اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052586085813

برای داشتن ارتباطی ثمربخش به چه ابزاری نیاز داریم

14 روش برای مهارت‌ ارتباط موثر

کد: 1395052586085813

http://goo.gl/0lHQ7R

، تهران , (اخبار رسمی): مهارت‌های ارتباطی نیاز به تمرین مداوم دارد تا به عادت تبدیل شود.

متالوگ

به گزارش متالوگ، همین ابتدا این مورد را ذکر کنیم که خواندن نکته‌هایی که در این مقاله گردآوری شده است، به تنهایی مهارت‌های ارتباطی (Communication Skills) را ارتقا نمی دهد. بلکه باید آن‌ها را آن‌قدر تمرین کرد تا تبدیل به عادت شود.

توجه کامل داشته باشید

زمانی که شخصی شروع به صحبت کردن با شما می‌کند، هر آن‌چه را که انجام می‌دهید و ذهنتان درگیر آن است، متوقف کنید. تمام توجه خود را به طرف مقابل‌تان معطوف کنید.

گوش دهید، نه این‌که فقط بشنوید

با اشتیاق و رغبت به آن‌چه دیگران می‌گویند گوش دهید تا محتوای آن را درک کنید نه این‌که فقط مجموعه‌ای از کلمات را شنیده باشید. کاملا به حرکات صورت و زبان بدنِ گوینده دقت کنید.

اجازه ندهید ذهن‌تان پریشان باشد

زمانی که مخاطب‌تان در حال صحبت کردن است، فکر خود را معطوف به یافتن پاسخ یا توجیه نکنید. گوش دهید تا صحبت‌هایش تمام شود. سپس فکر کنید که چه بگویید.

درستی و صحت گفتار را بررسی کنید

زمانی که صحبت شخص به پایان رسید، صحبت‌هایش را تفسیر کنید. تنها پس از آن که مطمئن شدید برداشتتان صحیح است و خوب گوش داده‌اید، شروع به پاسخ دادن کنید.

نسبت به نیازهای دیگران آگاه باشید

هر فرد نیاز متفاوتی دارد که باید در نظر گرفته شود. اما اغلب افراد نیازهای مشترکی دارند از جمله: اعتماد، مسئولیت، ستایش و تقدیر، امنیت، احساس تعلق و به رسمیت شناختن. در ارتباطتان سعی کنید یک یا چند نیاز مخاطب‌تان را برآورده کنید.

دستور ندهید، بپرسید

مشورت بخواهید و از افراد برای انجام کارها نظرخواهی کنید. این مسئله باعث می‌شود احساس برابری و همتایی به آن‌ها بدهید. دستور دادن معمولا اشاره به رابطه رئیس و مرئوس دارد.

روشن فکر باشید

یاد بگیرید اهداف، افراد و شرایط را بررسی و ارزیابی کنید.انتقاد، قضاوت و یا موعظه نکنید.

پیشنهاد دهید، نصیحت نکنید

اشتباه است که بگوییم «این روشی است که شما باید انجام بدهید» یا «این کاری است که باید انجام بدهید». بهتر است بگوییم «درباره این روش نظرتان چیست؟» یا «پیشنهاد می‌کنم که این کار را امتحان کنید». گاهی اوقات حتی یک توصیه پیش‌پاافتاده و مختصر هم مناسب نیست. فقط زمانی نصیحت کنید که از شما درخواست کنند.

کاری کنید تا به شما اعتماد کنند

اعتماد محصول ارتباط‌های باز و صادقانه است. در نتیجه مهم است که کانال‌های ارتباطی خوبی وجود داشته باشد. هم‌چنین، اعتماد جزئی ضروری برای کار تیمی است. اگر بین افراد یک کسب‌وکار اعتماد وجود داشته باشد، همکاری‌ها بسیار راحت‌تر به اهداف خودش خواهد رسید.

حس انصاف و عدالت ایجاد کنید

افراد احساس عدالت را بین یکدیگر پخش می‌کنند، اگر اطلاعات به درستی بین همه توزیع شده باشد، اعتماد وجود داشته باشد و کار بر پایه همکاری باشد. برای رسیدن به اهداف کسب‌وکار، همه افراد باید احساس عدالت کنند. اگر حتی یک بخش از افراد این احساس را نکنند، احتمال موفقیت به نسبت کم می‌شود.

راحت ارتباط‌ برقرار کنید

اضطراب و تنش در هر ارتباطی طبیعی است. به هر حال، سطح تنش و اضطراب می‌تواند در کسب‌وکار کاهش یابد تا موجب ایجاد روحیه تیمی و ارتباط باز و مبتنی بر اعتماد شود.

واقعا به دیگران علاقمند باشید

همه ما نیاز داریم که درک شویم. یکی از راه‌هایی که باعث می‌شود حس درک شدن را تجربه کنیم، این است که دیگران به ما علاقمند باشند. پس در مورد علایق افراد صحبت کنید و تلاش کنید نقطه نظرات مختلف را درک کنید. اگر انتظار داریم دیگران ما را درک کنند، اول باید خودمان آن‌ها را درک کنیم.

به دیگران انگیزه بدهید

راه‌های مختلفی وجود دارد که به دیگران انگیزه دهیم. هر دو حالتِ تقویت مثبت و تقویت منفی می‌تواند موثر باشد. ولی در بلند مدت، تقویت منفی ـ مانند انتقاد و تنبیه ـ در افراد تمایل به انتقام و تلافی ایجاد می‌کند. شاید فکر می‌کنیم تقویت مثبت همیشه باید مادی و کمّی باشد، اما راه‌های دیگری برای تقویت مثبت وجود دارد که به تلاش کم‌ هزینه‌تری نیاز دارد. راه‌هایی مثل تحسین کردن، اعتماد کردن، نشان دادن علاقه و به رسمیت شناختن.

شوخ‌طبعی را فراموش نکنید

به چیزهای غیرمنتظره‌ای که اتفاق می‌افتد، بخندید. در هر شرایطی لبخند بزنید. داشتن لبخند در شرایط مختلف، سختی‌ها را خنثی می‌کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

متالوگ

کانون های کسب و کار (Business Hubs) در دنیا مسئول برقراری اتصال اثربخش بین کسب و کار ها(B2B) هستند. توسعه بازرگانی، تخصیص بهینه منابع و افزایش بهره وری، مزیت کانون کسب و کار برای اقتصاد است. با بزرگ شدن اقتصاد ایران و افزایش تعداد کسب و کارها، جای خالی یک هاب ایرانی بیش از گذشته در فضای اقتصادی کشور حس می‌شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش