اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]
کد: 140208247686023156
در دسترس نیست

قلمی از جنس الگوریتم | دست دوستی نویسنده‌ها به‌سمت ابزارهای هوش مصنوعی

کد: 140208247686023156

، (اخبار رسمی): با رشد چشمگیر هوش مصنوعی، قابلیت‌های شگفت‌انگیزی از این فناوری تقریباً جدید دیدیم. هوش مصنوعی توانست تصویر و ویدئو و صدا تولید کند، شعر بگوید و داستان بسراید. این مقاله، مروری بر چالش نویسندگان با هوش مصنوعی در سال اخیر است. در انتها نیز ابزارهایی معرفی می‌کنیم که به شما کمک می‌کند بهتر بنویسید.

قلمی از جنس الگوریتم | دست دوستی نویسنده‌ها به‌سمت ابزارهای هوش مصنوعی
کاربرد هوش مصنوعی برای نویسنده‌ها

پیشرفت فناوری، نحوۀ انجام کارها را هم دگرگون می‌کند. نوشتن، از کهن‌ترین فعالیت‌های دنیاست که روش‌ و شکل انجام آن در طول زمان، تغییر زیادی نکرده؛ ولی نهایتاً با پیشرفت فناوری به‌ناچار دستخوش تحول شد.

سال ۲۰۲۲، سالی بود که الگوریتم‌ها خلاقیت را از انحصار آدم‌ها در آوردند. با رشد چشمگیر هوش مصنوعی زایا (Generative AI) قابلیت‌های شگفت‌انگیزی از این فناوریِ تقریباً جدید دیدیم. هوش مصنوعی توانست تصویر و ویدئو و صدا تولید کند، بنویسد، شعر بگوید، داستان بسراید و با شما مثل یک انسان صحبت کند. چنین چیزهایی برای آدم‌ها مثل معجزه بود! این مقاله، مروری بر اتفاقات یک سال اخیر و چالش‌های نویسندگان با ابزارهای هوش مصنوعی است. همچنین در انتها ابزارهایی معرفی می‌کنیم که به نویسنده‌ها کمک می‌کند بهتر بنویسند.

دقیقاً یک سال پیش، Chat-GPT برای اولین‌بار در دسترس عموم قرار گرفت و از همان لحظهٔ شروع، اسمش همه‌جا پیچید. یک سیستم هوش مصنوعیِ همه‌چیزدان که می‌توانست به پرسش‌ها در زمینه‌های متعددی پاسخ دهد. کنجکاوی آدم‌ها برانگیخته شد و شروع کردند به آزمایشِ چت جی‌پی‌تی؛ پرسش‌های ریاضی پرسیدند، برنامهٔ ورزشی درخواست کردند، مسئله‌های زندگی‌شان را مطرح کردند و حتی به آن درخواست دوستی دادند! چت جی‌پی‌تی سربلند بیرون آمد و توانست با کیفیت خوبی با آن‌ها ارتباط برقرار کند، پاسخشان را بدهد و کنجکاوی آدم‌ها را ارضا کند.

دغدغه‌ها وقتی شروع شد که هوش مصنوعی از خودش خلاقیت و هوش فرا انسانی نشان داد؛ شعرهای موزون گفت، داستان‌های عمیق نوشت و استعاره‌های خلاقانه آفرید؛ آن هم فقط در چند ثانیه! اینجا بود که هیاهو و تب‌وتاب‌ها به اوج رسید. خالقان آثار هنری و هنرمندان، خصوصاً نویسنده‌ها، احساس خطر کردند که شاید دورهٔ آن‌ها به پایان رسیده است و با رقیبی غلبه‌ناپذیر مواجه شده‌اند. 

پس از مدتی با برجسته‌شدن کاستی‌ها و نقایص هوش مصنوعی، هیجان اولیه فروکش کرد و انتظارات معقول‌تر شد؛ اما اختلاف‌نظرهایی پیش آمد. عده‌ای همچنان بر این باور بودند که هوش مصنوعی می‌تواند پابه‌پای انسان یا حتی با کیفیتی بهتر در جدالِ خلق و خلاقیت بجنگد. از طرفی، عده‌ای دیگر بر این تأکید داشتند که هوش مصنوعی نمی‌تواند در نوشته‌ها و تولیداتش عمق عواطف انسانی را برانگیخته کند؛ چون از تجربهٔ زیسته و پیچیدگی احساسات آدم‌ها محروم است. 

هرچه پیش‌تر رفتیم، مسئله‌های فلسفی و اخلاقی بیشتری درزمینهٔ استفاده از هوش مصنوعی مطرح شدند. ارزش هنر زیر سؤال رفته بود! آدم‌ها به فکر افتادند راهی پیدا کنند تا تولیدات هوش مصنوعی را تشخیص دهند و آن‌ها را از دیگر آثار جدا کنند؛ چون این تولیدات می‌توانست آسیب‌زننده باشد و ناهنجاری رسانه‌ای به وجود بیاورد. به‌طورکلی مشکلات پاسخ‌های چت جی‌پی‌تی از این قرار بود:

  • ارائهٔ اطلاعات غلط و گمراه‌کننده به کاربران؛
  • نامشخص‌ و ناموثق‌بودن منبع اطلاعات ارائه‌شده از سمت هوش مصنوعی؛
  • افزایش احتمال سرقت ادبی به‌ دلیل نامشخص‌بودن منبع الهام؛
  • راحت‌ترشدن تولید خبرهای جعلی؛
  • برهم‌ریختن نظم و سلامت رسانه‌ها با ساخت تصاویر و خبرهای جعلی از حوادث.

