اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060295585500

فریز نفتی بی تاثیر بر افزایش قیمت نفت

کد: 1395060295585500

http://goo.gl/UCjJzy

، تهران , (اخبار رسمی): تا نشست اوپک زمانی باقی نمانده است تادوباره بحث فریز نفتی اینبار ازسوی ونزوئلا مطرح شود، اما این مرتبه هم ایران قصد تن دادن به این ماجرا راندارد و به میزان فروشش در قبل تحریم ها پافشاری می کند.

فریز نفتی بی تاثیر بر افزایش قیمت نفت

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران،  چیزی تا نشست سپتامبر اوپک باقی نمانده است. نشستی که قرار است دوباره بحث فریز نفتی را مطرح کند، البته این بار از طرف کشور ونزوئلا. اما انگار این مرتبه هم ایران قصد تن دادن به این ماجرا را ندارد و تا برگشتن به میزان فروشش به زمان قبل از تحریم ها پافشاری می کند.

اگر در این نشست دوباره موضوع فریز نفتی مطرح شود، این دومین مرتبه است که کشورهای اوپک و غیراوپکی قصد دارن جلوی برگشتن ایران به زمان قبل از تحریم ها را بگیرند، البته که در هر مرتبه دلیل آن ها جلوگیری از کاهش بیشتر قیمت نفت و افزایش آن است. اما به گفته فعالان این حوزه، طرح فریز نفتی بیشتر از اینکه اقتصادی باشد، سیاسی است.

رویترز چندی پیش در این باره نوشت: «مت اسمیت» از شرکت کلیپر دیتای آمریکا عنوان کرده است که ونزوئلا، اکوادور و کویت اعلام کرده اند از بررسی دوباره طرح فریز نفتی حمایت می کنند. اما به نظر می رسد این طرح مانند دفعه گذشته باز هم به تصویب نرسد، زیرا اعضای تاثیرگذار اوپک در این زمینه شامل عربستان سعودی، عراق و ایران همچنان برای به دست آوردن سهم بازار با یکدیگر رقابت می کنند. اگر چنین توافقی صورت نگیرد، رقابت برای به دست آوردن سهم بازار از طریق افزایش تولید و تخفیف دهی، قیمت های نفت را باز هم به طرف پایین سوق خواهد داد.

وال استریت ژورنال هم در یک گزارش به احتمال بررسی مجدد طرح فریز نفتی پرداخته و به نقل از یک منبع آگاه نوشته: «با توجه به افزایش تولید نفت ایران به سطح پیش از تحریم، تعدادی از اعضای اوپک می خواهند بار دیگر ایده وضع محدودیت بر تولید نفت (فریزنفتی) در نشست مهرماه این سازمان در الجزایر مطرح شود.»

به گفته این روزنامه «این کشورها که شامل ونزوئلا، اکوادور و کویت هستند می خواهند 14 عضو سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و برخی تولیدکنندگان اصلی غیر اوپک مانند روسیه، بار دیگر شانس خود را برای همکاری با یکدیگر در راستای محدود کردن سطح تولید نفت بیازمایند. اقدام پیشین به این منظور که در 17 آوریل 2016 (29 فروردین 1395) در دوحه انجام شد، به دلیل مخالفت عربستان سعودی و به بهانه خودداری ایران از پیوستن به طرح فریز نفتی، ناکام ماند.»

این در حالی است که مسئولان نفتی ایران بارها اعلام کرده اند «ایران تحت هیچ شرایطی نمی تواند از حق و سهم تاریخی خود از بازارهای جهانی نفت خام صرف نظر کند.» به این ترتیب ایران اعلام کرده بود تا زمانی که سطح تولیدش به  4 تا 4.2 میلیون بشکه در روز نرسد، در طرح فریز نفتی مشارکت نخواهد کرد.

مهدی شریفی نیک نفس، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره طرح دوباره فریز نفتی اعلام کرد: به هرحال تصمیمات در اوپک با اجماع اعضا صورت می گیرد. بنابراین باید نظر همه مثبت باشد تا نظری گرفته شود.

نیک نفت ادامه داد: ایران می گوید که تا زمانی که به سهمیه قبل از زمان تحریم ها برنگردد فریز نفتی را قبول نمی کند که البته نگاه درستی به ماجراست. به همین دلیل هم به عقیده من این طرح دوباره تصویب نمی شود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران تاکید کرد: طرح فریز نفتی برخلاف ادعایی که گفته می شود برای افزایش قیمت ها نیست و تاثیری روی آن ندارد. به هرحال، الان فصل گرماست و در بازار مازاد عرضه وجود دارد. به عقیده من طرح فریز نفتی بیشتر از اینکه اقتصادی باشد سیاسی است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]