اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395031256505108

آیا اسکیل ما همان لینکدین است؟

پنج تفاوت شبکه اجتماعی اسکیل ما با لینکدین

کد: 1395031256505108

http://j.mp/1UgLaxF

، تهران , (اخبار رسمی): در این مقاله قصد داریم به پاسخ یک ابهام بپردازیم که در ذهن برخی از کاربران اسکیل ما به وجود آمده یا ممکن است به وجود آید. اینکه آیا اسکیل ما همان لینکدین است؟ بنابراین در این مقاله به قیاس این دو شبکه اجتماعی تخصصی خواهیم پرداخت. این مقایسه، قیاسی از جنس ماهیت کاربری و عملیاتی دو شبکه مد نظر است. یعنی لینکدین چه کاربردی برای فضای کسب و کار داخلی ما دارد و از طرفی اسکیل ما چه کاربردی دارد یا حداقل قرار است داشته باشد.

پنج تفاوت شبکه اجتماعی اسکیل ما با لینکدین

همواره این بحث در فضای کسب و کار اینترنتی ایران مطرح است که موفقیت برخی از کسب کارهای اینترنتی داخلی مثل  آپارات، کافه بازار، دیجی کالا و ... مربوط به این است که رقبای موفق خارجی آنها مانند یوتیوب ، گوگل پلی ، آمازون و ... یا ایران را تحریم کرده اند و یا در داخل ایران مسدود هستند. با همین نگرش صرف نظر از صحت و سقم آن، بلافاصله سرمایه‌گذاری روی طرحی که در نگاه اول شاید نمونه داخلی لینکدین به حساب بیاید با شک و تردید مواجه می‌شود. پس در ادامه به قیاس این دو شبکه اجتماعی تخصصی خواهیم پرداخت. قبل از آن لازم به ذکر است که لینکدین یک پلتفرم فوق حرفه‌ای است که توسط یک تیم با تجربه با حجم سرمایه گذاری بسیار بالایی که در سیلیکون ولی متداول است شکل گرفته است. قطعاً آنها از نظر فنی ، رابط کاربری، پشتیبانی، نیروی انسانی، امکانات، سطح سرویس دهی، مارکتینگ و ... در مقام قیاس با مجموعه تازه تأسیس اسکیل ما نیستند. پس قصد چنین قیاسی نیست و قیاسی از جنس ماهیت کاربری و عملیاتی دو شبکه مد نظر است. یعنی لینکدین جدا از بحث مارکتینگ و برندینگ شبکه اجتماعی چه کاربردی برای فضای کسب و کار داخلی ما دارد و از طرفی اسکیل ما چه کاربردی دارد یا حداقل قرار است داشته باشد. به همین منظور برخی از تمایزات جدّی دو شبکه را در چند گزینه مجزا، در ادامه تشریح خواهد شد.


1-    دامنه کاربران دو شبکه : 
با بررسی کاربران داخلی شبکه اجتماعی لینکدین به راحتی می‌توان متوجه این مسئله شد که استفاده از این شبکه عموماً محدود به افراد جامعه با تحصیلات بالای دانشگاهی، مدیران و کارشناسان صنعتی و دانشگاه می‌شود. درحالی که سهم این افراد از جامعه شاغلان کشور به کمتر از 30 درصد می‌رسد. سوال اینجاست چرا لینکدین نتوانسته تقریباً 70 درصد از جامعه کسب و کار ما شامل باغبان، لوله کش، مکانیک خودرو، خیاط یا آشپز ایرانی را به خود جذب کند؟ اتفاقاً بخش عمده تمرکز اسکیل ما بر روی جذب همین دست از کاربران است. این کاربران به دنبال منافع خاصی هستند که شاید با منافع مورد نظر یک مدیر عامل یا یک استاد دانشگاه متفاوت باشد. ثانیاً آنها نیاز به یک رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارند. 


