اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051778705715

سفر یک روزه به هزار سال قبل

کد: 1395051778705715

http://goo.gl/A3xcSm

، تهران , (اخبار رسمی): ماسوله هم نزدیک به دریاست و هم قریب هزار و پنجاه متر از سطح دریا ارتفاع دارد و آب و هوای آن آمیزه‌ای از لطافت هوای کوهستانی و رطوبت هوای دریا است.

سفر یک روزه به هزار سال قبل

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی گردشگری مارکوپولو، ماسوله در 60 کیلومتری رشت و 32 کیلومتری غرب فومن در دامنه‌ی کوهپایه‌ای که 1050 متر از سطح دریا ارتفاع دارد واقع شده است. پایین ترین نقطه ی ماسوله با بالاترین نقطه ی آن حدود 120 متر اختلاف ارتفاع دارد. از لحاظ جمعیت شناسی، مردم ماسوله آمیخته و تاثیر پذیرفته از فرهنگ های تالشی، آذری خلخالی و گیلکی هستند و گویش عامه، زبان تالشی است.

آنگونه که در منابع مختلف فارسی و انگلیسی آمده است، قدمت ماسوله ی فعلی به حدود هشتصد تا هزار سال می رسد.

ماسوله‌ قدیم یا «کهنه­ ماسوله» که در فاصله «هشت کیلومتری غرب جاده ماسوله به خلخال» قرار گرفته است سکونتگاه اصلی و اولیه ماسوله­ ایها بوده است که اکنون آنچه در این مکان به چشم می­خورد سنگ دیوار بناهای آن است.در نخستین کاوش­های باستان­شناسی شهرستان فومن که در شهریور ماه 1374 توسط هیئت پژوهشکده باستان­شناسی سازمان میراث فرهنگی استان گیلان در این محوطه صورت گرفت مشخص شد که از سده پنجم تا هشتم هجری «کهنه­ ماسوله» به عنوان یکی از مراکز مهم در زمینه فلزکاری بوده است.همچنین سفال­های لعابدار با رنگهای متنوع که مشخصات دوره سلجوقی را داشته­اند در این منطقه کشف شد این ناحیه به دلیل اهمیت و اعتبار تاریخی آن در شهریور 1385در فهرست آثار ملی ثبت شد.

درباره منتقل شدن ماسوله­ ایها به مکان فعلی آرای مختلف و گوناگونی ارائه شده است یکی از مشهورترین آنها اینست که عون­بن­علی از نوادگان امام اول شیعیان به همراه سید جلال­الدین اشرف از فرزندان موسی کاظم امام هفتم شیعیان که مزارش در شهر آستانه اشرفیه گیلان قرار دارد در جنگی در حوالی طارم زنجان زخمی شد و راه ماسوله در پیش گرفت و در مکان فعلی ماسوله جان سپرد و به خاک سپرده شد. سپس به تدریج ماسوله­ ایها در اطراف مزارش خانه ساختند و بدین ترتیب ماسوله فعلی شکل گرفت. روایتی زلزله بزرگ سال 890 هجری قمری را علت کوچ ماسوله­ ایها به مکان فعلی بیان می­کند و روایتی دیگر نیز همه­گیر شدن بیماری طاعون در سال 943 هجری قمری در کشور را دلیل جا به جایی ذکر می­کند.

ماسوله در کنار رودخانه ای نسبتاً پرآب به نام ماسوله رودخان واقع شده است. این رودخانه از به هم پیوستن سرشاخه های بالا دست ایجاد شده و درست در کنار ماسوله آبشار زیبایی وجود دارد. همانطور که گفته شد، ماسوله در منطقه ای کوهستانی واقع شده است و در ارتفاعات این منطقه قلل مرتفعی وجود دارد که قله ی شاه معلم با 3050 متر ارتفاع، بلندترین آنهاست.

