اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 139311193580177

ایرانی ها کتاب شنیدن را بیشتر از کتاب خوانی دوست دارند

کد: 139311193580177

https://goo.gl/lvCsq1

، تهران , (اخبار رسمی): وقتی صحبت از کتاب و کتاب خوانی در کشور می شود همواره به آمار کم مطالعه ایرانیان اشاره می شود اما دو جوان عاشق کتاب و کتاب خوانی به تازگی سرویس آنلاینی به نام «نوار» راه اندازی کرده اند که امیدوارند با استفاده از کتاب های صوتی و با تصویر سازی ذهنی و انتقال روح و پیام کتاب های برتر کشور، امکان استفاده از کتاب ها را به روشی مدرن وارد زندگی ایرانیان کنند.

ایرانی ها کتاب شنیدن را بیشتر از کتاب خوانی دوست دارند

آرش و حمید پس از بررسی های اولیه، مدتها بر روی روشی که بتوان کتاب های صوتی را به مردم شناساند و از طرفی ناشران کتاب ها را به تولید بیشتر اینگونه کتاب ها و ایجاد درآمد برای آنها قانع کنند کار کنند تحقیقات زیادی داشته اند تا اینکه به ایده ایجاد بازاری برای کتاب های صوتی رسیدند.

حمید اسدی و آرش صباحت، بنیانگذاران پلتفرم آنلاین عرضه کتاب های صوتی «نوار» (Navaar.ir) هستند که کاربر با استفاده از این پلتفرم و یا توسط نرم افزار اندرویدی آن، می تواند به جدیدترین کتاب های صوتی که توسط گویندگان حرفه ای و به صورت استودیویی تولید شده است، به طور قانونی و با مجوز از ناشر کتاب دسترسی یابد و سپس می تواند این کتاب را در هر مکان و زمانی، از منزل گرفته تا داخل اتومبیل گوش دهد.

حمید اسدی در زمینه اهمیت و ضرورت تحول در فرهنگ ارتباط ایرانیان با کتاب و کتاب خوانی می گوید: «همه می دانیم که آمار کتاب خوانی در ایران بسیار پایین است. از طرفی کتاب های بسیار خوبی در کشور منتشر می شوند که متاسفانه به علل مختلف با استقبال روبه رو نمی شوند. از زمانی که در جلسات و دورهمی های کتاب خوانی دوستانه مان دور هم جمع می شدیم و در مورد کتاب هایی که خوانده ایم صحبت می کردیم واقعا شور و اشتیاق وصف ناپذیری داشتیم که چگونه می توان پیام این کتاب ها را هر طور شده به همه برسانیم. واقعا مطالعه بعضی کتاب ها آنقدر در ما هیجان ایجاد می کرد که دوست داشتیم تمام کتاب را برای دوستان و آشنایانمان تعریف کنیم و این لذت را با دیگران به اشتراک بگذاریم.»

حمید اسدی درباره زمینه های شکل گیری ایده «نوار» افزود: « به این شور و اشتیاق اشتراک گذاری پیام و روح کتاب ها شناخت دیگری که در مورد فرهنگ ایرانی داشتیم و آن علاقه مفرط ما ایرانی ها به شنیدن قصه است، نیز اضافه شد. اصولا فرهنگ گفتاری و شفاهی و ارتباط کلامی در بین ارتباطات ما ایرانیان بسیار  قوی است. ما از بچگی با شنیدن قصه بزرگ می شویم و از اینکه بتوانیم با شنیدن، به تصویر ذهنی از داستان برسیم علاقه داریم. اینجا بود که ایده «نوار» یعنی تولید و به اشتراک گذاری کتاب های صوتی به همراه آرش که از دوستان حلقه کتاب خوانی ما و همکار من در شرکت قبلی مان بود شکل گرفت.»

آرش و حمید پس از بررسی های اولیه، مدتها بر روی روشی که بتوان کتاب های صوتی را به مردم شناساند و از طرفی ناشران کتاب ها را به تولید بیشتر اینگونه کتاب ها و ایجاد درآمد برای آنها قانع کنند کار کنند تحقیقات زیادی داشته اند تا اینکه به ایده ایجاد بازاری برای کتاب های صوتی رسیدند. جایی که تولید کنندگان آثار با کیفیت صوتی می توانند مستقیما به خریداران آنها دسترسی داشته باشند.

