اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950609106225500

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران؛

چرا خشکبار ایرانی فله ای صادر می شود

کد: 13950609106225500

http://goo.gl/ZqTrzw

، تهران , (اخبار رسمی): خشکبار ایرانی در سال های گذشته بیشتر به کشورهای اروپایی صادر شده است اما در حال حاضر بزرگترین خریدار خشکبار از ایران کشور چین است.

چرا خشکبار ایرانی فله ای صادر می شود؟

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، محمدحسن شمس فرد، رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران درباره برندسازی در زمینه صادرات خشکبار گفت: خشکبار ایرانی براساس خواست مشتری صادر می شود. مشتری خشکبار ایرانی خشکبار را در بسته بندی های کوچک قبول نمی کند و آن را فله ای خریداری می کند. ما دربحث برندسازی و فروش بسته بندی شده خشکبار فعالیتی نداریم به این دلیل که مشتری ترجیح می دهد با بسته بندی مورد نظر خودش، محصول را به دست مشتری نهایی برساند. این مسئله تنها مختص به خشکبار ایران نیست و خشکبار کشورهای دیگر از جمله آمریکا هم در بسته های 50 کیلویی و 25 کیلویی صادر می شود.

شمس فرد با اشاره به اینکه هر کشوری ذائقه خودش را برای فرآوری خشکبار دارد گفت: مشتریان خشکبار ایران تمایل دارند برای انجام مراحل نهایی فرآوری خشکبار را فله ای خریداری کنند. هرکشوری ذائقه و سلیقه خاص خود را در این زمینه دارد. ایران توانایی تامین سلیقه مشتریان را دارد اما مشتریان خشکبار ایران در حال حاضر تمایل به خرید بسته بندی خشکبار از شرکت های ایرای ندارند. کشمش ایران در کارتن های 12 کیلویی، پسته ایران در کارتن های 50 و 25 کیلویی و خرما در بسته های 10 کیلویی صادر می شود.

رییس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران ادامه داد: در زمان تحریم حتی نمی توانستیم روی بسته های خشکبار بنویسیم محصول ایران. تمام کیسه های خشکبار و کارتن ها سفید و بدون هیچ نام و علامتی صادر می شد. در زمان تحریم واردکنندگان تمایل نداشتند خشکبار با نام ایران به کشورهایشان صادر شود. در حال حاضر که تحریم ها برداشته شده است، واردکنندگان عمده خشکبار از ایران تمایلی به ایجاد رقیب در بازارهای داخل کشورشان ندارند در نتیجه حاضر نیستند خشکبار ایران را در بسته بندیهای کوچک ونهایی  خریداری کنند. صادرکنندگان خشکبار ایران در این باره مقاومت کردند اما به دلیل غیررقابتی بودن تولید خشکبار در ایران مقاومت ها به نتیجه نرسیده است و مجبوریم خشکبار ایران را فله ای صادرکنیم.

شمس فرد با اشاره به اینکه باید کاری کنیم تا کالایمان رقابت پذیر شود گفت: برندسازی و عرضه خشکبار ایرانی در بسته بندی های کوچک تنها زمانی ممکن است که خشکبار ایرانی توانایی رقابت با دیگر تولیدکنندگان خشکبار در دنیا را داشته باشد. ما در ایران از هر هکتار زمین، 900 کیلو پسته برداشت می کنیم اما در آمریکا از هر هکتار زمین 3 تُن پسته برداشت می کنند. با این سطح از تولید ناچار به فروش فله ای خشکبار هستیم. وزارت جهاد کشاورزی باید تسهیلاتی را برای مکانزه کردن کشاورزی در نظر بگیرد تا با افزایش سطح زیر کشت قدرت رقابت محصولات ایرانی افزایش پیدا کند. قیمت تمام شده خشکبار ایرانی در مقایسه با خرمای عربستان، کشمش ترکیه و پسته آمریکایی بالاست. تولید ما گران است و این مسئله دست صادرکنندگان را در برندسازی و حضور موثر در بازارهای صادراتی بسته است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]