میکرون باشد در محدوده نرمال قرار دارد. اما اگر این تفاوت در سطح قدامی بیش از 12 میکرون و در سطح خلفی بیش از 20 میکرون باشد در نقشه با رنگ قرمز نمایش داده شده ونشان از اکتازی یا کراتوکونوس است. محدوده بین حالت نرمال و اکتازی نیز به صورت رنگ زرد و  محدوده مرزی تلقی می شود. تمامی این محدوده ها و طیف رنگی آن در انتهای عکس های قرنیه در نقشه نمایش داده شده است. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 091095*****
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان