اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060194295500

رییس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان عنوان کرد

قاچاق خودرو، پدیده ای عجیب، نادر و استثنایی

کد: 1395060194295500

http://goo.gl/d5ytNS

، تهران , (اخبار رسمی): قربانی:بطور عمده مسئله ای که باعث افزایش قاچاق قطعات خودرو شده است، تحریم ها بوده است و عدم وجود کالای داخلی مشابه این مسئله را تحریک کرده است.

قاچاق خودرو، پدیده ای عجیب، نادر و استثنایی

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، ساسان قربانی، رییس هیئت مدیره انجمن قطعه سازان درباره قاچاق قطعات خودرو طی سال های گذشته به ایران گفت: در زمان تحریم قاچاق قطعات خودرو از چین به ایران رونق گرفته و شدت یافته بود.  حتی برای مشروع جلوه دادن این محصولات از جنبه ظاهر، قطعات قاچاق در بسته بندی های ایرانی عرضه می شد. این درحالی بود که وقتی مشتری بسته بندی را باز می کرد با کالای نامرغوب چینی مواجه می شد.

یکی از راه های موثر در کنترل قاچاق قطعات خودرو کنترل مرزها و عملکرد هوشیارانه گمرکات است. قربانی در این باره گفت: اولین قدم در مبارزه با قاچاق قطعات خودرو این است که اجازه ندهیم رخنه ای برای ورود محصولات قاچاق در مرزها ایجاد شود. محکم کردن مرزها اولین قدم است. در هیچ کشور پیشرفته ای کالا به راحتی وارد نمی شود و کنترل هایی برای ورود کالاهای نامرغوب از مبادی کشورها انجام می شود. در ایران هم باید این نظارت توسط گمرک، نیروی انتظامی و سازمان های مسئول انجام شود. دومین اقدام این است که آگاهی مردم را نسبت به عواقب استفاده از کالای نامرغوب قاچاق به ویژه در حوزه قطعات خودرو  افزایش دهیم. این وظیفه رسانه ها و سازمان های اطلاع رسان است که مردم را نسبت به خطرات استفاده از قطعات خودروی قاچاق و نامرغوب آگاه کنند. استفاده از این قطعات به ویژه قطعات تعویضی و ایمنی خودرو کارکرد خودرو را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. محصولات قاچاق بدون پرداخت هیچ مالیات و عوارض گمرکی به بازارهای داخلی می رسد و واردکنندگان آن صرفا منافع خودشان را دنبال می کنند نه ایمنی و سلامت مردم را.

یکی دیگر از روش های مقابله با قاچاق افزایش تولید داخلیست. قربانی، رییس انجمن قطعه سازان خودرو ایران در ادامه برای اشاره به سومین روش مقابله با قاچاق قطعات خودرو گفت: اگر بتوانیم تولید داخل را به گونه ای بالا ببریم تا مردم تمایل به استفاده از کالای قاچاق پیدا نکنند، قدم بزرگی در مسیر مبارزه با قاچاق قطعات خودرو برداشته ایم. شرکت های قطعه ساز ایرانی باید ظرفیت های تولید داخل را با انتقال دانش فنی و تکنولوژی های روز فراهم کنند. علاوه بر این افزایش نظارت سازمان و موسساتی مثل  استاندارد و عملکرد یکپارچه و هماهنگ نهادهای ذی ربط می تواند راه قاچاق را ببندد و کاهش دهد.

قربانی گفت: بطور عمده مسئله ای که باعث افزایش قاچاق قطعات خودرو شده است، تحریم ها بوده است. عدم وجود کالای داخلی مشابه هم این مسئله را تحریک کرده است. از سوی دیگر کالای قاچاق ارزان تر از محصولات داخلی عرضه شده است و ضعف نظام نظارتی و موسسه های متولی مثل گمرک و استاندارد به قاچاق قطعات خودرو دامن زده است.

ساسان قربانی، رییس انجمن قطعه سازان خودرو هم چنین در مورد قاچاق خودروهای لوکس به ایران گفت: قاچاق خودرو یک پدیده نادر و عجیب است. خودرو در گروه محصولات صنعتی است که از زمان تولید شناسنامه دار است و باید با مدارک و مستندات به هر کشوری وارد شود تا شماره گذاری شود. از نظر من آنچه تحت عنوان قاچاق خودرو در هفته گذشته در رسانه ها مطرح شده است، به یک پدیده عجیب، نادر و استثنایی اشاره دارد و باید بررسی شود که چه افرادی، از چه کانالی و چگونه توانستند این خودروها را بدون مستندات و مدارک لازم وارد کنند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]