اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140108056794319221
در دسترس نیست

چگونه برنامه نویس شویم؟ — راهنمای کار و رشته برنامه نویسی

کد: 140108056794319221

، تهران , (اخبار رسمی): برنامه نویسی امروزه یک حرفه بسیار وابسته به فناوری است و روز به روز در حال افزایش است. با توجه به تقاضای برنامه نویسان کامپیوتری برای برنامه های کاربردی از طراحی وب گرفته تا توسعه اپلیکیشن موبایل تا توسعه بازی های ویدئویی و هوش مصنوعی، همیشه فرصت های شغلی زیادی برای هر کسی که تجربه برنامه نویسی ...

حرفه برنامه نویسی حرفه ای است که امروزه به شدت به تکنولوژی وابسته شده و روز به روز در حال افزایش است. با توجه به تقاضای برنامه نویسان کامپیوتری برای همه چیز، از طراحی وب گرفته تا ایجاد اپلیکیشن موبایل، توسعه بازی های ویدئویی، هوش مصنوعی و بسیاری از برنامه های کاربردی دیگر، همیشه فرصت های شغلی زیادی برای هر کسی که تجربه برنامه نویسی دارد، وجود دارد. به همین دلیل، بسیاری از مردم اغلب این سوال را می پرسند که چگونه برنامه نویس شویم؟

از این رو در این مقاله سعی کردیم تا حد امکان به این سوال که چگونه یک برنامه نویس شویم پاسخ جامعی بدهیم و بیشتر موارد مربوط به نحوه تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای گام به گام در این مقاله شرح داده شده است.

قبل از پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شوید، ابتدا باید بدانید برنامه نویسی چیست و درک خوبی از اینکه یک برنامه نویس کیست و چه کار می کند داشته باشید. بنابراین، در قسمت اول مقاله به توضیح برنامه‌نویسی اختصاص داده شده است و سعی شده تا حد امکان به طور خلاصه و ساده به این سؤال پاسخ داده شود. در زیر به این سوال پاسخ می دهیم که چه کسی توسعه دهنده نامیده می شود.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسی فرآیندی است که در آن رایانه برای انجام وظایف خاصی مشخص می شود. تعیین وظایفی که کامپیوترها باید انجام دهند با تعریف و تعیین یک سری دستورالعمل انجام می شود. به مجموعه ای از این دستورالعمل ها که کار خاصی را انجام می دهند و خروجی و نتیجه خاصی دارند «برنامه» می گویند. شخصی که دستورالعمل ها را می نویسد برنامه نویس نامیده می شود. این دستورالعمل ها را می توان به زبان های مختلفی نوشت که به آنها «زبان های برنامه نویسی» می گویند. تعداد و انواع زبان های برنامه نویسی بسیار زیاد است، برخی از آن ها عمومی هستند و برخی فقط برای یک هدف خاص استفاده می شوند.

برنامه نویسی چیست؟

برنامه نویسان از ابزارهای مختلفی مانند ویرایشگرهای متن، ویرایشگرهای کد و محیط های توسعه یکپارچه (IDE) برای نوشتن کد و ایجاد برنامه ها استفاده می کنند. IDE یا محیط توسعه یکپارچه به عنوان کامل ترین و بهترین ابزار برای برنامه نویسان به ویژه برای پروژه های بزرگ محسوب می شود و تنها عیب آن این است که معمولاً نرم افزار حجیم و سنگین است. IDE ها علاوه بر ویرایشگر متن و ویرایشگر کد، ویژگی های بسیار دیگری نیز در اختیار برنامه نویسان قرار می دهند. به عنوان مثال، Visual Studio و Android Studio IDE های محبوب و پرکاربرد هستند.

برنامه نویس کیست و چه وظایفی دارد؟

برنامه نویس حرفه ای است که با نوشتن و آزمایش کدها دستورالعمل های عملیاتی را برای رایانه ایجاد می کند. یک برنامه نویس که توسعه دهنده نیز نامیده می شود (اگرچه این دو تفاوت هایی دارند)، برنامه ها و برنامه های نرم افزاری را قادر می سازد تا به درستی کار کنند. برنامه نویسان و توسعه دهندگان علاوه بر کدنویسی، اصلاح، نگهداری، آزمایش و سایر کارهای مربوط به نرم افزار را نیز انجام می دهند.

حرفه برنامه نویسی بسیار گسترده است و برنامه نویسی شاخه های مختلفی دارد که از جمله شاخه های اصلی می توان به برنامه نویسان وب و برنامه نویسان موبایل، برنامه نویسان نرم افزار (رومیزی) و برنامه نویسان بازی های رایانه ای اشاره کرد.

برنامه نویسان حرفه ای برنامه ها را برای خطاها یا باگ های نرم افزاری اسکن می کنند و خطاهایی که ممکن است در کد آنها رخ داده باشد را برطرف می کنند و به روز رسانی های لازم را برای برنامه هایی که قبلاً توسعه یافته اند می نویسند. برای کسانی که پیشینه قوی در ریاضیات دارند و می توانند با فرآیندهای متوالی و منطقی که کامپیوترها بر آنها تکیه می کنند به خوبی کار کنند، حرفه برنامه نویسی یک شغل ایده آل محسوب می شود و ناگفته نماند که در ایران درآمد برنامه در ایران نیز وجود دارد. همانطور که دنیا برای بسیاری از مردم مهم است.

