اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950804168605763

افزایش 3 برابری صید ماهیان خاویاری مولد در گیلان

کد: 13950804168605763

https://goo.gl/7YUWBs

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی رشت از افزایش بیش از سه برابری صید مولدین در نخستین ماه از فصل صید در استان گیلان خبر داد

افزایش 3 برابری صید ماهیان خاویاری مولد در گیلان

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی سازمان شیلات، صمد درویشی رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی رشت  اظهار کرد: از اول مهرماه، آغاز فصل صید ماهیان خاویاری تا پایان این ماه، 26 ماهی مولد خاویاری شامل قره برون یا تاس ماهی ایرانی و اوزون برون از مراکز 13 گانه صیدگاه های خاویاری و نیز شرکت های تعاونی فعال پره گیلان به این مرکز منتقل شد.

وی ادامه داد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، 225 درصد فزونی نشان می دهد.

به گفته درویشی، بر پایه رقم پیش بینی شده در جدول تولید و رهاکرد ماهیان خاویاری در سال 96 به عنوان سال نخست برنامه ششم توسعه، مقرر است تعداد یک میلیون و 500 هزار قطعه انواع بچه ماهیان خاویاری به ویژه تاسماهی ایرانی در این مرکز تولید و با هدف بازسازی ذخایر این ماهیان ارزشمند در حوزه جنوبی دریای خزر رهاسازی شود.

درویشی تصریح کرد: بر اساس برآوردهای به‌عمل امده برای دستیابی به این هدف، حداقل تعداد 150 تا 200 ماهی مولد مورد نیاز خواهد بود که با توجه به روند و شرایط فعلی حاکم بر صید مولدین، به امکان تحقق این رقم در سال آینده امیدواریم.
وی در مورد علت این فزونی گفت: مولفه های گوناگونی می تواند بر این افزایش صید موثر باشد که از آنجمله می توان به رهاسازی ماهیان خاویاری در سال های اخیر، شرایط اقلیمی مناسب در آغاز فصل صید و اعمال مدیریت و نظارت بر عملکرد مراکز صیدگاهی از سوی شیلات گیلان اشاره کرد.
درویشی خاطرنشان کرد: ماهیان مولد انتقالی به مراکز تکثیر و بازسازی ذخایر پس از نگهداری یک دوره کوتاه مدت (حداکثر تا پایان اسفندماه) با هدف عادت پذیری با شرایط موجود در این مراکز بویژه عادت پذیری در شرایط نگهداری در آب شیرین، حفاظت شده و همزمان با افزایش نسبی دما در گیلان و فراهم شدن شرایط محیطی برای زادآوری و تکثیر از سوی این مراکز، نسبت به انجام هورمون تراپی و القاح مصنوعی این ماهیان اقدام می شود.
وی افزود: حاصل این فعالیت استحصال تخم ، لارو و بچه ماهیان در یک دوره دو تا سه ماهه خواهد بود که بعد از رسیدن بچه ماهیان تولیدی به وزن استاندارد و امکان سازگاری آنها با محیط های طبیعی بویژه از نظر تطابق بچه ماهیان با شرایط آب لب شور و شور دریای خزر ، بچه ماهیان مذکور به رودخانه های منتهی به خزر در حوزه جنوبی از جمله سپید رود بعنوان یکی از زیستگاه ها و رودخانه های واجد شرایط برای مهاجرت ماهیان رهاسازی می شوند.
رئیس مرکز بازسازی و ذخایر ماهیان خاویاری شهید بهشتی اظهار کرد: به استناد آمار و ارقام موجود بالغ بر 60 درصد جمعیت هر ساله بچه ماهیان رهاسازی شده در گیلان را گونه تاسماهی ایرانی یا قره برون بعنوان یکی از گونه های بومی حوزه جنوبی خزر تشکیل می دهد .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان شیلات ایران

بهره برداری از سواحل جنوبی دریای خرز به صورت اجاره ای - سالانه از سال 1219 شمسی ( زمان سلطنت محمد شاه قاجار) آغاز شد. این نظام حقوقی در بهره برداری به مدت 80 سال تا 1299 شمسی ادامه داشته است. تا زمان محمد شاه, حاکمان هر منطقه به میل خود رودخانه ها و دریا را به اتباع روسیه اجاره می دادند. اما از سال 1215 هجری شمسی این اختیار با فرمان محمد شاه لغو شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

صنایع غذایی و کشاورزی