اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052484445500

نائب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران؛

بازار هدف صادرات گاز نباید فقط ترکیه باشد

کد: 1395052484445500

http://goo.gl/A0Bbn2

، تهران , (اخبار رسمی): با پانزده کشور همسایه گی ایران می توان مراودات گازی خوبی درراستای صادرات برقرار کرد بنابراین نباید تنهادر صادرات گاز به ترکیه اکتفا کرد و باید دیگر همسایگان رابه زیر چتر فروش گاز ایران به آنهابیاوریم.

بازار هدف صادرات گاز نباید فقط ترکیه باشد

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، با وجود ادامه اختلافات گازی تهران - آنکارا، حجم صادرات گاز کشور از ابتدای سال‌جاری تاکنون حدود 9 درصد افزایش یافت و ایران به دومین صادرکننده بزرگ گاز به ترکیه تبدیل شد. به نظر می رسد ترک ها قصد دارند واردات گازشان از ایران را افزایش دهند.

حمیدرضا صالحی نائب رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران در این باره اظهار کرد:  ترکیه از  بزرگترین مصرف کنندگان گاز در منطقه است و ایران دومین صادرکننده گاز به این کشور است. سیاست ترک ها این است که جز روسیه به منبع دیگری در تامین گاز متصل باشند و این منبع دیگر ایران است. امنیت قیمت و خرید گاز برای ترک اهمیت دارد و می خواهند از خطر قطع واردات گاز بطور ناگهانی که ناشی از تنش های سیاسی بین روسیه و ترکیه است رهایی یابد.

صالحی ادامه داد: تجربه نشان داده است که صادرات گاز می تواند علاوه بر منافع اقتصادی در دیپلماسی ایران هم اثرگذار باشد و ایران باید تلاش کند صادرات گاز به ترکیه را افزایش دهد. در حال حاضر  50 درصد از ظرفیت تولید گاز ایران خالی است و ده میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر می کنیم. ترک ها قصد دارند در قراردادهای جدید گاز ایران را در حجم بیشتر و با قیمت ارزان تر خریداری کنند اما نقطه قیمت فعلی برای ایران مناسب است و وزارت نفت بر سر قراردادهای سابق با ترکیه پافشاری کرده است.

صالحی ادامه داد: گاز ایران یک فرصت بزرگ اقتصادی و سیاسی است. نباید در صادرات گاز به ترکیه اکتفا کنیم. 15 کشور در همسایگی  مان داریم که می توانیم مراودات گازی خوبی با آن ها برقرار کنیم. کشورهایی مثل عراق، ترکیه، عمان و امارات متحده عربی، ارمنستان و گرجستان متقاضیان گاز ایرانند و علاوه بر گاز فرصت صادرات به این کشورها در زمینه برق و دیگر انرژی ها فراهم است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه گاز ایران می تواند جایگزین مناسبی برای گاز روس ها برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد تنها مسیر صادرات گاز کشورمان به اتحادیه اروپا را ترکیه ندانست. او در این باره گفت: مسیر ارمنستان، گرجستان و دریای سیاه برای ایران فراهم است و لزومی به سرمایه گذاری صرف در ترکیه نیست. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب این فرصت را دارد که به هاب انرژی منطقه تبدیل شود.  ایران قابلیت این را دارد که بازیگر اصلی گاز در منطقه باشد و در این مسیر نباید به روش های سنتی اکتفا کرد. ایران در مسیر اتصال شرق به غرب دنیا قرار گرفته است و استفاده از این فرصت علاوه بر منافع مادی منافع سیاسی برای ایران به همراه دارد.

صالحی در ادامه با تاکید بر نقش بخش خصوصی در افزایش صادرات گاز و انرژی گفت: همانطور که ترک ها بخش خصوصی شان را در این زمینه جلو انداخته اند و مدیریت چانه زنی را به آن ها سپردند، ایران باید از این تجربه استفاده کرده و بخش خصوصی اهل فن را برای تحقق اهداف صادراتی در حوزه گاز و انرژی تقویت کند. این مسئله باید با در نظر گرفتن ملاحظاتی از جمله عدم ایجاد رقابت مخرب که منجر به کاهش قیمت گاز ایران شود و به منافع ملی آسیب بزند دنبال شود.  

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]