برنامه نویس کیست و چه می کند؟

داشتن علاقه شرط اصلی موفقیت است و مهمترین دلیل این سوال که چگونه برنامه نویس شویم باید اشتیاق به برنامه نویسی باشد. اما دانستن میزان درآمد برنامه نویس و آگاهی از شرایط حقوق برنامه نویس می تواند انگیزه برنامه نویس شدن را افزایش دهد. بنابراین در قسمت بعدی به این سوال که حقوق یک برنامه نویس چقدر است پاسخ داده می شود.
اگر هنوز می خواهید در مورد مشاغل برنامه نویسی و اینکه برنامه نویسان چه کسانی هستند بیشتر بدانید، توصیه می کنیم مقاله ارائه شده در لینک زیر را مطالعه کنید.
درآمد یا حقوق یک برنامه نویس چقدر است؟

دستمزد برنامه نویسان بسته به سطح مهارت، رشته برنامه نویسی و فناوری های مورد استفاده متفاوت است. هر چه تجربه و سابقه بیشتر باشد، حقوق یک برنامه نویس بیشتر است. با افزایش تقاضا برای استخدام توسعه دهندگان نرم افزار در یک زمینه خاص، حقوق بیشتری نیز ارائه می شود. برخی از مناطق برنامه بازده بالاتری دارند زیرا پیچیده تر و دشوارتر هستند.
درآمد برنامه نویسان چه ارتباطی با سابقه کاری آنها دارد؟

در ایران حقوق برنامه نویس (در زمان انتشار این مقاله) به برنامه نویسان خردسال به میزان مجاز قانون کار یعنی 4 تا 5 میلیون تومان پرداخت می شود. برنامه نویسان با تجربه تر، بیشتر دریافت خواهند کرد.

می توان گفت میانگین حقوق یک برنامه نویس در ایران حدود 10 میلیون تومان است که در زمان نگارش این مقاله معادل 3 هزار و چند صد دلار است. بنابراین می توان گفت با کسب تجربه در زمینه برنامه نویسی و افزایش سابقه کاری می توان درآمد خوبی کسب کرد و حقوق یک برنامه نویس با تجربه نسبت به سایر مشاغل حوزه فناوری مطلوب و بالاست. است.

اگر می خواهید در مورد حقوق یک هنرمند و درآمد حاصل از این حرفه بیشتر بدانید، خواندن مقاله لینک زیر را به شما توصیه می کنیم.

چگونه یک برنامه نویس شویم و برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای چه مراحلی باید طی کنیم؟

به طور کلی ابتدا باید علاقه و انگیزه برای برنامه نویس شدن حرفه ای وجود داشته باشد و فرد از خود بپرسد که چرا می خواهد برنامه نویس شود؟ در مرحله بعد انسان باید ببیند به چه رشته و رشته ای به برنامه نویسی علاقه دارد؟ مثلاً به «توسعه بازی» علاقه دارد یا «توسعه وب» را ترجیح می دهد؟ انتخاب شغل در رشته برنامه نویسی نیز به علاقه و علاقه فرد بستگی دارد و بهتر است برای همه مشاغل برنامه نویسی به جای میزان درآمد در نظر گرفته شود.

در مرحله بعد باید مشخص شود که کدام روش آموزشی مناسب تر است. این مورد از فردی به فرد دیگر متفاوت است; برای یادگیری برنامه نویسی از ابتدا، افراد می توانند با استفاده از آموزش آنلاین بهتر و سریع تر یاد بگیرند، در حالی که دیگران ترجیح می دهند در کمپ های بوت شرکت کنند. اگرچه معمولاً باید از چندین روش مختلف در فرآیند یادگیری استفاده کرد. پس از انتخاب روش یادگیری برنامه نویسی، بسته به مسیر شغلی انتخابی و رشته انتخابی (مورد علاقه)، باید مشخص شود که کدام زبان ها و فناوری ها باید در فرآیند یادگیری گنجانده شوند؟

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای، یادگیری تنها یک زبان برنامه نویسی کافی نیست، باید دانش کافی از 2-3 زبان و همچنین سیستم های کنترل نسخه و ابزارهای دیگر را داشته باشید. علاوه بر این، الگوهای برنامه نویسی، چارچوب ها، روش ها و پارادایم های متفاوتی نیز وجود دارد.

پس از آشنایی با فناوری های مورد استفاده، باید پروژه های عملی و برنامه نویسی منظم را برای کسب مهارت ها و دانش لازم برای فعالیت های حرفه ای شروع کنید. سپس باید برنامه نویسی را به صورت حرفه ای انجام دهید و در شرکت های نرم افزاری به دنبال شغل بگردید یا می توانید به صورت مستقل و به عنوان فریلنسر پروژه ها را انجام دهید و از برنامه نویسی درآمد کسب کنید. اکنون می توان گفت فردی برنامه نویس حرفه ای است و با کسب تجربه و دانش می توان در این زمینه پیشرفت کرد و به مقام های بالاتری رسید.

رشته برنامه نویسی دائما در حال پیشرفت است و هر روز زبان ها، ابزارها و فناوری های جدیدی معرفی می شود. بنابراین یک برنامه نویس متخصص باید همیشه خود را به روز نگه دارد و از تغییرات و تحولات و آخرین روندهای دنیای برنامه نویسی آگاه باشد. بنابراین روند یادگیری برنامه نویسی هرگز به پایان نمی رسد و آخرین مرحله برای پاسخ به این سوال که چگونه برنامه نویس شوید این است که دانش و اطلاعات خود را در زمینه برنامه نویسی به روز نگه دارید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]