 2-    مسئولیت آموزش و ارتقاء:
در شبکه‌های اجتماعی یک قانون ساده‌ای وجود دارد اگر همه کاربران خودشان را متعهد به تولید و اشتراک محتوی مفید و سازنده کنند قطعاً یک سینرژی در جهت ارتقاء و رشد همه کاربران بوجود خواهد آمد. این امر مختص همه شبکه اجتماعی است. اما جدای از این مسئله بد نیست بپرسیم چقدر کاربران ایرانی از لینکدین برای رشد مهارت‌های خودشان بهره برده‌اند؟ البته لینکدین بستری را تحت عنوان lynda.com برای آموزش آنلاین مهارت ایجاد کرده است که بدلیل عدم پشتیبانی از زبان فارسی مجدداً فقط طیف محدودی از کاربران فارسی را مخاطب خود نموده است. توسعه، آموزش و یادگیری یکی از کلید واژه‌های و شعارهای اصلی اسکیل ما است که چندین پلن کاربردی برای آن وجود دارد. 

3-    تفاوت نگرش به مهارت :
مدرک‌گرایی معضل حال حاضر جامعه ایران است با این تفاسیر در صفحه اول اسکیل ما همه کاربران گفته شده :    
برای ما مهم نیست که چقدر سواد داری، مهم نیست مدرک تحصیلی ات چیه، دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس یا دکتری، مهم نیست کدوم دانشگاه درس خوندی ام آی تی، استفورد، شریف، تهران یا یک دانشگاه کوچک تو یک شهر کوچک.اینجا یک چیز حرف اول و آخر رو میزنه و اون اینه که شما با همه اسم و رسمت چی بلدی؟
با همین نگرش نقطه تمرکز و اصلی پروفایل کاربران در اسکیل ما بخش معرفی مهارت است در حالی که در لینکدین ثبت مهارت‌ها صرفاً به‌ وسیله یک سری برچسب یا تگ صورت می‌گیرد. شاید این الگو برای جوامع غربی با مدل‌های آموزشی متفاوت الگوی بدی نباشد. اما برای جامعه ما با سیستم آموزش مدرک محور اصلاً الگویی مناسب نیست. در اسکیل ما این هدف وجود دارد تا هر کارفرمایی با تکیه بر اطلاعات پروفایل کاربران با خیال راحت بتواند تصمیم بگیرد.         


 4-    فرآیند گرایی بجای فرد گرایی :
در همه شبکه‌های اجتماعی از جمله لینکدین همه چیز حول محور یک کاربر یا فرد شکل می‌گیرد . یک فرد یا کاربر با یکسری تخصص و مهارت که خودش را معرفی می‌کند  و ارزشی را برای خود یا سازمان‌اش به وجود می‌آورد.  اسکیل ما در هدف نهایی خود به دنبال جایگزینی فرآیند محوری به جای فردمحوری است. فرآیند زنجیره خلق ارزش، زنجیره‌ای از هم گسسته و تیکه پاره شده در فضای کسب و کار و خلق ارزش ایران. در اسکیل ما یک مدل بومی از زنجیره ارزش طراحی شده که در آن کاربرها بسته به توانمندی شان مانند اجزای یک پازل برای اتصال و کامل کردن این زنجیره کنار هم قرار می گیرند. 

5-    تفاوت در برخی امکانات و سرویس‌ها:
کاربران در اسکیل ما شاهد برخی امکانات و سرویس‌ها هستند که نمونه آن را در شبکه اجتماعی لینکدین نخواهند یافت. این امکانات به منظور کاربردی کردن و عملگرا نمودن اسکیل ما برای فضای کسب و کار داخلی طراحی و ایجاد شده است.  فروشگاه، داشبور تخصصی ، مقایسه تخصص کاربران و امکانات بسیار دیگری که پرداختن به آن در ظرفیت این مجال نمی‌گنجد، از این دست می باشند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شبکه اجتماعی مهارت‌های ایرانی اسکیل‌ما (skillema)

Skillema یک شبکه اجتماعی تخصصی برای کاربران فارسی زبان، خصوصاً ایرانیان است. شبکه اجتماعی که کاربران فارسی زبان می توانند در آن خود و هنر و مهارت‌هایشان را به دیگران معرفی کنند از آن کسب در آمد کنند یا آنها را توسعه بدهند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]