اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950606100634568

طی پاییز امسال

کشت 200هزار هکتار دانه روغنی، کلید می‌خورد

کد: 13950606100634568

https://goo.gl/cYJWzd

، تهران , (اخبار رسمی): در کشت پاییزه امسال انواع مختلفی از دانه‌های روغنی در کشور کشت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود در سطحی معادل 200 هزار هکتار گسترش یابد.

کشت 200هزار هکتار دانه روغنی، کلید می‌خورد

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت تولید و برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه کشت دانه‌های روغنی گفت: امسال حدود 50 درصد به سطح زیر کشت کلزای کشور افزوده شد و علاوه بر آن تولید آفتابگردان روغنی که فراموش شده بود، در بیش از 25 هزار هکتار از اراضی کشور کشت شد.

وی از وضعیت مطلوب سویا نسبت به سال گذشته خبر داد و افزود: نخستین افزایش جهشی کشت کلزا را در شهریورماه سال جاری در کشور آغاز خواهیم کرد و پیش‌بینی می‌شود در پاییز امسال مقدمات کشت 200 هزار هکتار دانه‌های روغنی در کشور فراهم شود.

کشاورز ادامه داد: بذرهای مناسب برای نقاط مختلف کشور فراهم شده است و بیش از 48 نوع بذر کلزا برای کشت در تمامی نقاط کشور تدارک شده است.

آلمان راهی برای ورود به اتحادیه اروپا

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: برای تبادل فنی و انتقال تکنولوژی با شرکت‌های آلمانی قراردادی تبادل شده است که در قالب روز مزرعه قابلیت‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد تا کشاورزان بتوانند انتخاب‌های مؤثری داشته باشند.

وی یادآور شد: شرکت‌های آلمانی در زمینه‌های بذر، کود و انواع آفت‌کش‌ها صاحب تکنولوژی هستند و از بخش خصوصی درخواست می‌شود که در این زمینه فعال‌تر عمل کنند.

کشاورز تأکید کرد: از آنجا که شرکت‌های آلمانی با اتحادیه اروپا در ارتباط هستند، شرکت‌های خصوصی ایرانی می‌توانند به‌عنوان سرمایه‌گذار و شریک تجاری وارد عمل شوند و اقدامات مؤثری را رقم بزنند.

وی اظهار داشت: با فراهم شدن مقدمات تبادل اطلاعات با کشور آلمان، در پاییز سال جاری شاهد افزایش تولیدات مشترک برای مصرف داخل و صادرات ایران با شرکت‌های اروپایی در بخش دانه‌های روغنی، سویا، آفتابگردان و سایر محصولات خواهیم بود.

حذف سموم پرخطر در کمتر از یک سال دیگر

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی درباره کیفیت آفت‌کش‌ها و کودهای شیمیایی در کشور گفت: در حال حاضر بیش از چهارهزار و 900 برند کودی به بخش کشاورزی عرضه می‌شود که از لحاظ مواد عالی و سایر میکروالمان‌ها غنی است و در مقایسه با سه سال گذشته از کیفیت مناسبی برخوردار شده است.

کشاورز همچنین افزود: بخش خصوصی بیش از 50 درصد سهم تولید کودهای شیمیایی را بر عهده دارند، در حالی که تا پنج سال گذشته، 95 درصد کودهای کشاورزی یارانه‌ای بود.

وی خاطرنشان کرد: سبد آفت‌کش‌ها به‌زودی عرضه می‌شود که نتیجه کار مشترک گروه تحقیقات و اجرا طی 9 ماه گذشته است.

کشاورز ادامه داد: امیدواریم که ظرف کمتر از یک سال بتوانیم سموم پرخطر را از سبد موجود حذف کنیم.

وی تصریح کرد: در سال زراعی جاری تاکنون 11 میلیون و 200 هزار تن گندم خرید دولتی شده است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به 14 میلیون تن برسد، در حالی که تقاضا برای این محصول استراتژیک بیشتر از 13 میلیون و 400 هزار تن نیست.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: در هیچ سالی به این اندازه ذخیره استراتژیک نداشتیم.

کشاورز تولید جو را نیز حدود سه میلیون و 800 هزار تن برشمرد و تأکید کرد: تولید چغندرقند در سال زراعی جاری رکورد زد و تولید یک میلیون و 500 هزار تن شکر محقق شد.

وی اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود تولید برنج نیز در سال جاری شش تا هشت درصد افزایش داشته باشد و به بیش از دو میلیون و 100 هزار تن برسد.

کشاورز درباره کشت برنج تراریخته در کشور نیز گفت: برنج تراریخته در کشور تولید نمی‌شود و اجازه واردات نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی داده نمی‌شود.

وی در پایان افزود: برنج تراریخته در تجارت جهانی وجود ندارد و شایعات آن اغراق‌آمیز است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در راستای اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارفرمایان که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز می باشد تشکیل گردیده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]