اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051677895665

ویژگی‌های یک نان خوب

کد: 1395051677895665

http://goo.gl/RcJE2Q

، تهران , (اخبار رسمی): " نان" همواره نزد ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و غذای اصلی مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد‌.

ویژگی‌های یک نان خوب

به گزارش پایگاه خبری نگاه هستی خبر، در واقع همانطور که از جایگاه آن در هرم غذایی مشخص است‌، انرژی و پروتئین مورد نیاز بدن‌، از نان تامین می‌شود‌. بنابراین تهیه‌،تولید و عرضه نان سالم و بهداشتی در حفظ سلامت جامعه موثر است‌.

یک نان سالم‌، نانی است که از آرد سبوس‌دار تهیه شده، با خمیرمایه و بدون استفاده از جوش شیرین عمل‌آوری می‌گردد و با حرارتی ملایم‌، یکنواخت و شعله غیرمستقیم پخته می‌شود‌. نان‌هایی که با استفاده از خمیرمایه تهیه می‌شود‌، از ارزش غذایی بالایی برخوردارند‌، قابلیت هضم خوبی داشته و دورریز آن‌ها بسیار کمتر از نان‌هایی است که با جوش شیرین تهیه می‌شود‌. عطر و بوی این نان‌ها به هیچ‌وجه قابل مقایسه با نان‌های جوش شیرین‌دار نیست و ماندگاری بهتر دارند‌.
ویژگی‌های یک نان خوب در ظاهر‌، طعم و بافت آن مشخص می‌شود.

•    ظاهر خوب: کاملا برشته و پخته شده و در سطح نان سوختگی دیده شود‌.
•    طعم مناسب: دارای طعم‌، مزه و بوی خوشایند و عاری از جوش شیرین باشد‌.
•    بافت مناسب: بافت نرم و یکنواخت ناشی از تخمیر یا خمیر مایه داشته و قابلیت برش‌پذیری نان، مطلوب باشد‌.

نان خوب‌، نان سبوس‌دار
در نان سبوس‌دار به دلیل وجود  آرد سبوس‌دار پس از فرآیند تخمیر، کلیه املاح و ویتامین‌های مغذی موجود در گندم، آزاد و جذب بدن می‌گردد‌. از مهمترین فواید سبوس کمک به دستگاه گوارش، ممانعت از یبوست و پیشگیری از بیماری‌های روده بزرگ به ویژه سرطان روده بزرگ است. در واقع سبوس موجب تخمیر و آزاد سازی ترکیبات ناشی از سوخت و ساز بدن در روده بزرگ می‌گردد و همین پدیده یعنی پیدایش ترکیبات ناشی از فعل و انفعالات متابولیسم، عامل باز دارنده در پیدایش سرطان روده است.

 در تحقیقات به عمل آمده ثابت شده که هیچ ماده ای جهت تسهیل دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی‌کند به همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف شده است.
از دیگر خواص اعجاب‌انگیز سبوس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    سیلیس موجود در سبوس نان برای استحکام دندان‌ها و استخوان‌ها بسیار مفید است.
•    فسفر که برای تقویت استخوان‌ها‌، مغز‌، سلسله اعصاب و جذب کلسیم نقش حیاتی دارد‌، در سبوس آرد یافت می‌شود.
•    آهن موجود درسبوس نان سبب افزایش هوش کودکان می‌شود.
•    سبب القای حس سیری می‌شود زیرا غلات سبوس دار بیشتراز غلات تصفیه شده در دستگاه گوارش می‌مانند و آب به خود می‌گیرند و احساس سیری بیشتری به فرد می‌دهند. بنابراین کسانی که قصد کاهش وزن سالم را دارند می‌توانند با مصرف پودر سبوس گندم در برنامه غذایی به هدف خود برسند.
•    سبب کاهش جذب کلسترول می‌شود که چربی خون را کاهش داده و از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری می‌کند و موجب مهار سکته‌های قلبی می‌گردد.
•    سبوس جذب قند را کم کرده و زمینه ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد و بصورت غیر مستقیم بر فشار خون نیز تأثیر دارد.

توصیه‌های بهداشتی برای نگهداری نان در بلند مدت
1- به نان تازه و داغ کمی فرصت دهید تا خنک شود.
2-نان داغ قبل از سرد شدن روی هم انباشته نشود زیرا باعث تغییر حالت ظاهری‌، بیات شدن زودرس‌، تسریع کپک‌زدگی می‌شود‌.
3-پس از خنک شدن نان‌، به آهستگی نان‌ها را در پارچه یا کیسه نایلونی قرارداده و به منزل ببرید‌.
4-هرگز برای حمل نان‌، از ورقه‌های روزنامه استفاده نکنید‌.
5- می‌توانید در منزل‌، نان‌ها را به اندازه دلخواه برش داده و بلافاصله در کیسه‌های مخصوص فریزر قرار دهید و در فضای مناسبی از فریزر که از سایر بسته‌های فریزری دور باشد‌، قرار داده و به مدت طولانی نگهداری کنید‌. وقتی نان در فریزر قرار می‌گیرد‌، آب موجود در آن منجمد شده و از بافت نان جدا می‌شود‌، بنابر این بافت نان تغییر نیافته و وقتی نان را از فریزر خارج می‌کنیم مجدداً آب به داخل بافت نان رفته و باعث تازگی آن می‌شود‌.
در حالیکه اگر نان را در یخچال و یا شرایط معمولی قرار دهیم انتقال مواد معطر و رطوبت از قسمت داخلی نان به پوسته صورت می‌گیرد و نان دچار تغییرات فیزیک و شیمیایی شده و بو‌، طعم‌، مزه، عطر و قابلیت جویدن آن تغییر می‌کند و اصطلاحاً بیات می‌شود‌. در حالت عادی رطوبت نان تازه کمتر از 15 % و به خوبی ترد است اما پس از جذب رطوبت از هوا یا از مغز نان‌، حالت نرم و چرمی به خود می‌گیرد‌.

شرکت آرد خوشه فارس از مخلوط گندم‌های سخت با پروتئین و گلوتن بالا و گندم‌های نیمه‌سخت با پروتئین و گلوتن متوسط، انواع آرد نان‌های سنتی و فانتزی را مطابق با استاندارد‌های ملی ایران از نظر میزان سبوس و دانه‌بندی آنها با درصد سبوس‌گیری 7،12،15،18،و 21 % بر اساس درخواست مشتری و نوع تغییرات آن جداسازی نموده و ارائه می‌دهد‌.

ملیکا محمد نژاد

سرپرست واحد فوش شرکت آرد خوشه فارس

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

پایگاه خبری نگاه هستی خبر

پایگاه خبری نگاه هستی خبر فعال در حوزه انتشار اخبار حوزه آرد و نان وصنایع وابسته از سال 1382 مشغول به فعالیت میباشد

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

سلامت و زیبایی