اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950805169775715

پاسارگاد، شیراز و باغ هایش

کد: 13950805169775715

https://goo.gl/pGXq7s

، تهران , (اخبار رسمی): با تور گروهی شیرازبه مجموعه تخت جمشید و نقش رستم و آرامگاه کورش کبیر در پاسارگاد سفر می کنیم و همراه می شویم با داستانهایی از دوران کهن،در سرداب های خانه زینت الملوک پیشینه هخامنشیان را جستجو می کنیم و در کنار حافظیه فال می گیریم و با گشت و گذاری در سرای مشیر سوغاتی برای خود دست و پا می کنیم.

پاسارگاد ، شیراز و باغ هایش

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی گردشگری مارکوپولو،  روز نخست این  تور گروهی  را با گشت شهری و دیدار از بافت قدیم ،ارگ کریمخانی ،بازار ، حمام و مسجد وکیل و باغ نظر آغاز می کنیم.
در ارگ کریم خانی که پا بگذاری ذکاوت کریم خان زند را برای ساختن قصری حس می کنید که چطور ماهر ترین سنگ تراشان ، معماران و هنرمندان را به شیراز کشانده بود تا با بهترین نوع مصالح از اطراف و اکناف عمارتی که هم خانه پادشاه باشد و هم مقر نظامی برایش دست و پا کنند. حالا بنای تاریخی ارگ کریم خانی با قامت افراشته ،هر تازه واردی به شهر شیراز را محسور می کند . چهار برج و باروی سر به فلک کشیده ، حصارهای فتح ناشدنی خانه کریم خان زند است.
در بازار حمام و مسجد وکیل یادگار وکیل الرعایا در مرکز شیراز سنت و تاریخ ایران را به نظاره می نشینید . معماری  که از بازار قیصریه لار و بازارچه بلند اصفهان وام گرفته شده است. نکته جالب این بازار است که برای مصونیت از رطوبت مغازه ها را حدود یک متر بالاتر از سطح زمین ساخته اند . کاشیکاریهای سر در حمام وکیل همراه  با نقوش زیبای اسلیمی هشتی این حمام ، چهار حوض کوچک فواره دار در سربینه ، فضاهایی هستند که همسفران تور را در تاریخ گذشته غوطه ور می کند.
دیدار از باغ نظر آخرین برنامه بازدید نیم روزی است . نمونه ای زیبا از باغ های با صفای شیراز که چون ارم ، عفیف آباد ،دلگشا و باغ جهان نما  نمونه هایی از باغ ایرانی را به نمایش می گذارد. به هتل بر می گردید.
روز دوم سفر  هتل را به قصد دیدار از مجموعه تخت جمشید ،نقش رستم و نقش رجب ترک  می کنیم.این مجموعه تاریخی از شیراز 50 کیلومتر فاصله دارد . نقش رستم و نقش رجب و پاسارگاد ، مقبره کورش نیز به فاصله اندکی در نزدیکی تخت جمشید هستند.
در نگاه نخست اینکه چطور مهندسان و معدن کاران هخامنشی سنگ هایی این چنین استخراج و سالم به پائین کوه آورده  بودند موجب شگفتی است . حتی بزرگی و کو چکی سنگ برای سنگ تراشان ماهر آن دوران تفاوتی نداشت . زیرا آنان عطردان و گلدانهایی تراشیده اند که قطر دهانه آنها بسیار کمتر از قطر داخلی بدنه است و این گویای آن است که می توانستند سنگ را به صورت دورانی به گردش درآورده و با ابزارهای خاص داخل آن را تراش بدهند.
هر چند امروز ه هیچ اثری از سقف چوبی کاخ های تخت جمشید بر جای نمانده است اما باستان شناسان و پژوهش گران دریافته اند که نقش حجاری شده بر سینه آرامگاه های پادشاهان هخامنشی ، در واقع همان نقش کاخ داریوش است و موفق شدند برا ساس آ ن ، سقف بخشی از کاخ ملکه را که امروز به موزه تخت جمشید تبدیل شده باسازی کنند.
برای صرف ناهار در نزدیکی تخت جمشید به رستوران تخت جمشید می رویم و سپس عزم دیدار از پاسارگاد مقبره کوروش می کنیم . در مسیر راه مان به سوی پاسارگاد راهنمای تور ما را به دورانی می برد که کورش نوه آژدهاک پادشاه ماد در 2600 سال پیش در هگمتانه به دنیا آمد و توانست یکی از مقدر ترین امپراتوری های جهان را به وجود آورد . اینجا پاسارگاد یکی از آثار ثبت شده جهانی که مورد حمایت یونسکو است . همسفران تور لحظات زیبایی از سفر را در کنار آرامگاه کورش سپری می کنند و سپس به سوی شیراز باز میگردیم . شب به دیدار حافظ میرویم . شاعری که بعد از گذشت چند صد سال هنوز در دل مردم جای دارد و هر زمان که دلتنگ شویم فالی به حافظ می زنیم و نیز به سراغ سعدی می رویم چرا که دیدن حافظ بدون سعدی لطفی ندارد .
روز سوم تور شیراز را با برنامه دیدار از باغ ارم و دروازه قرآن و عمارت های نارنجستان قوام سپری می کنیم . در اینجا اشاره کوتاهی به برخی از آثار به برخی از آثار دیدنی شیراز خالی از لطف نیست.
شاه چراغ آرامگاهی است در شیراز که بنا بر اعتقاد شیعیان احمد بن موسی کاظم ، پسر ارشد امام موسی کاظم و برادر امام رضا (ع) ، در آن به خاک سپرده شده است . او در راه پیوستن به برادر خود به سوی خراسان سفر کرده  ولی در راه توسط افراد مامون خلیفه عباسی در شهر شیراز کشته شد.
نارنجستان یا باغ قوام از عمارات دوره قاجاریه شیراز است که از ویژگی های آن عمود بودن محور بیرونی و اندرونی بر یکدیگر است . این عمارت بیرونی به منظور انجام امور تجاری و نیز برگزاری تشریفات و جشن ها و استراحت و پذیرایی از میهمانان ساخته شده است .
آرامگاه خواجوی کرمانی در شمال شیراز نیز در دامنه کوه صبوی و در ابتدای جاده شیراز – اصفهان ، در تنگ الله اکبر قرار گرفته است . قبر وی مشرف بر دروازه قرآن است . آب چشمه معروف رکناباد نیز از کنار مقبره خواجو می گذرد .
و اما دروازه قرآن ، در شمال شهر شیراز در مسیر اصفهان به شیراز در میان کوه های بابا کوهی و چهل مقام ، تنگ راهی وجود دارد که آن را تنگه الله اکبر می خواندند . در کنار راه اصلی ، بنای تاریخی به چشم میخورد که مشهور به دروازه قرآن است . وجه تسمیه این بنا – دروازه قرآن – به خاطر قرآنی است که در درون اتاقکی بر بالای این بنا جای داده شده است .
مردم شیراز به رد شدن از زیر قرآن این دروازه اعتقاد خاص دارند تا در پناه کتاب آسمانی در مقابل بلاها بیمه شوند .حافظیه اثر دیر آشنای شیراز است . کریم خان زند بر مقبره حافظ ، بارگاهی به سبک بناهای خود ، شامل تالاری با چهل ستون سنگی یکپارچه و بلند و یاغی بزرگ در جلو آن ساخت و بر مزارش سنگ مرمری نهاد که امروز نیز باقی است .
آبی فیروزهای نماد بهشت ، قرمز ارغوانی نشان شراب ازلی ، سیاه و سفید نماد شب و روز و گذر زمان و قهوه ای سوخته نماد خاک است . نمای بیرونی گنبد، هم نمودی از آسمان است و هم ترک ترکی و به شکل کلاه قلندران و تاج درویشان . وقتی این همه مفاهیم بلند پایه در فرهنگ و عرفان ایران اسلامی ، در هم آمیخته می شود ، آرامگاه شخصیتی را می سازد که خود نیز نمونه کامل یک رند عارف حقیقت جوی ایرانی است ،به یقین این مکان آرامگاه دل ها و زیارتگاه رندان جهان هست و خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گردشگری مارکوپولو

