اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950607101665500

رییس انجمن مدیریت سبز ایران انتقاد کرد

بهره برداری غلط از معادن به روش های قدیمی

کد: 13950607101665500

http://goo.gl/Ok06a2

، تهران , (اخبار رسمی): معدن جایگزین مناسبی برای نفت است و این یعنی توسعه یافتگی معدن در سال های آتی در برنامه ها و استراتژی های اقتصادی بیش از گذشته جدی گرفته می شود.

بهره برداری غلط از معادن به روش های قدیمی

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مجید سرایداریان رییس انجمن مدیریت سبز ایران با اشاره به نیاز در توسعه یافتگی معادن کشور اظهار کرد: واقعیت این است که معادن ایران از این منظر توسعه یافته نیست و از روش های جدید و معمول در دنیا استفاده نمی کند و از سوی دیگر نسبت به جنبه های زیست محیطی فعالیت هایش بی توجه است. متاسفانه هنوز فرایند اکتشاف و استخراج در معادن ایران به روش های سنتی که پیش از این در دنیا معمول بوده است انجام می  شود.

وی ادامه داد: این مسئله باعث شده است که بطور تقریبی از 100 درصد مواد معدنی استخراج شده تنها از 1 تا 6 درصد به عنوان محصول تمام شده مورد استفاده قرار بگیرد و نزدیک به 96 درصد از خروجی معادن به ضایعات تبدیل می شود.

سرایداریان با اشاره به اینکه روش های استخراج  و اکتشاف در معادن ضعیف است، افزود: در حوزه های محیط زیستی معادن ضعیف عمل می کنیم، در سال های اخیر هیچ تحولی در این حوزه صورت نگرفته است و منابع زیادی از معادن ما دچار هدررفت شده است ؛ ماشین آلات مورد استفاده در معادن بطور معمول قدیمی اند و در بحث انفجار معادن هنوز از دینامیت استفاده می شود و حمل و نقل مواد معدنی در معادن به روش های قدیمی انجام می شود ضمن آنکه عدم نوسازی فرایند اکتشاف و استخراج در ایران باعث تولید ضایعات قابل توجه در معادن شده است.

رییس انجمن سبز ایران در اشاره به راه حل های کاهش ضایعات در بخش معدن گفت: به نظر من با هدایت شرکت های دانش بنیان به سمت معادن و تمرکز این شرکت ها بر فرایند اکتشاف و استخراج می توانیم از تبعات ناگوار فعالیت های معدنی در محیط زیست کم کنیم.

رییس انجمن مدیریت سبز در پاسخ به سوالی در این باره که سهم بخش خصوصی و دولت در حل مشکلات زیست محیطی معادن چقدر است گفت: بیشتر معادن کشور توسط دولت یا شرکت های شبه دولتی نه بخش خصوصی واقعی مدیریت می شود و سهم بخش خصوصی از معادن کشور اندک است و این در حالی است که این بخش به دلیل تمرکز بیشتر بر استفاده بهینه از منابع و افزایش سودآوری بحث مدیریت سبز را بیش از شرکت های دولتی جدی می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقات مثبت در حوزه مدیریت سبز بیشتر در بدنه بخش خصوصی اتفاق می افتد به این دلیل که صاحبان سرمایه برای کاهش بهای تمام شده تولید و خدمات به کاهش ضایعات و استفاده بیشتر از منابع تکیه می کنند و اصل مطلب در حوزه مدیریت سبز معادن عدم توسعه یافتگی معادن  و استفاده از روش های سنتی است که سهم ضایعات را افزایش داده است. در صنایع ملی مس، سنگ آهن، شن و ماسه و گچ از ماشین آلات فرسوده استفاده می کنیم که هزینه تولید را افزایش داده و اثرات مخربی بر محیط زیست برجای می گذارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]