اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 140205147418023268
در دسترس نیست

تفاوت برنامه نویسی سایت با طراحی سایت چیست؟

کد: 140205147418023268

، (اخبار رسمی): یکی از اصلی ترین اشتباهات و تفکراتی که در رابطه با امور سایت وجود دارد این است که برخی تصور می کنند "طراحی سایت" با "برنامه نویسی سایت" هیچ فرقی ندارد. در باور عام تمامی امور توسعه، طراحی، تولید محتوا و بهینه سازی سایت را طراحی سایت می گویند.

تفاوت برنامه نویسی سایت با طراحی سایت چیست؟
تفاوت برنامه نویسی سایت با طراحی سایت چیست؟
تفاوت برنامه نویسی سایت با طراحی سایت چیست؟
تفاوت برنامه نویسی سایت با طراحی سایت چیست؟
تفاوت برنامه نویسی سایت با طراحی سایت چیست؟
تفاوت برنامه نویسی سایت با طراحی سایت چیست؟

در اینجا تابان شهر می خواهد به ما از تفاوت این دو مفهوم بگوید و به اتفاق یکدیگر، ببینیم که تفاوت طراحی سایت با برنامه نویسی سایت چیست و این دو مفهوم چه فرقی با یکدیگر دارند.

طراحی سایت چیست؟

برای اینکه تفاوت این دو مفهوم را با یکدیگر متوجه شویم، باید اول از همه هر دو را جداگانه مورد بررسی قرار بدهیم. طراحی سایت در واقع به تمامی امور دیزاین، طراحی و چیدمان المان ها در سایت می گویند و اصلا برنامه های طراحی سایت به طور کلی با ابزارهای برنامه نویسی متفاوت است. در طراحی سایت ما به کمک برنامه های طراحی سایت ، نمونه اولیه یک سایت را طراحی می کنیم که این طراحی بوسیله همان برنامه های طراحی سایت مانند Canva، Illustrator، Figma و ... انجام می شود و سپس با برنامه نویسی سایت، این موارد در بستر وب کدنویسی می شوند. در تعریف اینکه "برنامه نویسی چیست" بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

برنامه نویسی سایت چیست؟

اگر بخواهیم ببینیم که برنامه نویسی سایت چیست باید بگوییم که برنامه نویسی در واقع همان توسعه و کدنویسی سایت می باشد و برنامه های آن با برنامه های طراحی سایت کاملا متفاوت است. در برنامه نویسی سایت از زبان های برنامه نویسی و صفحه سازی مانند HTML، PHP، JavaScript، Laravel و ... استفاده می شود و از کتابخانه هایی مانند Jquery، Reactjs، Node.js و... استفاده می کنند. پس همانطور که می بینید، برنامه نویسی سایت یک تخصص کاملا جداگانه از طراحی سایت می باشد و حال که هم می دانید طراحی سایت و برنامه نویسی سایت چیست ، خیلی راحت تر تفاوت این دو مفهوم را با یکدیگر متوجه می شوید.

تفاوت های اصلی طراحی سایت با برنامه نویسی چیست ؟

در اینجا می خواهیم برای اینکه شما خیلی بهتر تفاوت این دو مفهوم را متوجه شوید، یک سری از تفاوت هایی که طراحی سایت تابان شهر : tabaneshahr.com برای این دو مفهوم در نظر گرفته است را مرور کنیم:

  • طراحی سایت به خلاقیت و هنر نیاز بیشتری دارد و تمرکز اصلی برنامه نویسی روی دقت و دانش است.
  • طراحی سایت معمولا کدنویسی ندارد اما اگر هم داشته باشد، محدود به HTML و CSS می شود اما برنامه نویسی سایت به کدنویسی نیاز دارد و زبان های دیگر را نیز دربر می گیرد.
  • ابزارهای طراحی سایت کاملا با ابزارهای کدنویسی سایت متفاوت است.
  • تمرکز طراحی سایت روی رابط کاربری (UI) و بخشی از تجربه کاربری (UX) می باشد و برنامه نویسی روی Back End سایت و سرور و باز هم بخشی از تجربه کاربری تمرکز دارد. و صرفا اجرا کننده آن چیزی است که طراحی سایت آن را طراحی کرده است.
  •  رشته های تحصیلی مرتبط با طراحی سایت معمولا گرافیک و رشته های هنری هستند و رشته های مربوط به برنامه نویسی سایت مهندسی نرم افزار و رشته های مرتبط با علوم کامپیوتر هستند.

