اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051778215735

وزیر علوم خبرداد:

دانشگاه‌ها در حال تحول هستند

کد: 1395051778215735

http://goo.gl/DklOvf

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر علوم گفت: دانشگاه های کشور به سمت دانشگاههای کار آفرین و نسل سوم در حال تحول هستند .

دانشگاه‌ها در حال تحول هستند

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، محمد فرهادی  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست وی‍ژه معاونان فرهنگی دانشگاهها ریالگفت: راهبرد فرهنگی دانشگاهها تدوین شده است و مسیر حرکت فرهنگی دانشگاهها روشن است و معاونان فرهنگی علاوه بر اینکه نقش اصلی را در اجرای این برنامه ها بر عهده دارند باید نسبت به تبیین این برنامه ها برای عموم دانشگاهیان اقدام کنند.

وی گفت: ویژگی دانشگاههای نسل سوم پیوند عمیق با نیازها و شرایط جامعه پیرامون است  و فرهنگ و مباحث فرهنگی نقش مهمی در این پیوند دارند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: در سال جاری و سال آینده باید فعالیت ها با قوّت بیشتری ادامه پیدا کند و تلاش ها و فعالیت های سال های گذشته به نتیجه برسد و فضای با نشاط و پویایی نیز برای برگزاری باشکوه انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی در دانشگاهها فراهم شود.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با نام "اقتصاد مقاومتی و اقدام عمل" از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: در پیام ایشان ، اتکاء به توان و ظرفیت های داخلی به صورت واضح مورد تاکید قرار گرفته است و نظام آموزش عالی وظیفه دارد  با تکیه بر سرمایه های مادی و انسانی  درونی کشور به توسعه علمی و تقویت اقتصاد ملی کمک کند و رضایت و رفاه بیشتری برای جامعه رقم بزند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همانگونه که مقام معظم رهبری فرموده اند "فرهنگ مانند اکسیژنی است که در فضا منتشر می شود و امکان زیست جمعی را فراهم می کند "،  با توجه به فرموده ایشان در می یابیم که تحقیق،پژوهش و آموزش بدون فرهنگ امکان ندارد  و رشد و توسعه علمی را به همراه نخواهد داشت.

وی تاکید کرد: ترسیم مرز بین فعالیت های فرهنگی و سایر فعالیت های آموزشی و پژوهی در دانشگاهها ممکن نیست و همه فعالیت های دانشگاهی در گفتمان فرهنگ انجام می شود بنابراین تقلیل ماموریت  و رسالت دانشگاهها  به آموزش و پژوهش نه تنها باوجوه فرهنگی انقلاب اسلامی نمی خواند؛ بلکه  به معنی فروکاستن دانشگاه  در حد یک آموزشگاه است.

وزیر علوم تاکید کرد : کار آمدی دانشگاه منوط به ایجاد فضای گفتگو و تضارب آرا در آن است  زیر ا دانشگاه مهمترین نهاد تولید علم و معرفت در جوامع کنونی  است و دانش ماهیتی گفتگویی دارد و در تعامل و تضارب اندیشه ها ، علوم تولید می شوند و گسترش پیدا می کنند.

وی افزود: در راستای تضارب آرا، توسعه علمی و تحقق جنبش نرم افزاری، برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و نظریه پردازی  که به صورت هوشمندانه و مدبرانه از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تاکید قرار گرفته، راهبرد کلان وزارت علوم است و آن را یک فرصت برای گفتگوی علمی می داند.

فرهادی  با بیان اینکه  ذات علم و دانشگاه چیزی جز پرسش و نقّادی و گفتگو نیست و دانشگاه باید نماد عقلانیّت مبتنی بر گفتگو و  استدلال باشد گفت: بسط فضای گفتگو،خود یک فعالیت فرهنگی و پیش شرط توسعه علمی است .

وزیر علوم در ادامه سخنان خود به اهمیت امید و نشاط در دانشگاهها پرداخت و گفت: دانشگاه نه تنها باید خود سرشار از امید و نشاط باشد بلکه باید این نشاط و پویایی را به جامعه تزریق کند .

وی تاکید کرد: دانشگاه وظیفه دارد دانش را با جامعه پیوند بزند  و با بررسی علمی مسائل جامعه، راهکارهای علمی و اجرایی برای آنها ارائه کند که در همین راستا اتاق های فکر استانی با محوریت دانشگاههای بزرگ شکل گرفت و ضرورت دارد علاوه بر این اقدام، دانشگاهها درگیر مسائل کلان و خرد کشور بشوند و در مناطق محلی به مسائل و آسیب های فرهنگی ورود پیدا کنند.

فرهادی در پایان سخنان خود در جمع معاونان فرهنگی دانشگاهها تاکید کرد: زمینه سازی برای ایجاد فضای تعامل، گفتگو، نقد و مناظره ماموریت اصلی معاونان فرهنگی دانشگاهها در راستای عمل به توصیه های رهبر معظم انقلاب اسلامی و رسالت فرهنگی  و اجتماعی دانشگاهها است که امید وارم با برگزاری این نشست در این خصوص راهکارهای مناسب تدوین شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش