اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139309242490041

در جستجوی پایداری؛خشت و خانه

گفتمان هنر و معماری در باغ موزه قصر

کد: 139309242490041

http://bit.ly/1zVgLi7

، تهران , (اخبار رسمی): گفتمان تخصصی هنر و معماری به همت انجمن مفاخر معماری ایران و با همکاری باغ موزه قصر روز چهارشنبه 26آذرماه در محل باغ موزه قصر برگزار می شود.

گفتمان هنر و معماری در باغ موزه قصر

«پروژه مطالعه، طراحی و ساخت خانه مقاوم خشتی» تلاشی جهت ترویج فرهنگ معماری خشتی است که در آن برطرف نمودن ضعف سازه ­های گلین در مقابل نیروهای جانبی مورد توجه قرار گرفته است.

معماری صورتی از تجلیات فرهنگی است و معماری بومی ایران ، نشانه­ هایی از فرهنگ کهن زیست در این سرزمین را ، در خود دارد. تعلق به مکان و رعایت و لحاظ نمودن ویژگی­های طبیعی و اقلیمی در کنار استفاده از مصالح محلی (که بر آن بوم­ آورد نام نهاده­ اند)، از ویژگی­های معماری بومی است. بی‌نیازی به مقولات فرادست و تأمین نیازهای انسانی از محل زیست انسان برای دستیابی به آسایش و سکونت، وجه ممیزه این معماری از فنون و روش­های متداول امروزی است.

«فناوری نوین» ، «محدودیت­های اقتصادی»  و «محدودیت­های مقابله با نیروهای جانبی» از دلایلی است که طی چند دهه اخیر سبب به کنار نهادن د­ستاورردها و تجربیات کهن زیست و به کنار نهادن معماری گلین شده و رواج یکسان­سازی را در  معماری نواحی روستایی ایران به همراه داشته‌است. این یکسان­ سازی علیرغم بهره­ گیری از فناوری نوین و مقاومت در مقابل بار زلزله و کم‌هزینه بودن ساخت، فراموشی و زوال معماری بومی را موجب گردیده، آنچنان‌که در آینده نزدیک ، نشانی از هویت در فرهنگ ­های بومی اقلیم ­های متفاوت ایران پیدا نتوان کرد.

«پروژه مطالعه، طراحی و ساخت خانه مقاوم خشتی» تلاشی جهت ترویج فرهنگ معماری خشتی است که در آن برطرف نمودن ضعف سازه ­های گلین در مقابل نیروهای جانبی مورد توجه قرار گرفته است. این طرح در روستای لاسجرد سمنان که از اقلیمی گرم و خشک برخوردار است، به محک تجربه درآمده و هم اکنون مراحل نهایی ساخت را طی می­کند. هدف از اجرای این طرح یادآوری ارزش ­های معماری بومی با تکیه بر دانش نوین مهندسی است.

به گزارش روابط عمومی باغ موزه قصر، در یکصدوچهل و پنجمین گفتمان هنر و معماری، پس از نقل این تجربه توسط دکتر اسکندر مختاری، مهندس سیدمحمد بهشتی به تبیین مبانی نظری معماری بومی خواهدپرداخت و اعضای پنل مهندس محمدحسین بحرالعلومی، دکتر رضا شکوری، دکتر محمود طالقانی، مهندس بهروز مرباغی و مهندس محمدعلی وجدانی نقد و بررسی تجربه را به عهده خواهند داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

باغ موزه قصر

فتحعلی شاه قاجار درسال 1177 هجری شمسی درسال دوم سلطنت خود فرمان داد تا بیرون از تهران قصری برایش بسازند. محل قصر در جایی انتخاب شد که در آن زمان به اراضی خرم آباد معروف بود. آن محل درآن هنگام در دره ماهور بود،بنابراین ناگزیرشدند بعضی از قسمت ها را بتراشند وقسمت های دیگر را پر کنند. آن گاه در آن جا یک عمارت بزرگ شامل بیرونی، اندرونی،کلاه فرنگی واستخر بنا کردند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان

رویدادمرتبط:

| گفتمان هنر و معماری