ورای همهٔ جنجال‌ها بعضی نویسندگان به این دوقطبی توجهی نکردند و از ابزارهای هوش مصنوعی برای افزایش بهره‌وری و کیفیت کار خودشان بهره بردند. آن‌ها به هوش مصنوعی به چشم همکار نگاه کردند و نه همه‌کاره یا هیچ‌کاره! در واقع ابزارهای موجود را در فرایند نوشتن و خلق شرکت دادند و کیفیت سرعت کارشان را بیشتر کردند.

این ابزارها به نویسنده‌ها در ویرایش و نمونه‌خوانی، تنظیم لحن، ایده‌پردازی، انتخاب واژهٔ مناسب، ارائهٔ ساختار و قالب نوشته و بسط موضوع کمک می‌کنند. در این مطلب تعدادی از این ابزارهای هوش مصنوعی کارآمد را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. ویراویراست

پردازشگران زبان ویرا شرکت خوش‌نام ایرانی است که ابزارهای متنوع و قدرتمندی در حوزهٔ هوش مصنوعی دارد. ابزار ویرایش متن ویراویراست، ابزار به‌روز و حرفه‌ای ویراستاری متن فارسی است. با ویراویراست می‌توانید نوشته‌هایتان را از لحاظ بهبود جمله‌بندی، ساده‌سازی عبارت‌های پیچیده، نشانه‌گذاری نگارشی، پیشنهاد واژه‌های متناسب با بافت متن، اصلاح فاصله و نیم‌فاصله و تصحیح غلط املایی ویرایش کنید. از دیگر امکانات ویراویراست، افزونهٔ وُرد و افزونهٔ وردپرس است که به شما کمک می‌کند نوشته‌هایتان را در محیط‌های Word و Wordpress نیز ویرایش کنید. با ثبت‌نام در وب‌سایت ویراویراست، می‌توانید ۵۰۰۰ کلمه ویرایش رایگان انجام دهید و همچنین از دیگر ابزارهای هوش مصنوعی این شرکت استفاده کنید.

۲. Chat-GPT

هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی را شرکت OpenAI با هزینه‌‌ای باورنکردنی آموزش داده است. چت جی‌پی‌تی بر پایهٔ گفت‌وگو کار می‌کند؛ به این صورت که شما در یک صفحهٔ Chat گفت‌وگو می‌کنید و درخواست‌های خودتان را می‌نویسید. با اینکه دقتش در زبان فارسی کمتر از انگلیسی است، می‌تواند پیام‌های فارسی را هم پردازش کند و پاسخ‌های قابل‌قبولی دهد. از ویژگی‌های جذاب چت جی‌پی‌تی این است که هر چه بیشتر با هم گفت‌وگو کنید، شخصیت شما را بیشتر می‌شناسد و درک بهتری از شما و درخواست‌هایتان پیدا می‌کند تا به سبکِ مدنظر شما پاسخ‌ دهد. البته همیشه در نظر داشته باشید که پاسخ‌ها و ادعاها را راستی‌آزمایی کنید؛ چون چت جی‌پی‌تی گاهی اوقات اطلاعات نادرست را وارد نوشته‌هایش می‌کند. 

۳. WriteSonic

رایت‌سانیک یکی از محبوب‌ترین ابزارها بین نویسنده‌های محتواست. قابلیت‌های آن فراوان است و تقریباً هرچیزی را که یک نویسندهٔ محتوا نیاز داشته باشد، ارائه می‌دهد. رایت‌سانیک از زبان فارسی هم پشتیبانی می‌کند؛ هرچند ضعف‌هایی دارد. نوشتن مقاله، متن‌های تبلیغاتی خلاقانه، توضیحات محصول، تولید تصویر برای مقاله و بررسی نوشته‌های مرتبط با موضوع مدنظر شما؛ رایت‌سانیک از پس همهٔ این‌ها بر می‌آید.

۴. Bard

در دوران رشد هوش مصنوعی، گوگل هم بیکار ننشست و چت‌باتِ هوش مصنوعی خودش را معرفی کرد. بارد به‌صورت رایگان عرضه شده است و دائماً با داده‌های موجود در اینترنت خودش را به‌روز می‌کند. برای استفاده از آن فقط به اکانت گوگل نیاز دارید. بارد درک خوبی از زبان فارسی دارد و می‌تواند به شما در نوشتن و یافتن پاسخ پرسش‌هایتان کمک کند. کافی است درخواست خود را بنویسید تا پاسخ‌های به‌روز و خلاقانهٔ بارد را دریافت کنید.

پیشرفت فناوری، نحوهٔ انجام کارها را هم دگرگون می‌کند. نوشتن، از قدیمی‌ترین فعالیت‌های دنیاست که روش‌ و شکل انجام آن در طول زمان، تغییر زیادی نکرده است؛ ولی با پیشرفت فناوری نهایتاً به‌ناچار دستخوش تحول شد. مقاومت‌ها همچنان در برابر ابزارهای هوش مصنوعی وجود دارد؛ اما هرروزه نویسندگان بیشتری به قدرتِ ابزارهای هوش مصنوعی پی می‌برند و از آن‌ها در کارشان استفاده می‌کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
اطلاعات تماس
  • 021910*****
[نمایش اطلاعات]