کد: 140208227683423870
در دسترس نیست

5 ترند برتر تکنولوژی در 2023 و 2024

کد: 140208227683423870

، (اخبار رسمی): در این مقاله لیستی از آخرین ترند های فناوری برای سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ را بررسی می کنیم. علاوه بر کاوش در این روندهای اصلی فناوری، ما همچنین نگاهی اجمالی به آنچه در این زمینه مطرح است خواهیم انداخت.

5 ترند برتر تکنولوژی در 2023 و 2024
5 ترند برتر تکنولوژی در 2023 و 2024

در این مقاله از سایوتک 5 ترند تکنولوژی در 2023 و 2024 را بررسی می کنیم

1. در دسترس قرار دادن هوش مصنوعی برای همه

تعداد کمی از نوآوری ها در سال های اخیر به سرعت رشد کرده اند و به اندازه هوش مصنوعی علاقه مند شده اند.

نرخ پذیرش فعلی ۲.۵ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۷ است، به طوری که حدود ۵۰ درصد از سازمان ها از هوش مصنوعی حداقل برای یک کار تجاری استفاده می کنند.

فناوری هوش مصنوعی راه خود را به امور مالی، بهداشت و درمان، تولید و صنایع مختلف باز می کند.علاوه بر این، دیگر محدود به شرکت های بزرگ نیست. دموکراتیک شدن هوش مصنوعی به لطف راه حل های AI منبع باز و کاهش هزینه و پیچیدگی سیستم ها اتفاق می افتد.

یک مثال قابل توجه OpenAI، یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی است.

ارزش این شرکت در حال حاضر ۲۹ میلیارد دلار است و پیش بینی می کند تا سال ۲۰۲۴ به یک میلیارد دلار درآمد برسد. ChatGPT OpenAI که در نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، جهان را با توانایی خود در تولید متن محاوره ای بر اساس اعلان های زبان طبیعی شگفت زده کرد و مرزهای آنچه تصور می شد با هوش مصنوعی امکان پذیر بود را جابجا کرد.

در دو ماه اول انتشار، بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از ChatGPT استفاده کردند.

۲. رشد نوآوری و سرمایه گذاری در Cleantech

۱.۱ تریلیون دلار در انتقال انرژی کم کربن در سال ۲۰۲۲ سرمایه گذاری شد.

این سرمایه گذاری جهانی با ۳۱ درصد افزایش نسبت به سال ۲۰۲۱ رکورد جدیدی را به ثبت رساند. همچنین اولین سالی است که سرمایه گذاری در انرژی پاک با سوخت های فسیلی برابری می کند.

فناوری پاک شتاب قابل توجهی پیدا کرده است، به طوری که بیش از ۲۵ درصد از کل سرمایه گذاری های مخاطره آمیز اکنون به شرکت های فناوری پاک اختصاص می یابد.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که بودجه و بهره در سال ۲۰۲۳ افزایش یابد که بخشی از آن به دلیل قانون کاهش تورم است. این قانون وام ها، کمک های مالی و مشوق های مالیاتی را برای تشویق بخش خصوصی به سرمایه گذاری بیشتر در فناوری پاک ارائه می دهد.

رهبران Breakthrough Energy Ventures تخمین می زنند که این اقدام می تواند منجر به ایجاد ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ شرکت جدید شود که بسیاری از آنها ممکن است در صنعت هیدروژن سبز باشند.

«هیدروژن سبز» که با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود، در پنج سال گذشته شاهد افزایش بیش از ۱۴۵۰ درصدی حجم جستجو بوده است.

انتظار می رود این بازار تا سال ۲۰۲۷ با CAGR 61 درصد رشد کند و به ارزش بیش از ۷ میلیارد دلار برسد.

شورای هیدروژن تخمین می زند که حدود ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری متمرکز بر هیدروژن برای دستیابی به انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ مورد نیاز است. از ماه می ۲۰۲۲، ۶۸۰ پروژه هیدروژنی در مقیاس بزرگ اعلام شده بود که نشان دهنده افزایش قابل توجهی از سال ۲۰۲۱ است.

3. پیشرفت در فناوری برای تشخیص زودهنگام بیماری

در حالی که بحث درباره فناوری‌هایی مانند محاسبات کوانتومی و هوش مصنوعی هیجان‌انگیز است، یکی از فناوری‌هایی که مهم‌ترین تأثیر را بر بشریت دارد، تشخیص زودهنگام بیماری است.

تشخیص زودهنگام احتمال زنده ماندن را افزایش می دهد. به عنوان مثال، اگر سرطان تخمدان زود تشخیص داده شود، میزان بقای پنج ساله ۹۳٪ است.

بهبودهای مشابهی در امید به زندگی در ملانوم موضعی دیده می شود، با نرخ بقای ۵ ساله ۹۹٪ در مقایسه با ۳۲٪ پس از گسترش سرطان.

همه انواع سرطان‌ها در صورت تشخیص زودهنگام، نرخ بقای بالاتری دارند، اما سرطان‌های خاصی که بر لوزالمعده، ریه‌ها و تخمدان‌ها تأثیر می‌گذارند، در مراحل اولیه دشوار است.

برای بهبود نرخ بقا، محققان و استارت‌آپ‌های فناوری منابعی را در فناوری‌های پیشرفته برای تشخیص زودهنگام سرطان سرمایه‌گذاری می‌کنند.

