دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت‌ علمی و فناوری ریاست جمهوری:

ظرفیت‌ گیاهان دارویی کشور نیاز به بارورشدن دارد

کد: 13950723156795689

https://goo.gl/YVdF5k

، تهران , (اخبار رسمی): دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت‌ علمی و فناوری ریاست جمهوری در جلسه شورای این ستاد بیان کرد: در کشور ما ظرفیت‌ها و استعدادهایی دارد که بارور نشده‌اند.

ظرفیت‌های گیاهان دارویی کشور نیاز به بارورشدن دارد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محمدحسن عصاره، دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، در جلسه نود و سوم اعضا شورا این ستاد، در بررسی سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی گفت: این رویداد به‌عنوان یک مانور بزرگ فرهنگی، علمی، اقتصادی، تجاری قلمداد می شود. 

وی بیان کرد: از این محل توسط دانشجویان، اساتید و اقشار مختلف مردم می تواند الگو گرفته شود. باید مدل نمادینی داشته باشیم تا علاقه مندان آشنا شده و آن را دنبال کنند.

عصاره با اشاره به رسالت‌های جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی گفت:  این ستاد اعتقاد دارد در کشور ما ظرفیت‌ها و استعدادهایی دارد که بارور نشده‌اند.
وی با اشاره ظرفیت های موجود در کشور بیان کرد: در صورتی که مواد اولیه بی نظیر با دانش همراه باشد، ارزش افزودهه فوق العاده ای را خواهد داشت.
دبیر ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی  در راستای ظرفیت‌های کشور بیان کرد: برای مثال سیستان و بلوچستان از جمله مناطق مستعد در زمینه برخی گیاهان دارویی خاص است و باید متناسب با آن منطقه نسخه خاصی برای توسعه گیاهان دارویی تدوین شده و به قطب دیگری در این عرصه تبدیل شود. 
عصاره همچنین به زوایا و بخش‌های مختلف سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی پرداخت و دستاوردهای آن را مورد بررسی قرار داد.
 
اعلام آمادگی 100 سرمایه گذار در عرصه گیاهان دارویی

در ادامه جلسه، رضا حاجی آقایی ، نماینده پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی به فعالیت‌های این پژوهشکده و بخش هربراتوم (نمایش گیاهان زنده) در نمایشگاه برگزار شده پرداخت.
به گفته وی 10 هزار بوته نشا و نهال گیاهان دارویی در 15 نوع و جنس مختلف در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ارائه شد. همچنین نحوه پرورش و کاربرد انواع گیاهان برای بازدید کنندگان  و علاقه‌مندان تشریح شد. 
معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده گیاهان دارویی با ارائه آماری بیان کرد: پنج هزار نفر از بخش هربراتوم سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی بازدید کردند که 100 نفر از این بازدیدکنندگان برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی کشت بافت، کاشت، داشت و برداشت، اهداف این بخش از نمایشگاه را معرفی گیاهان دارویی برای عموم مردم؛ فرهنگ‌سازی و تشویق مردم در حوزه گیاهان دارویی؛ آموزش کاشت، داشت، برداشت و نگهداری از گیاهان و همچنین جذب سرمایه گذار برای ورود به عرصه گیاهان دارویی عنوان کرد. 

تمرکز بر سلامتی افراد در سلامتکده
 در بخش دیگری از جلسه مجید خلیلی، مشاور و معاون اجرایی معاونت طب سنتی و مسئول حوزه پژوهشی معاونت طب سنتی به‌عنوان نماینده وزارت بهداشت  به تشریح دستاوردهای بخش سلامتکده در سومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی پرداخت.
وی با اعلام استقبال بسیار از بخش سلامتکده گفت:  هدف ما این نبود بخش سلامتکده به ویزیت بیماران بپردازد، بلکه در نظر داشتیم بر سلامت ماندن افراد تمرکز کنیم.
خلیلی همچنین به انتشار چند ده میلیون متن برای آگاه‌سازی مراجعه‌کنندگان اشاره کرد و افزود: امیدوار هستیم این جشنواره به زودی بین‌المللی شود تا جهانیان متوجه شوند طب سنتی ما چه توانمندی‌هایی دارد و ایران تا چه میزان در این عرصه توانمند است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | بهداشت و درمان