اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051980425500

افزایش بدهی های دولتی و ارتباط آن با رکود

کد: 1395051980425500

http://goo.gl/C37kKB

، تهران , (اخبار رسمی): افزایش بدهی های کنونی ارتباط مستقیمی با رکود و کسری منابع در کشور دارد و این ها سلسله وار به هم مرتبط هستند؛ این بدهی و افزایش آن می تواند رکود را عمیق تر از گذشته را کاهش دهد.

افزایش بدهی های دولتی و ارتباط آن با رکود

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و عضو کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران معتقد است نقدینگی در کشور به یک خظر بزرگ برای اقتصاد ایران تبدیل شده است که هر لحظه و با کوچکترین اتفاقی می تواند تورم را به شدت افزایش دهد، اظهار کرد: رسیدن نقدینگی به هزار هزار میلیارد تومان که از سوی مسئولان اعلام شده است خطره بلقوه ای برای نرخ تورم در کشور است، نرخ تورمی که کاهش آن یکی از دستاوردهای دولت یازدهم است و دولت بخشی از برنامه اقتصادی خود را روی این موضوع متمرکز کرده است. حالا این نقدینگی خطری جدی برای نرخ تورم است و اگر کوچکترین اتفاقی مثلا در بازار رخ دهد دوباره می توانیم شاهد افزایش ناگهانی نرخ تورم باشیم و الان این پتانسیل باتوجه به این میزان نقدینگی وجود دارد.

وی در ادامه درباره علت اصلی افزایش نقدینگی در کشور گفت: تجمیع منابع در بانک ها و فرآیند تولید سود در بانک ها مهم ترین دلیل افزایش نقدینگی در کشور بوده است، به اعتقاد من این سودی که در بانک ها تولید شده است در اقتصاد کشور واقعا ساخته نشده و این سودها واقعی نیست و تنها روی کاغذ است، شما در نظر داشته باشید سود سپرده بالا و از سوی دیگر سود تسهیلات بالای 20 درصد که سال گذشته تا 30 درصد هم بود در عمل به افزایش نقدینگی در کشور دامن زده است؛ این سود و تسهیلات در اقتصاد ما تولید نشده و از جهت دیگر باعث شده منابع به سمت بانک ها برود به جای اینکه در تولید سرمایه گذاری شود.

آرگون با بیان اینکه دولت باید با تشویق مردم به سرمایه گذاری در تولید تلاش کند تا نقدینگی را کنترل و کاهش دهد، می گوید: یکی از برنامه های مهم اقتصادی دولت باید کاهش نقدینگی باشد و در همین راستا باید سرمایه های سرگردان و سرمایه هایی که در بانک ها هست را به سمت تولید هدایت کند، واقعیت این است که همچنان سود 15 درصد سپرده که نه مالیات می دهد و ریسک هم ندارد عدد جذابی است تا افراد پول خود را در بانک بگذارند به همین دلیل معتقدم باید سود سپرده بانک ها و از سوی دیگر تسهیلات کاهش پیدا کند و با در نظر گرفتن مشوق هایی سرمایه ها به سمت تولید هدایت شوند.

او همچنین درباره بدهی 600 هزار میلیارد تومانی دولت به بخش های مختلف که از سوی وزیر اقتصاد اعلام شده است، می گوید: افزایش بدهی های کنونی ارتباط مستقیمی با رکود و کسری منابع در کشور دارد و این ها سلسله وار به هم مرتبط هستند؛ این بدهی و افزایش آن می تواند رکود را عمیق تر از گذشته کند و دولت برای کاهش آن باید برنامه ای مدون داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]