طراحان سایت با توسعه دهندگان سایت (برنامه نویسان) چه تفاوتی دارند؟

در بحث ویژگی های اخلاقی و رفتاری همیشه استثناهایی وجود دارد اما در زمینه کاری، طراحان سایت و برنامه نویسان سایت قطعا یک سری تفاوت هایی با یکدیگر دارند که قرار است در اینجا به یک سری از آن موارد بپردازیم:

1-    برنامه نویسان معمولا تمرکز روی مباحث فنی دارند و طراحان روی بخش هنری کار تمرکز دارند.

2-    برنامه نویسان مهندس حساب می شوند و طراحان جزو دسته هنرمندان قرار می گیرند.

3-    یک طراح سایت دید هنری و بصری دارد و یک برنامه نویس سایت دید منطقی و ساختاری به کار پیدا می کند.

شباهت های این دو مفهوم چیست؟

اولین و مهمترین شباهتی که این دو تخصص دارند این است که هیچکدام به دیگری برتری ندارد و هر دو به یک اندازه لازم و ضروری می باشند. هردوی این تخصص ها قابل احترام هستند و هردو در راستای ساخت یک مفهوم که در اینجا یک سایت است تلاش می کنند.

یکی دیگر از اصلی ترین شباهت های این دو مفهوم این است که کدنویسی در هردوی آن ها می باشد. اگر یک طراح سایت، صرفا یک گرافیست یا طراح نباشد و واقعا "طراح سایت" باشد، کدنویسی HTML و CSS را بلد است و درباره آن ها اطلاعاتی دارد. یک برنامه نویس هم که به طور کلی کارش با کدهاست و در این موضوع هیچ شکی وجود ندارد.

آیا همه سایت ها نیاز به برنامه نویسی دارند؟

در واقع عملا همه سایت ها به برنامه نویسی نیاز دارند اما یک سری روش هایی وجود دارد که شما بتوانید بدون زدن یک خط کد، سایت خودتان را داشته باشید. بهترین روش طراحی سایت وردپرسی هستش که صرفا به یک طراح سایت برای طراحی قالب نیاز دارد و هزینه اش از یک سایت اختصاصی که به برنامه نویس نیاز دارد کمتر است. روش های دیگری مانند استفاده از سایت ساز ها و فروشگاه ساز ها هم هست که به دلیل نبود برنامه نویس و طراحی شدن موارد آن سایت ها از قبل توسط یک برنامه نویس، امکان تغییرات چندانی وجود ندارد و این نوع سایت ها اجازه شخصی سازی را به ما نمی دهند.

در کل بخواهیم بگوییم، شما برای اینکه یک سایت بزرگ داشته باشید که درخور برندتان باشد، یا باید از طراحی سایت وردپرسی کاملا حرفه ای استفاده کنید، یا باید طراحی سایت اختصاصی خودتان را داشته باشید و برنامه نویسی برای سایت شما انجام بشود. برای اطلاعات بیشتر می توانید جدول زیر را مد نظر قرار بدهید.

نوع کسب و کارنوع سایت
کسب و کار های نوپا یا کوچکسایت ساز ها و قالب های آماده CMS
کسب و کارهای متوسطقالب های حرفه ای CMS و استفاده از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس همراه با تنظیمات پنل
کسب و کار های بزرگ و برند هاقالب های کاملا اختصاصی CMS یا طراحی صفر تا صد اختصاصی سایت همراه با پنل سفارشی

نتیجه گیری

در این مطلب به یک سری از اصلی ترین تفاوت های برنامه نویسی و طراحی سایت پرداختیم و سعی کردیم که یک سری ابهامات حول محور این موضوع را با کمک تیم تابان شهر حل کنیم. اگر نظری در رابطه با این موضوع دارید می توانید با ما به اشتراک بگذارید و برای ما کامنت بگذارید.

در نهایت، این موضوع را همیشه به یاد داشته باشید طراحی سایت و برنامه نویسی سایت، در کنار هم هستند که معنا پیدا می کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]