به عنوان مثال، Biological Dynamics یک آزمایش آزمایشگاهی روی تراشه برای نشانگرهای زیستی خاص سرطان پانکراس ایجاد کرده است که در حال حاضر در حال آزمایش‌های انسانی است.

4. محاسبات کوانتومی به کاربردهای دنیای واقعی نزدیک می شود

محاسبات کوانتومی، موضوعی که از دهه ۱۹۸۰ مورد بحث قرار گرفت، اکنون در سال ۲۰۲۳ در آستانه کاربردهای دنیای واقعی است.

کامپیوترهای سنتی بر روی کد باینری (۰ یا ۱) کار می کنند، در حالی که کامپیوترهای کوانتومی از کیوبیت ها استفاده می کنند که به داده ها اجازه می دهد در هر دو حالت ۰ و ۱ به طور همزمان وجود داشته باشند که منجر به محاسبات بسیار سریعتر می شود.

علیرغم چالش های تاریخی، صنعت محاسبات کوانتومی با سرمایه گذاری ۳۵.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۲ شاهد رشد قابل توجهی بود. IBM در محاسبات کوانتومی با Osprey با ۴۳۳ کیوبیت پیشتاز است و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ یک کامپیوتر ۴۰۰۰ کیوبیتی داشته باشد.در حالی که کارشناسان معتقدند میلیون‌ها کیوبیت برای عملکرد کامل مورد نیاز است، انتظار می‌رود که این امر تا سال ۲۰۲۷ محقق شود.Sandbox AQ Alphabet که با صدها میلیون سرمایه تامین شده است، یک رقیب امیدوارکننده است و شرکت های دیگری مانند Origin Quantum و Q-CTRL نیز در حال پیشرفت هستند.

5. افزایش پیچیدگی تهدیدات سایبری

از حملات تصادفی مصرف‌کننده گرفته تا جنگ سایبری تحت حمایت دولت، جرایم سایبری یک خطر مداوم و در حال افزایش است.

طبق یک نظرسنجی جهانی توسط Hiscox در سال ۲۰۲۲، ۴۳٪ از شرکت ها حمله سایبری را در سال ۲۰۲۱ گزارش کردند و این میزان در سال ۲۰۲۲ به ۴۸٪ افزایش یافت.

یک یافته نگران‌کننده این بود که ۲۰ درصد از سازمان‌های مورد حمله اظهار داشتند که هزینه خسارت، ثبات مالی آنها را به خطر می‌اندازد.

تأثیر حملات سایبری در حال گسترش است و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که طبق برخی تخمین‌ها، یک مورد نقض داده‌ها می‌تواند به طور متوسط ۵ میلیون دلار در سال ۲۰۲۳ هزینه داشته باشد. تحقیقات IBM نشان می دهد که رقمی حتی بالاتر: ۹.۴۴ میلیون دلار.

با شیوع بیشتر جرایم مجازی، صنعت امنیت سایبری که در حال حاضر ۱۵۵ میلیارد دلار ارزش دارد، انتظار می رود تا سال ۲۰۲۹ به ۳۷۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

یکی از روش‌های پیچیده‌ای که مجرمان سایبری از آن استفاده می‌کنند، حملات دیپ‌فیک است، با افزایش نزدیک به ۷۰۰ درصدی علاقه به جستجو در طول پنج سال گذشته. نظرسنجی VMware در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ۶۶ درصد از رهبران فناوری اطلاعات حملات مرتبط با دیپ‌فیک را در سال گذشته تجربه کرده‌اند که نسبت به سال ۲۰۲۱ افزایش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد.

فناوری Deepfake، با استفاده از هوش مصنوعی / یادگیری عمیق، ویدیوها، تصاویر و صداهای جعلی قانع کننده ایجاد می کند. شبکه‌های متخاصم مولد تشخیص این مدل‌ها را دشوار می‌کنند و ظهور شبکه‌های ۵G دستکاری ویدیوی بلادرنگ را تسهیل می‌کند.

دیپ‌فیک‌ها به‌ویژه برای مجرمان سایبری که در کلاهبرداری‌های BEC (به خطر انداختن ایمیل‌های تجاری) شرکت می‌کنند، سودمند هستند و به‌طور بالقوه می‌توانند روش‌های تأیید چهره به چهره را دستکاری کنند.

شما می توانید مقاله کامل 13 ترند برتر تکنولوژی در 2023 و 2024  را در سایوتک مطالعه کتید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سایوتک

سایوتک یک رسانه اینترنتی است که با هدف ارائه محتوای جامع و معتبر تاسیس شد. ما در سایوتک سعی می کنیم اخبار و رویداد های علمی و تازه های فناوری سراسر جهان را پوشش دهیم. شعار ما دسترسی عادلانه به اطلاعات موثق و جامع است. در ادامه این پروژه، سایوتک به یک مرجع علمی آنلاین تبدیل خواهد شد ، مرجعی که همه اجازه ویرایش آن را نخواهند داشت. تنها هدف ما ارائه محتوا نخواهد بود بلکه معرفی منابع معتبر دیگر نیز از اهداف اصلی ما خواهد بود. همچنین سوال محور بودن به عنوان جوهره اصلی محتوا های تولید شده توسط سایوتک خواهد بود تا بتواند نیاز خواننده را به طور دقیقی پوشش دهد.