اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951201237184568

برای سال 2016 و 2017 اعلام شد

آخرین رخداد جهانی حوزه روغن‌خام و دانه‌های روغنی

کد: 13951201237184568

https://goo.gl/nXu1z9

، تهران , (اخبار رسمی): آخرین رخدادهای بازار جهانی در حوزه روغن خام و دانه های روغنی در اواخر سال 2016 و ابتدای سال 2017 اعلام شد.

آخرین رخداد جهانی حوزه روغن‌خام و دانه‌های روغنی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران،  در برزیل بارشهای بسیار زیاد باران در ایالتهای سویا خیز که از هفته منتهی به دوم ماه فوریه شروع شد برداشت محصولات سویا را به تعویق انداخته،در این مناطق احتمال افزایش آفت زدگی و تنزل کیفیت محصولات باعث نگرانی کشاورزان شده،در ضمن احتمال دارد که روند کاشت محصولات ذرت خوشه ای که پس از برداشت سویا آغاز می شود ضرب آهنگ کندتری پیدا کند.

 آب و هوای ایالت “ماتوگراسودوسول”در 25روز ماه ژانویه بسیار خشک بود، ولی از 26 ماه ژانویه ،یعنی در زمانی که روند برداشت محصولات به اوج خود رسیده بود، ناگهان بارشهای شدید باران آغاز شد.

 انتظار می رفت که میزان صادرات سویای برزیل در ماه ژانویه حداقل به 5/1 میلیون تن برسد ولیکن میزان صادرات واقعی فقط در حدود 0.9 میلیون تن بود.

میزان صادرات روغن سویای برزیل در حدی بود که انتظار می رفت، ولی میزان صادرات ذرت برزیل کمتر از سال گذشته بود.

 در مناطق مرکزی (بوئنس آیرس)آرژانتین بارشهای مناسب باران چشم انداز تولید دانه های روغنی و غلات را بهبود بخشید،ولی مناطق جنوبی بوئنس آیرس هنوز هم بسیار خشک می باشد.در سانتافه زمین هنوز باتلاقی می باشد و بارشهای اخیر باران در این منطقه اوضاع را وخیم تر نموده.

 میزان مساحت زیر کشت دانه های آفتابگردان آرژانتین در حدود0.3میلیون هکتار افزایش داشت، به همین دلیل میزان تولید آفتابگردان آرژانتین به احتمال زیاد بهبود قابل توجهی خواهد داشت، ولیکن باید به این نکته اشاره کنیم که در صورت تداوم آب و هوای خشک در مناطق کلیدی کشت افتابگردان (در بوئنس آیرس) میزان تولید کمتر از حدی خواهد بود که انتظار می رفت. ما در تجدیدنظرهای خود میزان تولید آفتابگردان آرژانتین را به 4/3میلیون تن کاهش داده ایم، بااین حال میزان تولید آفتابگردان آرژانتین در تجدید نظرهای آتی باید کاهش بیشتری داده شود.

*** دیروز قیمتهای فروش آتی در شیکاگو و همچنین در Winnipeg افزایش پیدا کرد ،دلیل این افزایشها خرید های سنگین صندوقهای سرمایه گذاری بود، گندم،ذرت، سویا و روغن سویا بیشترین میزان افزایش قیمتها را داشتند، قیمتهای این محصولات نسبت به هفته گذشته بهبود پیدا کرد،قیمت کلزایcanola در Winnipeg و کلزای Rape در Euronext نیز افزایش داشت.

 این احتمال وجود دارد که میزان تولید سویای برزیل پایین تراز حدی باشد که انتظار می رفت. اننتظار می رود که میزان خریدهای سویا، کلزای Canola و روغنهای نباتی چین در هفته آینده پس از اتمام جشنهای سال نو افزایش پیدا کند.

  قیمت روغن پالم در اولین روز از ماه فوریه در حدود 30 تا50 رینگیت افزایش پیدا کرد(در بازار بورس مالزی). هنوز هم نگرانیهایی وجود دارد که میزان تولید روغن پالم مالزی در ماه ژانویه احتمالاً کمتر از حدی خواهد بود که انتظار می رفت.

آمریکا

میزان روغنکشی های 4 گونه اصلی دانه های روغنی در آمریکا طبق روال فصلی همیشگی در ماه دسامبر کاهش داشت و از 0.2 میلیون تن در ماه نوامبر به 0.1میلیون تن در ماه دسامبر تنزل پیدا کرد. میزان فرآوری های سویا نیز در ماه دسامبر با اندکی کاهش نسبت به آنچه انتظار می رفت به 61/4 میلیون تن رسید(1%بیشتراز سال گذشته).

ما بر این فرضیه استوار بودیم که میزان بسیار بالا و رکورد شکن تولید محصولات در تابستان سال 2016و واردات بیش از دو برابری کلزا از کانادا قوه محرکه و دلیل اصلی افزایش روغنکشی های کلزا Rape آمریکا در نیمه دوم سال 2016 محسوب می شود.

ولیکن با افزایش میزان تقاضای چین برای کلزای Canola، رقابت برای صنایع فرآوری و وارد کننده های کلزای Rape آمریکا افزایش پیدا کرد. بنابراین افزایش رشد بالای روغنکشی های کلزای Rapeseed آمریکا در حد فاصل میان ماه ژانویه تا ماه می سال 2017تداوم نخواهد داشت.

 میزان موجودیهای ذخیره سازی شده روغن سویای آمریکا تا پایان ماه دسامبر سال2016 به 849 هزار تن افزایش یافت، این در حدود همان حدی بود که انتظار می رفت، و تأئید کننده این است که میزان مصرف داخلی روغن سویای آمریکا در ماه دسامبر کاهش داشته،این در حالیست که میزان مصرف روغن سویای آمریکا در ماه نوامبر بالا بود.

  جمع کل میزان مصرف روغن سویای آمریکا (نسبت به سال) درحد فاصل میان ماه اکتبر تا ماه دسامبر در حدود 2%و در حد فاصل میان ماه ژانویه تا ماه دسامبر سال2016 در حود 6% بود، دلیل این افزایش مصرف،تولید بیشتر بیودیزل در آمریکا می باشد، به همین دلیل میزان موجودیهای ذخیره روغن سویای آمریکا به پایین ترازمیزان موجودیهای سال گذشته افت پیدا کرد.

اتحادیه اروپا

وارددات سویای اتحادیه اروپا کمتر از حدی بود که انتظار می رفت و در حد فاصل میان ماه سپتامبر تا ماه ژانویه فصل

17-2016 به حدود 1/5 میلیون تن رسید، این کمترین میزان واردات سویای اتحادیه اروپا در 5 سال گذشته و در حدود 0.7 میلیون تن کمتراز میزان واردات سال گذشته بشمار می آید.بیشترین میزان کاهش واردات در آلمان، هلند و اسپانیا بود.

میزان روغنکشی های سویای اتحادیه اروپا تا این تاریخ از فصل با0.1 میلیون تن افزایش به حدود 6 میلیون تن رسید.بیشترین افزایش روغنکشی ها در کشورهای آلمان ایتالیا، فرانسه و انگلستان روی داد و بیشترین کاهش میزان روغنکشی ها در هلند ،اسپانیا و پرتقال اتفاق افتاد. ما تخمین می زنیم که جمع کل میزان واردات سویای اتحادیه اروپا در حد فاصل میان ماه سپتامبر تا ماه آگوست فصل17-2016 به 3/14 میلیون تن برسد،(در قیاس با 5 میلیون تن سال گذشته)

قزاقستان

برداشت بسیار زیاد و رکوردشکن محصولات دانه های روغنی در قزاقستان نه تنها باعث افزایش بسیار زیاد رشد روغنکشی های این کشور شد بلکه میزان صادرات در این فصل را نیز افزایش چشمگیری دادذ. با در نظر گرفتن آمار رسمی اعلام شده،ما تخمیمن می زنیم که میزان تولید دانه های روغنی قزاقستان در سال گذشته در حدود 83/1میلیون تن بود، این0.80 میلیون تن بالاتر از میانگین میزان تولید 10 سال گذشته محسوب می شود.

نیمی از رشد جمع کل میزان تولید دانه های روغنی قزاقستان به دانه های آفتابگردان تعلق دارد که به دلیل آب و هوای مناسب افزایش باردهی قابل ملاحظه ای داشته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران

انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در راستای اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ حقوق و منافع مشروع و قانونی و بهبود وضع اقتصادی کارفرمایان که خود متضمن حفظ منافع جامعه نیز می باشد تشکیل گردیده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]