آرش صباحت از دیگر بنیانگذاران «نوار» در مورد چالش های اولیه شان می گوید: «ما با چند چالش اصلی در راه اندازی نوار روبرو بودیم. اول اینکه به مردم خریدار کتاب های صوتی حداقل یک بار تجربه گوش دادن به یک کتاب صوتی خوب که به صورت حرفه ای تهیه شده را بچشانیم و مطمئنیم این تجربه، بسیار فراتر از آن چیزی خواهد بود که حتی کتاب خوان های حرفه ای تجربه کرده باشند. بنابراین چالش دیگر ما تولید کتاب های با کیفیت بود که بتواند این تجربه را برای مخاطب عمومی ایجاد کند. متاسفانه کتاب های صوتی فعلی که به صورت آماتوری تولید شده اند و به صورت غیر قانونی در سایت های مختلف برای دانلود قرار داده می شوند، به هیچ عنوان نمی تواند این تجربه را برای شنونده ایجاد کند. از طرفی کپی غیر قانونی کارهای حرفه ای هم باعث شده تا گویندگان حرفه ای و ناشران به این حوزه به طور جدی وارد نشوند.»

برای برآمدن با این چالش ها، این دو کارآفرین به مطالعه و بررسی مدل های موفق جهانی پرداختند. صباحت در این زمینه می گوید: «در جهان مدل های موفقی از پلتفرم های عرضه کتاب های صوتی همچون «آدیبل» (Audible) را بررسی کردیم و با تست های مختلف دیدیم که وقتی کتاب صوتی با استانداردهای بالا را در اختیار کاربر ایرانی قرار دهیم، حاضر است برای آن هزینه کند و مورد استقبال واقع می شود. بنابراین به سراغ برترین کتاب های صوتی و گویندگان ایرانی رفتیم. حس و حال راوی کتاب و توناژ صدای او، حس و حالی مضاعف به داستان می دهد و کاربر می تواند با شنیدن صدا به تصویر سازی آن برسد. به عنوان مثال کتاب «یک عاشقانه آرام» نوشته «نادر ابراهیمی» با روایت «پیام دهکردی» یک نمونه واقعا گویا از موفقیت کتاب های صوتی است که در نوار بسیار از آن استقبال شده است. با شنیدن صدای پیام دهکردی در این کتاب، تصویر نم زده کنار چم خاله، احساس باریدن باران و قدم زدن در آن با یک روایت همراه با موسیقی، تجربه ای فراطبیعی از کتاب را در اختیار کاربر قرار می دهد که حتی کسانی که این کتاب را خوانده اند با حس جدیدی با آن رو در رو می شوند. یا مثلا کتاب «شیوه های نوین رهبری» که در مورد روش های مدیریتی «استیو جابز» در شرکت اپل است و توسط معاون اول این شرکت نوشته شده، به صورت صوتی در نوار منتشر شد که آن هم بسیار مورد استقبال واقع شد.»

«نوار» در مدت زمان کوتاه راه اندازی اش هم اینک دهها عنوان کتاب صوتی را در بازار خود عرضه کرده است که بنیانگذاران آن امیدوارند نوار بتواند نه تنها پلی بین ایرانیان و کتاب برقرار کنند، بلکه همراه مادران، ایرانیان خارج از کشور، نابینایان و کم بینایان باشد تا با کتاب ارتباطی بیش از پیش برقرار کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

نوار

کتاب های صوتی جدید فارسی را می توانید در سایت نوار به صورت قانونی خریداری نمایید. برای گوش کردن به کتابهای صوتی خود می توانید از برنامه اندرویدی ما استفاده نمایید. این برنامه برای شما امکان دانلود و گوش دادن به کتابهای خریداری شده را بر روی گوشی یا تبلت فراهم آورده و شما کتابهای صوتی خود را همه جا به همراه خواهید داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
لینک مرتبط:
http://www.navaar.ir/
وب سایت رسمی نوار