اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060398135500

رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران خبرداد

بازنگری در مدل قراردادهای حوزه نیرو

کد: 1395060398135500

http://goo.gl/bBVKmA

، تهران , (اخبار رسمی): در قرار دادهای جدید زمان شروع پروژه نه از زمان مبادله قرارداد بلکه از زمان پرداخت اولین پیش پرداخت در نظر گرفته شده است.

بازنگری در مدل قراردادهای حوزه نیرو

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، رئیس هیات مدیره سندیکای برق ایران از بازنگری در قراردادهای تیپ حوزه نیرو در کشور خبر می دهد و می گوید با همکاری وزارت نیرو، شرکت توانیر و سندیکای برق و بعد از چندماه کار کارشناسی تغییراتی در مدل قراردادهای این حوزه شکل گرفته است که مراحل پایانی خود را برای اجرا طی می کند. علیرضا کلاهی صمدی می گوید:« قراردادهایی که در حوزه نیرو وجود داشت بیشتر یک طرفه بود و در آن چندان به شرایط ویژه ای که ممکن بود به وجود بیاید توجهی نمی شد و به نوعی حقوق فعالان بخش خصوصی و پیمانکاران نادیده گرفته می شد و این موضوع مشکلات زیادی را به وجود آورده بود، از همین رو سندیکا به مسئولان وزارت نیرو و توانیر پیشنهاد بازنگری در مدل و تیپ قراردادها را داد و کارهای کارشناسی با همکاری این نهادها شروع شد و در نهایت به یک قرارداد جدید رسیدیم که مراحل پایانی خود را برای اجرا طی می کند و به وزیر ارائه شده است.»

او با بیان اینکه قراردادهای تیپ جدید منطقی است و در آن به حقوق همه طرفین توجه شده است، درباره ویژگی قرار دادهای جدید می گوید:« این مدل قراردادها از انعطاف بیشتری برخوردار است، خسارت دیرکرد در آن برای طرفین به صورت متقابل دیده شده است درحالی که پیش از این برای پیمانکار به عنوان مثال این حقوق دیده نشده بود، همچنین حق فسخ نیز برای طرفین در نظر گرفته شده که کمبود این موضوع نیز در قراردادهای قبلی احساس می شد.»

او در ادامه به مهم ترین تغییر صورت گرفته در مدل قراردادهای جدید اشاره می کند و می گوید:« در قرار دادهای جدید زمان شروع پروژه نه از زمان مبادله قرارداد بلکه از زمان پرداخت اولین پیش پرداخت در نظر گرفته شده که این موضوع بسیار مهمی است البته برای نهایی شدن این شرایط باید قانون مناقصات کشور نیز بازنگری شود زیرا در آن قانون زمان شروع کلیه قراردادها زمان مبادله در نظر گرفته شده و حالا لازم است تا از طریق دولت و مجلس بازنگری صورت گیرد تا امکان این تغییر در مدل قراردادهای جدید بخش نیرو به وجود بیاید.»

کلاهی با اشاره به ضعف هایی که در مدل قراردادهای گذشته وجود داشته است و چالش هایی که به این دلیل شکل گرفته، می گوید:« قراردادهای حوزه نیرو به خصوص در سال های گذشته فعالان و پیمانکاران این بخش را با چالش های بسیاری درگیر کرده است که همچنان هم ادامه دارد برای مثال تعداد زیادی قرار داد متوقف شده هم اکنون وجود دارد که به خاطر شکل قراردادها و تغییر و تحولات اقتصادی در کشور مانند جهش نرخ ارز، تشدید تحریم ها و... با بن بست رو به رو شده اند و اتفاقا برای حل آن ها با مسئولان وزارت نیرو، توانیر و شخص وزیر جلساتی داشته ایم.»

او در ادامه می گوید:« امضا بخش از این قراردادها حتی به سال های 85 و 86 باز می گردد ولی بعد به دلیل جهش 300 درصدی نرخ ارز، تحریم ها و... عملا قابل اجرا نبوده اند و متوقف شده اند. شما در نظر بگیرید که در حوزه نیرو جنس کار پروژه ها صنعتی است و برای انجام آن ها لازم به واردات انواع کابل ها و... است که با نرخ ارز مرتبط بوده ولی قراردادها ریالی بسته شده اند و بعد با جهش ارز انجام کار غیرممکن شده و امکان بازنگری در قرارداد هم وجود نداشته است.»

او می گوید:« در زمینه حل و فصل مشکل قراردادهای قبلی سندیکا فراخوانی داد که حدود 1300 پرونده جمع آوری شد بعد کارگروهی روی این پرونده ها در زمینه های حقوقی و فنی کار کرد و در نهایت از بین آن 79 قرار داد جدا شد که در آن ها 100 درصد تشخیص بر کوتاهی و مقصر بودن کارفرما ( که معمولا توانیر و یا شرکت های زیر مجموعه وزارت نیرو هستند) بود؛ پس از این برای حل مشکل قراردادها با مسئولان توانیر و وزارت نیرو وارد مذاکره شدیم و حتی دیروز با وزیر نیر جلسه ای داشتیم زیرا برای حل بخشی از مشکلات نیاز به حکم وزیر و یا اجازه هیات دولت است. در نظر داشته باشید که بخشی از تحولات اقتصادی که در سال های گذشته اتفاق افتاد مانند جهش 300 درصدی نرخ ارز شرایط بسیار ویژه و اضطراری را شکل داد که باید در نظر گرفته شود درحالی که کسی آن را در نظر نمی گیرد؛ در قراردادهای قبلی شرایط ویژه تنها شامل جنگ، بلایای طبیعی و شرایط مانند این ها بود. درحال حاضر همه تلاش ما براین است که مشکل قراردادهای قبل و فعالان این حوزه را برطرف کنیم.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]