اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950616115565793

احیای راه ابریشم و توسعه گردشگری

کد: 13950616115565793

http://goo.gl/cRK96Z

، تهران , (اخبار رسمی): احیای راه ابریشم راهی به سوی توسعه پایدار گردشگری است.

احیای راه ابریشم و توسعه گردشگری

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری ، مرتضی رحمانی موحد،معاون گردشگری سازمان با تاکید بر این موضوع گفت:درک ضرورت و اهمیت احیای راه ابریشم را مسیری به سوی توسعه پایدار گردشگری مبتنی بر مفاهمه به منظور حفظ تبادلات فرهنگی تاریخی و حفظ محیط زیست است.

وی افزود:سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با درک ضرورت و اهمیت احیای راه ابریشم در عرصه فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به ویژه درتوسعه گردشگری پایدار مبتنی بر مفاهمه در حفظ تبادلات فرهنگی تاریخی و لزوم همکاری و همگرایی برای حفظ محیط زیست و کمک به موفقیت های یکدیگر، گام های مهمی را آغاز کرده است.

رحمانی موحد افزود: بازسازی بناها، کاروانسراها، بازارها، مراکز تبادل فرهنگی و اقتصادی و نیز فراهم کردن زیرساخت ها و امکانات مورد نیاز در مسیر متناسب با کارکردهای امروزین با هدف زمینه سازی سفر آسان گردشگران از جمله برنامه های کوتاه مدت در دست اقدام قرار گرفته است.   
معاون گردشگری خاطرنشان کرد: همچنین همکاری و تعامل مثبت و مستمر با کشورهای مسیر راه ابریشم در چارچوب برنامه های راه ابریشم سازمان ملل و نیز توافق نامه ها و تفاهم نامه های دو و چند جانبه، اجرای پروژه های مشترک، بنیان گذاری مراکز و محافلی برای تبادل اندیشه و گفتگوی فرهنگ ها و تمدن ها در مسیر برای گردشگران و ایجاد زمینه شناخت بیش تر گذشته و حال به عنوان مبنای اصلی پیوستگی و همبستگی ملت ها و گسترش تعاملات و تبادلات، افق تلاش بلند مدت ماست. 
وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس اخیر کارگروه تخصصی کارشناسان راه ابریشم سازمان جهانی جهانگردی (UNWTO) در ارومیه، گفت: خوشبختانه این اجلاس نیز در ابتدای سال جاری نتایج مطلوبی به همراه داشت و در راستای پیگیری و عملی شدن برنامه های مورد توافق تصمیمات مناسبی اتخاذ شد. 
رحمانی موحد  با ابراز امیدواری به منظور تحقق اهداف اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم شامل «ساختن آینده مشترک بر اساس سنت»، افزود: قرار گرفتن حدود دویست شهر در مسیر راه ابریشم و گردهمایی شهرداران حاکی از گستره و بزرگی حوزه نفوذ و اهمیت این پدیده و رویداد بزرگ تاریخی – فرهنگی است. 
این مقام مسئول شهر را موجودی زنده خواند و اظهار کرد: شهر مرکز تبلور و نمود پیچیده ترین روابط اجتماعی است و قریب 70 درصد مردم جهان در شهرها زندگی می کنند؛ لذا باید برای احیای پیوندهای تاریخی – فرهنگی، اشتراکات و مولفه هایی که تقریب، صلح و همزیستی مسالمت آمیز را تقویت می کنند؛ اهتمام کنیم. 
وی با بیان اینکه راه ابریشم در برگیرنده خاطره و تاریخ بیش از دو هزار سال تعامل و ارتباطات ملت های مختلف است؛ افزود: تاریخی که به رغم فراز و فرود و گاه تلخ و شیرین آن، تجربیات ارزشمندی را در ترسیم خط سیر آینده در اختیار ما نهاده است. 
معاون گردشگری تصریح کرد: انسان ها جدا از دیدگاه ها، تفاوت ها در جغرافیا، فرهنگ، اقتصاد و ... به تبع مدنیت و ویژگی اجتماعی بودن، ناچار از تعامل و داد و ستد فرهنگی – اقتصادی اند  و از سویی بستر این تعاملات بر شالوده ای از سنت ها و پیوندها استوار است که همانند روشنایی فراروی راه آینده می تواند مصالح ساختن آینده مشترک قرار گیرد. 
رحمانی موحد در پایان تبیین ومعرفی جاذبه ها، ایجاد تاسیسات گردشگری عرضه محصولات فرهنگی، آیینی، صنایع دستی، غذا و ... اقوام و ملل مختلف روح همزیستی و همگرایی خواهد بود؛ افزود:  شهرداران می توانند با روح بخشیدن به شهرهای راه ابریشم و اتخاذ سیاست های دسته جمعی و مشارکت های دو و چند جانبه، تبلور تاریخ کهن رویدادها و وقایع این پدیده در سیما و المان های شهری و تحریک اشتیاق گردشگران نقش پیوند انسان امروز با هویت تاریخی گذشته اش را در کارکرد شهرها تقویت کنند؛ چرا که این نکته در گسترش شناخت و تفاهم بر مشترکات و تقویت تعلق خاطر و همگرایی و دوستی ها اهمیت دارد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی