اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950717152836367

فدراسیون شطرنج ایران شایسته میزبانی است

بورگ: هیچ اعتراض رسمی به میزبانی ایران نشده است

کد: 13950717152836367

https://goo.gl/vN4Jtq

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر اجرایی فدراسیون جهانی شطرنج گفت: ایران بارها میزبان مسابقات مختلف بوده و عملکرد خوبی هم داشته است.

بورگ: هیچ اعتراض رسمی به میزبانی ایران نشده است

 به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی فدراسیون شطرنج، جفری بورگ مدیر اجرایی و نماینده فدراسیون جهانی شطرنج که برای بازدید از امکانات ایران برای میزبانی مسابقات جهانی بانوان وارد کشورمان شده است، روز در نشست خبری حضور پیدا کرد و پاسخگی سوالات اصحاب رسانه های مکتوب،تصویری و شنیداری بود.

وی در آغاز صحبت‌های خود در مورد صحبت‌های مطرح شده مبنی بر اعتراض برخی از شطرنج‌بازان برای حضور محجبه در ایران گفت: در مجمع عمومی که یک ماه پیش در باکو آذربایجان برگزار شد، امتیاز برگزاری مسابقات قهرمانی زنان جهان به ایران داده شد. در آن مجمع رؤسای فدراسیون‌های آمریکا، انگلیس و دیگر کشورها حضور داشتند اما هیچ یک نسبت به این میزبانی اعتراضی نداشتند.

وی ادامه داد: اخیرا بحث‌هایی مطرح می‌شود که کمی عجیب است. ایران بارها میزبان مسابقات مختلف بوده و عملکرد خوبی هم داشته است. روز اولی که به ایران آمدم، با سجادی دیدار کردم و قرارداد این میزبانی به امضا رسید. پس از آن از هتل هایی که امکان برگزاری مسابقات را داشتند بازدید کردیم و حالا باید بگویم که از شرایط خوب میزبانی در ایران اطمینان داریم.

بورگ با بیان اینکه طی این مدت و به خاطر صحبت‌های مطرح شده، تماس‌های زیادی از سوی‌ رسانه‌های مختلف با فیده گرفته شد، خاطرنشان کرد: دیدگاه فیده این است که بازیکنان باید به فرهنگ کشورهای میزبان احترام بگذارند. ما در فدراسیون جهانی پاسخگوی شرایطی مانند هتل و غذای بازیکنان هستیم اما تأکیدمان این است که آنها باید فرهنگ را رعایت کنند.

وی افزود: تا 10 روز دیگر اسامی ورزشکارانی که می‌توانند در این مسابقات حضور پیدا کنند را اعلام خواهیم کرد. اگر ورزشکاری به هر دلیلی این قرارداد را امضا نکند و به ایران نیاید، از بازیکنان رزرو استفاده خواهیم کرد. حدود 6 ماه پیش قهرمان چینی اعلام کرد که به ایران نمی‌آید اما این موضوع به دلیل مباحث مربوط به حجاب نبود بلکه وی با سیستم برگزاری این مسابقات مخالف بود.

بورگ با بیان اینکه هیچ گونه اعتراض رسمی به فدراسیون جهانی ارسال نشده است، گفت: اغلب اعتراض‌ها در شبکه‌های اجتماعی بوده و فدراسیون جهانی برای این نظرات شخصی جوابی ندارد. برای گرفتن این میزبانی با کشورهای مختلفی مذاکره شد اما ما دوست داشتیم این میزبانی را به کشوری بدهیم که برای ارتقای سطح بانوان شطرنج‌باز تلاش می‌کند. فکر می‌کنم ایران شایستگی برگزاری این سطح از مسابقات را دارد.

مدیر اجرایی فدراسیون جهانی شطرنج ادامه داد: گاهی شرایط سیاسی و مذهبی کشورها موجب می‌شود تا مسابقاتی مانند جودو و ... در برخی کشورها برگزار نشود اما برای شطرنج چنین مشکلی وجود ندارد. در دو دوره گذشته روسیه میزبان این مسابقات بود که از رئیس‌ فدراسیون جهانی که خودش هم روسی است تشکر می‌کنم. فکر می‌کنم میزبانی برای ایران فرصت مناسبی است تا میهمان‌نوازی و فرهنگ خود را به جهان نشان دهد.

وی با بیان اینکه شطرنج رشته گرانی برای میزبانی نیست، عنوان کرد: ایران دارای متخصصین زیادی در شطرنج است و از نظر فنی مشکلی برای برگزاری مسابقات نخواهد داشت. مسابقاتی که در نیویورک برگزار می‌شود حدود 5 میلیون دلار هزینه دارد اما مسابقاتی که قرار است در ایران برگزار شود حدود 700 هزار دلار هزینه خواهد داشت.

بورگ در خصوص سطح شطرنج بانوان ایرانی اظهار داشت: سطح شطرنج ایران در بخش بانوان و آقایان بسیار بالا است. در مسابقاتی که به میزبانی باکو برگزار شد، ایران جوان‌ترین تیم بود. فکر می‌کنم شطرنج‌بازان می‌توانند با الگو گرفتن از سارا خادم‌الشریعه و احسان قائم‌مقامی به سطوح بالا برسند.

وی گفت: شطرنج رشته‌ای است که در آن بانوان می‌توانند با آقایان رقابت کنند. در شطرنج سن و سال مطرح نیست و تمام افراد از جمله دکتر، مهندس و ... می‌توانند پشت میز شطرنج بنشینند.

مدیر اجرایی فدراسیون جهانی شطرنج خاطرنشان کرد: برای گسترش شطرنج می‌توان از مدارس استفاده کرد. کشوری مانند ترکیه این کار را به خوبی انجام داده است. فدراسیون این کشور حدود 6 میلیون تومان بودجه دارد اما ایران به کمک اسپانسرها می‌تواند با پتانسیل بالایی که دارد بیش از این پیشرفت کند.

وی در پایان گفت: برخلاف چیزی که خیلی‌ها فکر می‌کنند شطرنج رشته جوانی است. برای مثال در تیم دختران ایران اغلب ورزشکاران جوان هستند و فکر می‌کنم میزبانی مسابقات جهانی می‌تواند موفقیت‌های بیشتری را برای شطرنج ایران به همراه داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

فدراسیون شطرنج جمهوری اسلامی ایران

فدراسیون شطرنج ایران از فدراسیون‌های ورزشی در ایران می‌باشد و کلیه فعالیت‌های مربوط به ورزش شطرنج در استان‌های ایران و نیز سازماندهی و برگزاری مسابقات به عهده این نهاد است. ساختمان مرکزی فدراسیون شطرنج ایران واقع در بلوار کشاورز٬ خیابان حجاب است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

تازه‌های ورزش