ماسوله تابستان هایی با هوای معتدل و زمستان هایی سرد دارد. بیش از یک ماه از سال در این منطقه یخبندان است و در بسیاری از روزها، ابرها چنان تو را در برمی گیرند و هوای مه آلود، زیبایی های ماسوله را دوچندان می سازند. میزان بارش باران و برف نسبتاً قابل توجه است و هوا رطوبت بالایی دارد. این رطوبت به علت خنکی هوا آزار دهنده نیست.

ماسوله دارای معماری منحصر به فردی است. محوطه جلوی خانه‌ها و پشت بام‌ها هر دو به عنوان پیاده رو استفاده می‌شوند. بافت معماری ماسوله در دوران زندیه شکل گرفته است و خیابان‌های کوچک و پله‌های بسیار به هیچ وسیله نقلیه موتوری اجازه ورود نمی‌دهد. معماری ماسوله در یک جمله توصیف می‌شود: حیاط ساختمان بالایی پشت بام ساختمان پایینی است. تعداد طبقات ساختمان‌ها معمولا تا دو طبقه می رسد.

اکثر ساختمان ها در ماسوله به رنگ زرد یا رسی است. این باعث می شود که خانه ها در مه بهتر دیده شوند. چرا که نزدیک به یک سوم سال ماسوله در مه فرو می رود. ساختمان ها (بخصوص ساختمان های قدیمی تر) اکثراً دو طبقه ساخته شده اند. خانه های قدیمی که با ترکیبی از سنگ و چوب ساخته شده اند، یکی یکی از بین می روند و جای خود را به ساختمان های بتونی با سقف های آهنی می دهند. هرچند سعی می شود ظاهر خارجی ساختمان ها همان الگوی سنتی خود را حفظ نمایند. در و پنجره های چوبی (بخصوص انواع قدیمی آن) زیبایی خاصی به ماسوله می دهند و اهالی خوش ذوق ماسوله چهارچوب پنجره ها را گلدان های شمعدانی به نحو شایسته ای تزیین می کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گردشگری مارکوپولو

شرکت سفرهای مارکوپولو به عنوان اولین عمده فروش تور در ایران با اتکاء به تجارب فراوان و اشراف همه جانبه ای که به برنامه ریزی تور و معرفی جاذبه های توریستی ایران و بیش از چهل کشور در سراسر جهان را دارد، اقدام به تدارک تورهای متعدد و متنوع با توجه به نیاز جامعه می کند. هدف مارکوپولو مطالعه، برنامه ریزی، اجرا و هدایت جذاب ترین تورهای فرهنگی، علمی، تفریحی، ورزشی و نمایشگاهی در داخل و خارج از کشور است. شرکت مارکوپولو در هر سال با اجرای دهها تور ورودی و بیش از یکصد تور خروجی در گستره پنج قاره طیف وسیعی از تورهای متنوع به اقصی نقاط جهان را تدارک می بیند. شرکت مارکوپولو رضایتمندی مشتری و توجه به استانداردهای بالای حرفه ای را از اصول اولیه فعالیتهای خود می داند توجه به جزئیات هر سفر، کنترل کیفیت خدمات در حمل و نقل های هوایی، زمینی و دریایی و مراکز اقامتی و توجه به فاکتورهای گوناگون تأثیر گذار در انواع سفرنامه ها باتوجه به شرایط خاص هر تور و مطالعه گزارشات سفرهای قبلی از مهمترین قسمت برنامه ریزی می باشد. برنامه سفر با دقت و بر اساس تجربه و عواملی نظیر ساعت باز شدن مکانهای مورد بازدید، فواصل اماکن با یکدیگر و ساعات تردد بین آن و امکان پذیرایی برنامه ریزی شده اند. بنابراین تورها بیش از آنچه در بروشور و سایت اینترنتی گفته شده ارائه می شوند. گاهی تغییر ساعت پرواز و یا عوامل پیش بینی نشده دیگری موجب تغییراتی در برنامه از پیش تنظیم شده می گردند که در چنین مواقعی مدیران تور مارکوپولو بهترین جایگزین موجود را انتخاب و ارائه می کند

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی