اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053192785500

طرح دوباره فریز نفتی تصویب نمی شود

کد: 1395053192785500

http://goo.gl/obY8rT

، تهران , (اخبار رسمی): کشورهایی که خواهان طرح فریز نفتی هستند، حقیقت را نمی گویند و تنها می خواهند جلوی فروش نفت ایران را بگیرند.

طرح دوباره فریز نفتی تصویب نمی شود

به گزارش اخباررسمی از اتاق بازرگانی تهران، انگار طرح فریز نفتی دست از سر  ایران برنمی دارد. اعضای اوپک و غیراوپک حالا که دیده اند ایران افزایش صادرات نفت دارد پس از برجام در حال برگشت به بازارهای جهانی است، مدام طرح فریز نفتی را مطرح می کنند. البته که بهانه اصلی برای این طرح، افزایش قیمت هاست.

مرتبه اول روسیه و عربستان با هم به این تصمیم گرفتند. اما ایران به این کار تن نداد. حالا هم دوباره طرح فریز نفتی از سوی اعضای اوپک مطرح شده است.

«مت اسمیت» از شرکت کلیپر دیتای آمریکا به رویترز گفت: ونزوئلا، اکوادور و کویت اعلام کرده اند از بررسی دوباره طرح فریز نفتی حمایت می کنند. اما به نظر می رسد این طرح مانند دفعه گذشته باز هم به تصویب نرسد، زیرا اعضای تاثیرگذار اوپک در این زمینه شامل عربستان سعودی، عراق و ایران همچنان برای به دست آوردن سهم بازار با یکدیگر رقابت می کنند. اگر چنین توافقی صورت نگیرد، رقابت برای به دست آوردن سهم بازار از طریق افزایش تولید و تخفیف دهی، قیمت های نفت را باز هم به طرف پایین سوق خواهد داد.

وال استریت ژورنال هم در یک گزارش به احتمال بررسی مجدد طرح فریز نفتی پرداخته و به نقل از یک منبع آگاه نوشته: «با توجه به افزایش تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم، تعدادی از اعضای اوپک می خواهند بار دیگر ایده وضع محدودیت بر تولید نفت (فریزنفتی) در نشست مهرماه این سازمان در الجزایر مطرح شود.»

به گفته این روزنامه «این کشورها که شامل ونزوئلا، اکوادور و کویت هستند می خواهند 14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان اصلی غیر اوپک مانند روسیه، بار دیگر شانس خود را برای همکاری با یکدیگر در راستای محدود کردن سطح تولید نفت بیازمایند. اقدام پیشین به این منظور که در 17 آوریل 2016 (29 فروردین 1395) در دوحه انجام شد، به دلیل مخالفت عربستان سعودی و به بهانه خودداری ایران از پیوستن به طرح فریز نفتی، ناکام ماند.»

به هرحال، آخرین سری، عربستان اعلام کرده بود در صورتی ایران طرح را قبول می کند که ایران هم همراه باشد. اما به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت  «ایران تحت هیچ شرایطی نمی تواند از حق و سهم تاریخی خود از بازارهای جهانی نفت خام صرف نظر کند.»

از طرفی هم چند روز پیش، سخنگوی وزارت نفت ایران گفت، ایران هیچ تصمیمی در خصوص شرکت در نشست تولید کنندگان نفت در ماه آینده میلادی نگرفته است و انتظار ندارد بتواند به سطح تولیدی که تهران قبلا آن را پیش شرط موافقت با محدود کردن تولید اعلام کرده بود، برسد.

وال استریت ژورنال به نقل از سخنگوی وزارت نفت ایران اعلام کرد این کشور با توجه به این که به سطح تولیدِ پیش از تحریم ها نرسیده است در طرح فریز نفتی که قرار است مذاکرات مربوط به آن در ماه سپتامبر برگزار شود شرکت نخواهد کرد.

بالاخره در مرتبه قبلی که طرح اعلام شده بود، ایران اعلام کرده بود تا زمانی که سطح تولیدش به  4 تا 4.2 میلیون بشکه در روز نرسد، در طرح فریز نفتی مشارکت نخواهد کرد.

حالا هم به اعتقاد فعالان اقتصادی حوزه نفت، باز هم ایران به این طرح نخواهد پیوست و طرح فریز نفتی این بارهم تصویب نخواهد شد.

عباسعلی اسلامی، رییس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران در گفتگو با سایت خبری اتاق تهران اعلام کرد: این طرح در نشست سپتامبر اوپک، باز هم تصویب نخواهد شد.

به گفته اسلامی، کشورهایی که خواهان طرح فریز نفتی هستند، حقیقت را نمی گویند. او ادامه داد: این کشورها تنها می خواهند جلوی فروش نفت ایران را بگیرند.

به اعتقاد این فعال حوزه نفت، بین انتخاب افزایش قیمت نفت و فروش بیشتر، بهتر است فروش بیشتر باشد. تا اینکه ایران بخواهد طرح فریز نفتی را بپذیرد و فروشش را افزایش ندهد.

او ادامه داد: بنابراین، بهتر است ایران فروشش را بیشتر کند. چرا که فریز نفتی مساله ای را حل نمی کند و بیان کردن آن از سوی کشورهای مختلف اوپک و غیراوپکی بیشتر جنبه سیاسی دارد.

او تاکید کرد: به هرحال، ایران نباید این طرح را قبول کند و به افزایش میزان صادرات نفت، بیشتر اقدام کند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]