اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052081415428

مدیرکل دفتر ازدواج و خانواده خبر داد

برگزاری همایش سمن‌های فعال در حوزه ازدواج

کد: 1395052081415428

http://goo.gl/VW31F0

، تهران , (اخبار رسمی): دفتر ازدواج و تعالی خانواده سازمان جوانان با شناسایی سمن‌های حوزه ازدواج و خانواده ، بانک اطلاعاتی تشکیل است.

برگزاری همایش سمن‌های فعال در حوزه ازدواج

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان،ناصر صبحی قراملکی ،مدیرکل دفتر ازدواج و تعالی خانواده گفت: قصد داریم اولین همایش کارگروه سمن‌های فعال در حوزه ازدواج و خانواده را با هدف ساماندهی این سمن‌ها برگزار کنیم.

  او از دیگر اهداف برگزاری نخستین همایش کارگروه سمن‌های فعال در حوزه ازدواج و خانواده دریافت برنامه‌های آنان و ایجاد وحدت رویه در ارائه خدمات دانست و ضافه کرد: سمن‌های حوزه ازدواج و خانواده از نهادهایی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت ورزش و جوانان مجوز گرفتند اما متاسفانه نهادهای صادر کننده مجوز نظارت درستی بر عملکرد این سازمان‌های مردم نهاد ندارند و سمن‌های حوزه ازدواج و خانواده در همه زمینه‌ها فعالیت می‌کنند. 

صبحی در ادامه گفت: وزارت ورزش و جوانان به 1200 سمن مجوز فعالیت داده است که یک ششم آنها در حوزه ازدواج و خانواده فعالیت می‌کنند. ما صحبت‌های اولیه را با سایر دستگاه‌های صادر کننده مجوز فعالیت سمن‌های ازدواج و خانواده انجام داده‌ایم اما آنها با ما تا کنون همکاری‌های لازم را نکرده‌اند.

وی تاکید کرد: لازم است کلیه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌هایی که مجوز برای فعالیت سمن‌ها صادر می‌کنند در کنار هم قرار بگیرند و وضعیت کنونی باید ساماندهی شود.

وی با بیان اینکه بر اساس تقسیم کار ملی انجام شده در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موضوع آسیب‌های اجتماعی جوانان به معاونت ساماندهی امور جوانان واگذار شده است اظهار کرد:‌ ما تلاش می‌کنیم دوره‌های توانمندسازی برای کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی مانند توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برگزار کنیم.

مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به صحبت‌های مطرح شده در پنل اداره کل ازدواج و تعالی خانواده اظهار کرد: ارائه برنامه‌ها، سیاست‌ها، اهداف و اولویت‌های این دفتر یکی از مباحث مطرح شده در پنل دفتر ازدواج و تعالی خانواده بود. ما بر اساس شرح وظایف و ماموریت‌های خود در حوزه‌های مختلفی مانند ازدواج، ساماندهی مراکز مشاوره تخصصی و فرهنگ سازی در زمینه نهاد خانواده فعالیت می‌کنیم.

صبحی با بیان اینکه مهمترین فعالیت ما در زمینه توجیه و نحوه انجام آموزش‌های پیش از ازدواج برای 750 هزار زوج در آستانه ازدواج است گفت: این طرح در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان مطرح شد و بر اساس تصمیم اتخاذ شده قرار شد طرح آموزش‌های پیش از ازدواج 750 هزار زوج برای تکمیل به کمیسیون تخصصی ازدواج و خانواده ارجاع داده شود. ما در این کمیسیون نظرات و پیشنهادات دستگاه‌ها را اخذ کردیم و مقرر شد طی یکی دو جلسه آینده پیشنهادات و نظرات دستگاه‌ها در این طرح اعمال شود. علاوه بر آن نحوه ورود به سایر دستگاه‌ها به این موضوع نیز مشخص شود.

مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه برای اجرای طرح آموزش‌های پیش از ازدواج نیاز به مدرس داریم اظهار کرد: اجرای این طرح موجب پرهیز از موازی کاری، ارائه محتواهای متفاوت و استفاده از مدرسان ناکارآمد می‌شود.

وی اضافه کرد: با احتساب ارائه آموزش‌های پیش از ازدواج به 750 هزار زوج و مزدوجین سال اول ما باید سه میلیون زوج را آموزش دهیم و برای تشکیل کلاس‌ها بر اساس استانداردهای موجود دستکم به دو تا 10 هزار مدرس نیاز داریم چون ممکن است یک مدرس یک تا پنج کلاس را اداره کند.

وی اضافه کرد: طبق ماده 8 قانون تسهیل ازدواج، سرفصل‌های دوره آموزشی را برای 16 ساعت، دو تا هشت ساعت یا چهار تا چهار ساعت تنظیم کرده‌ایم. این سرفصل‌ها به مسائل روانشناختی، جامعه شناختی، اقتصادی، مدیریتی، مذهبی می‌پردازد. در کنار این بحث توسعه کمی و کیفی مراکز مشاوره را نیز مد نظر قرار داده‌ایم.

صبحی با اشاره به تعداد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده گفت: در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان 54 مرکز تخصصی دارای مجوز در زمینه مشاوره‌های تخصصی ازدواج و خانواده را دارد که در هر کدام از این مراکز 3 تا 4 روانشناس فعالیت می‌کنند. مجوز آنها به صورت مشترک از طرف وزارت ورزش و جوانان و سازمان نظام روانشناسی صادر شده است.

وی در ادامه گفت: حدود 60 مرکز متقاضی پرونده‌های خود را تکمیل و در مصاحبه حضوری شرکت کرده‌اند و قرار است وضعیت آنها در کمیسیون مشترکی با سازمان نظام روانشناسی به منظور صدور مجوز مراکز مشاوره و ازدواج بررسی شود.

مدیر کل دفتر ازدواج و تعالی خانواده وزارت ورزش و جوانان اضافه کرد: در مراکز تخصصی مشاوره و ازدواج در کنار روانشناس، پزشک، روانپزشک، کارشناس حقوقی، کارشناس مسائل مذهبی فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: قصد داریم تا پایان سال 95 حداقل برای هر استان مجوز دو مرکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده را بدهیم. البته ما آمادگی صدور تا 10 مجوز را نیز داریم. در حال حاضر 16 استان مرکز مشاوره ازدواج و خانواده را ندارند و از 54 مرکز تحت نظر وزارت ورزش و جوانان 28 مرکز در تهران فعالیت می‌کنند.

وی اضافه کرد: 200 مرکز از سازمان ملی جوانان مجوز فعالیت دارند و بر اساس جلسه برگزار شده با این مراکز مقرر شد مراکزی که فاقد روانشناس و مشاور هستند از بین روانشناسان و مشاوران فردی را به عنوان مدیر فنی به کار گیرند. اگر این افراد طبق قانون عمل نکنند با آنها برخورد قانونی می‌کنیم. مجوز فعالیت این مراکز باطل می‌شود و در صورت اصرار به ادامه فعالیت به قوه قضاییه معرفی می‌شوند.

صبحی تصریح کرد: تا پایان سال جاری تمام استان‌ها حداقل در مرکز استان خود صاحب مرکز تخصصی ازدواج و مشاوره خانواده می‌شوند.

وی درباره بررسی طرح آموزش‌های پیش از ازدواج به 750 هزار زوج گفت: برخی از نمایندگان به طور دقیق متوجه این طرح نشده‌اند و گمان کرده‌اند که وزارت ورزش و جوانان قصد انجام کار اجرایی را دارد. این در حالیست که ما متولی و مطالبه گر هستیم و مراکز مشاوره و سمن‌های فعال در حوزه ازدواج باید این طرح را اجرا کنند.

صبحی در پایان اظهار کرد: در کمیسیون تخصصی ازدواج و خانواده این طرح را بررسی کردیم و قرار شد اواخر شهریورماه در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان دوباره مطرح شود. این طرح در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که موجب جلوگیری از اتلاف وقت، هزینه و ایجاد اشتغال می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت ورزش و جوانان

وزارت ورزش و جوانان در تاریخ 8 دی ماه 1389 و پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان تشکیل شد. این وزارت‌خانه عالی‌ترین مرجع رسیدگی به مسایل مربوط به ورزش و جوانان در کشورمان است. همچنین مرکز فعالیت‌های قرآنی جوانان کشور، نهادی قرآنی است که زیر نظر وزارت ورزش و جوانان فعالیت می‌کند.حمید سجادی نخستین وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان، در اواخر خردادماه 1390 به مجلس شورای اسلامی معرفی شد، اما با 137 رأی مخالف نتوانست رأی اعتماد مجلس را به دست آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | شهر و جامعه