اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060295815500

نائب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه و قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران اعلام کرد

حیله مونتاژکاران برای استفاده از قطعه قاچاق

کد: 1395060295815500

http://goo.gl/CfdlrY

، تهران , (اخبار رسمی): وضعیت قاچاق در قطعات موتورسیکلت وحشتناک است، اما متاسفانه حدس و گمان می رود که بعضی از کارخانجات مونتاژ با حیله هایی به اسم قطعات سی کی دی (CKD) در ساخت موتور سیکلت از این قطعات مصرف می کنند.

قاچاق قطعات موتورسیکلت وحشتناک است

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، حبیب الله محمودان نائب رئیس سندیکای تولیدکنندگان مجموعه و قطعات موتورسیکلت و دوچرخه ایران درباره قاچاق گفت: وضعیت قاچاق در قطعات موتورسیکلت وحشتناک است. چرا که در این زمینه کنترلی صورت نمی گیرد، نه تنها بازرگانان عمدتا به صورت غیررسمی این جنس ها را به کشور آورده اند، بلکه حدس و گمان هم می رود که بعضی از کارخانجات مونتاژ هم با حیله هایی به اسم قطعات سی کی دی (CKD) مثلا در ساخت موتور سیکلت از این قطعات مصرف می کنند. بنابراین نمی شود کنترل کرد که قطعاتی که وارد کشور شده است در موتور سیکلت استفاده کرده اند یا در بازار به فروش رسیده است.

به گفته محمودان، تقریبا جنگ تولیدکننده های ایرانی و چینی در بازار ایران صورت می گیرد. به این ترتیب این جنگ به داخل خاک خودمان رسیده است. او ادامه داد: قطعات چینی به وفور وارد شده و الان در کشور موجود است. بنابراین قطعه ساز ایرانی باید با قطعه موجود رقابت کند، تاجر هم برای سود خود قطعات بیشتری وارد کرده است.

محمودان تاکید کرد: مشکلی که استفاده از قطعه چینی می تواند ایجاد کند این است که متاسفانه چین هرگز در قطعات موتورسیکلت استانداردهای موجود را رعایت نمی کند. مرجعی هم نبوده است که به این مساله رسیدگی کند. از طرفی واردات قاچاق قطعات موتورسیکلت آنقدر زیاد بوده است که شاید برای 10 سال قطعه مورد مصرف ایران وارد شده است. به هرحال سال ها است که تجار این قطعات را وارد کرده اند. حتی بعضی از این قطعات با شرایط ترجیحی وارد کشور شده است. چرا که به طور مثال، شرکت چینی امتیاز های مالی برای خریدارهای ایرانی در نظر می گیرد. مثلا می گوید، اگر به مقدار زیاد و چند سال متوالی خرید صورت بگیرد، قیمت ها را ارزان تر و مدت زمان بازپرداخت آن را بیشتر می کند.

براساس صحبت های این فعال حوزه قطعات موتورسیکلت، تا به امروز رسیدگی های خوبی در این زمینه صورت نگرفته است. او اضافه کرد: ما در این زمینه به سیاست گذاری نیاز داریم. باید در صنعت قطعه سازی ریل گذاری شود. مثلا قطعاتی که از چین وارد می شود، باید شامل استاندارد اجباری باشد. بعد از آن هرشرکت یا شخصی که مرتکب قاچاق شد، باید جریمه های سنگین بپردازد. الان حتی کنترلی روی واردات این کالاها نیست. به طور مثال در فرم های وارداتی عنوان شده که 20 هزار قطعه وارد شده است، اما در عملا 200 هزار قطعه وارد می شود. اصولا هم این طور استدلال می شود که چینی ها بی دقت هستند و فرم ها را درست پر نمی کنند. تازه این مسایل در مواردی است که کشف می شود، مقدار زیادی از آنها بدون بررسی و کشف وارد می شود. به این ترتیب بازار پر می شود از قطعات چینی.

وی معتقد است: به نظر من سیاست های کلان ما اشتباه بوده است و حالا اجازه داده ایم که چینی ها بازار ایران را بدست بگیرند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]