شرکت سفرهای مارکوپولو به عنوان اولین عمده فروش تور در ایران با اتکاء به تجارب فراوان و اشراف همه جانبه ای که به برنامه ریزی تور و معرفی جاذبه های توریستی ایران و بیش از چهل کشور در سراسر جهان را دارد، اقدام به تدارک تورهای متعدد و متنوع با توجه به نیاز جامعه می کند. هدف مارکوپولو مطالعه، برنامه ریزی، اجرا و هدایت جذاب ترین تورهای فرهنگی، علمی، تفریحی، ورزشی و نمایشگاهی در داخل و خارج از کشور است. شرکت مارکوپولو در هر سال با اجرای دهها تور ورودی و بیش از یکصد تور خروجی در گستره پنج قاره طیف وسیعی از تورهای متنوع به اقصی نقاط جهان را تدارک می بیند. شرکت مارکوپولو رضایتمندی مشتری و توجه به استانداردهای بالای حرفه ای را از اصول اولیه فعالیتهای خود می داند توجه به جزئیات هر سفر، کنترل کیفیت خدمات در حمل و نقل های هوایی، زمینی و دریایی و مراکز اقامتی و توجه به فاکتورهای گوناگون تأثیر گذار در انواع سفرنامه ها باتوجه به شرایط خاص هر تور و مطالعه گزارشات سفرهای قبلی از مهمترین قسمت برنامه ریزی می باشد. برنامه سفر با دقت و بر اساس تجربه و عواملی نظیر ساعت باز شدن مکانهای مورد بازدید، فواصل اماکن با یکدیگر و ساعات تردد بین آن و امکان پذیرایی برنامه ریزی شده اند. بنابراین تورها بیش از آنچه در بروشور و سایت اینترنتی گفته شده ارائه می شوند. گاهی تغییر ساعت پرواز و یا عوامل پیش بینی نشده دیگری موجب تغییراتی در برنامه از پیش تنظیم شده می گردند که در چنین مواقعی مدیران تور مارکوپولو بهترین جایگزین موجود را انتخاب و ارائه می کند

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی