اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950608103515735

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد

الزام ضمانت اجرایی برای فعالیت های پژوهشی

کد: 13950608103515735

http://goo.gl/q3wn7V

، تهران , (اخبار رسمی): قوانینی در کشور برای فعالیت های پژوهشی دستگاه های اجرایی و حمایت از شرکت های دانش بنیان وجود دارد که باید برای آنها ضمانت اجرایی پپیش بینی شود.

الزام ضمانت اجرایی برای فعالیت های پژوهشی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم،  وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در اختتامیه فن بازار بندر انزلی بااعلام این خبر گفت:در حال حاضر تمامی دستگاه‌ها باید عملکرد خود را در زمینه هزینه کرد 1 درصد اعتبارات خود به امر پژوهش، به شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری ارائه دهند که در حال حاضر تنها 37 درصد دستگاه‌ها در این زمینه عمل کرده‌اند و نحوه  رفتار  با دستگاه هایی که به این قانون عمل نکرده اند مشخص نیست.

 دبیرکل شورای عالی عتف با بیان اینکه بعضا اقتصاد مقاومتی را با اقتصاد ریاضتی اشتباه گرفته می شود ، افزود: اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که بنیان‌های آن چنان بنا نهاده می‌شود که تنش‌ها و بحران‌ها در آن اثری ندارد و انعطاف پذیر و خود ترمیم است.

وی با اشاره به این که اساس اقتصاد دانش بنیان در سرمایه‌های فکری و نوآورانه استوار است، خاطرنشان کرد: در حال‌ حاضر بیش از 85 درصد سرمایه‌های دنیا مبتنی بر سرمایه‌های نامشهود است و ایران نیز در  حال حرکت به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، با تاکید بر این که ما برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان قوانین زیادی داریم، اظهار کرد: ‌ ولی در اجرای این قوانین مشکلاتی داریم چرا که تضمینی برای آنها وجود ندارد.

دکتر احمدی  اجرای قانون یک درصد را از جمله قوانین برای حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان ذکر کرد و یادآور شد: بر اساس قانون باید کلیه دستگاه‌ها گزارش عملکرد خود را در این زمینه به شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری ارائه و ما این گزارش‌ها را به مجلس شورای اسلامی ارائه کنیم .

وی با تایید اینکه قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان جزو قوانین  کشور است، خاطر نشان کرد: سال ها اجرای این قانون متوقف مانده بود ولی در دولت یازدهم تلاش ما بر اجرای این قانون است.

دبیرکل شورای عالی عتف اظهار داشت: ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی یکی از اجزای این قانون و فعال شدن آن از جمله برنامه‌های دولت یازدهم تاکنون است، همچنین اختصاص سه درصد تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش از قوانین توسعه کشور است هنوز محقق نشده است  و در حال حاضر کمتر از نیم درصد یعنی 0.47 درصد است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم اضافه کرد: دولت در سال جاری بنا دارد با اختصاص اعتباراتی سهم تولید ناخالص داخلی در امر پژوهش را از چهل و هفت صدم به یک درصد برساند.

دبیر کل شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با تاکید بر این که کشور از لحاظ مبانی قانونی هیچ مشکلی ندارد، ادامه داد: برای اینکه تا سال 1404، 50 درصد تولید ناخالص داخلی از طریق محصولات دانش‌بنیان تامین شود باید در مسیر رو به رشدی قرار بگیریم و نسبت به نوآوری تحریک تقاضا وجود داشته باشد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش