اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060498885500

بلاتکلیفی درحذف ارز مبادله ای از واردات دارو

کد: 1395060498885500

http://goo.gl/mYmKMR

، تهران , (اخبار رسمی): سال هاست که ارز مبادله ای بین واردکنندگان مختلف توزیع می شود وحالا دولت می گوید، می خواهد ارز مبادله ای را کاهش دهند اما در حقیقت ارز مبادله ای چیزی به غیر رانت و فساد در اقتصاد به همراه ندارد.

حذف ارز مبادله ای از واردات دارو جدی است؟

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران،  چند ماه پیش، ولی الله افخمی‌‌راد، رئیس سازمان توسعه تجارت ایران از کاهش اختصاص ارز مبادله‌ای واردات از 14.5 میلیارد به 11.5 میلیارد دلار در یک سال گذشته خبر داد. به گفته او کاهش اختصاص ارز مبادله ای خبر خوبی برای تولید ملی محسوب می‌شود و ما باید این سیاست را دنبال می‌کنیم چرا که موجب رونق واحدهای تولیدی کشور می‌شود و اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر شکل واقعی به خود خواهد گرفت.

در این میان حذف ارز مبادله ای از واردات دارو هم عنوان می شود. البته که دارو کالای مهمی محسوب می شود و حذف ارز مبادله ای با احتیاط بیشتری باید رخ دهد. سید علی سبحانیان، عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو درباره حذف ارز مبادله ای در واردات دارو گفت: به نظر من حذف ارز مبادله ای روی قیمت مصرف کننده تاثیر دارد. به این ترتیب که باعث افزایش قیمت دارو می شود.

به گفته سبحانیان، برای حذف ارز مبادله ای از واردات باید استراتژی خاصی در نظر گرفت. او ادامه داد: اگر وزیر بهداشت و وزیر رفاه با هم توافق کنند تا این تفاوت قیمت را زیر پوشش بیمه ببرند که بیمار مجبور به پرداخت بیشتر نشود، خوب است. به هرحال، حذف شدن ارز مبادله ای از واردات دارو و واردات آن با ارز آزاد باعث افزایش قیمت می شود.

عضو هیات مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو تاکید کرد: به هرحال ارز دولتی ایجاد رانت می کند و اگر قرار باشد این مابه تفاوت قیمت از ارز مبادله ای و ارز آزاد از جیب بیمار برود، مشکل ایجاد می کند. چرا که بیماران واقعا توانایی پرداخت بیشتر ندارد.براساس صحبت های این فعال اقتصادی، حذف ارز مبادله ای کاری است که باید با هماهنگی دستگاه ها و سازمان های مختلف صورت بگیرد. او همچنین گفت: به هرطریقی که بتوانند این مساله را مدیریت کنند، حرکت مثبتی است. چون در 30 سال گذشته، ارز یارانه ای همراه با فساد و رانت بوده است. اما باید توجه کرد که حذف ارز مبادله ای به شرط پرداخت مابه التفاوت قیمت به بیمار درست است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]