اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950610107245696

مدیرعامل سازمان انتقال خون شرح داد

ماجرای پولی شدن کیسه‌های خون

کد: 13950610107245696

http://goo.gl/A27rpr

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرعامل سازمان انتقال خون درباره مباحثی مبنی بر پولی شدن کیسه خون در بیمارستان‌ها توضیحاتی ارائه کرد و در عین حال به تشریح وضعیت واگذاری پالایشگاه خون به بخش خصوصی و احتمال لغو این واگذاری پرداخت.

ماجرای پولی شدن کیسه‌های خون

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون،علی‌اکبر پورفتح‌اله ،مدیرعامل سازمان انتقال خوندرباره برخی اخبار مبنی بر دریافت پول بابت کیسه‌های خون در بیمارستان‌ها، گفت: باید توجه کرد که همواره هزینه‌های خدمات مرتبط با خون و فرآورده‌های خونی مانند آزمایش‌های سازگاری، تزریق خون و... در بخش‌های بیمارستانی دریافت می‌شد که البته همه اینها مشمول بیمه بوده و تحت پوشش بیمه قرار دارند.

وی با بیان اینکه در عین حال از سال گذشته هم بخشی از هزینه‌های 14 خدمت انتقال خون ارزشگذاری شد، افزود: بر این اساس هزینه‌های مرتبط با این خدمات از سوی بیمه‌ها دریافت می‌شود و تعرفه آنها در کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات نیز وارد شده است.

مدیر عامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه البته خون کامل هیچ تعرفه‌ای ندارد و 100 درصد رایگان است، ادامه داد: این درحالیست که بخشی از هزینه‌های فرایندهای 14 خدمت مختلف انتقال خون که تعرفه‌گذاری شده‌اند، دریافت می‌شود. حال با توجه به اینکه این خدمات تحت پوشش بیمه هستند، در بخش بیمه‌های روستایی پنج درصد و در بخش بیمه‌های شهری هفت درصد توسط مردم پرداخت می‌شود.

پورفتح‌اله با بیان اینکه نکته مورد تاکید این است که ارزشگذاری خدمات انتقال خون مربوط به فرآورده‌های نوین است، گفت: بخشی از این خدمات نوین هنوز از سوی سازمان انتقال خون ارائه نمی‌شوند و بخشی از این خدمات هم قبلا از سوی انتقال خون و با هزینه‌های بسیار بالا انجام می‌شد.

به گفته وی، به عنوان مثال برای تهیه پلاکت با روش اهدای مستقیم پلاکت، بیماران در گذشته کیت و ملزومات مصرفی را با هزینه بیش از یک میلیون تومان از شرکت‌ها خریداری می‌کردند، در حالیکه امروز با تعرفه‌گذاری این خدمات، هزینه این ملزومات مصرفی توسط بیمه‌های پایه مورد قبول قرار گرفته و پرداختی مردم به شدت در این بخش کاهش یافته است. به طوریکه بابت هزینه‌ها و ملزومات مصرفی هم همان فرانشیز پنج تا هفت درصد را پرداخت می‌کنند. بنابراین این موضوع هم جزء تعرفه‌گذاری بخشی از هزینه‌های 14 خدمت انتقال خون بوده است.

آخرین وضعیت پالایشگاه تولید پلاسما

پورفتح‌اله همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پالایشگاه تولید پلاسما و واگذاری آن به بخش خصوصی، اظهار کرد: مصوبه واگذاری شرکت پژوهش و پالایش به بخش خصوصی در دولت قبل اعلام شد و با توجه به اینکه در مرحله خصوصی‌سازی بود، این روند و مصوبه در دولت جدید هم ادامه یافت، اجرایی و به مزایده گذاشته شد. بر این اساس سازمان خصوصی‌سازی هم نسبت به واگذاری شرکت پژوهش و پالایش به بخش خصوصی اقدام کرد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون هدف از این واگذاری را بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی و شرایط واگذاری، راه‌اندازی پروژه 150 هزار لیتری احداث پالایشگاه دانست و ادامه داد: البته تا کنون اقدام موثر و کارآمدی از سوی بخش خصوصی در این زمینه انجام نشده و بر همین اساس هشدارهای آن هم از سوی وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون به سازمان خصوصی‌سازی اعلام شده است و تاکید کردیم که این سازمان باید نظارت بیشتری در این زمینه انجام دهد و این واگذاری باید به تولید و ایجاد یک پالایشگاه 150 هزار لیتری منجر و طرح توسعه پالایشگاه اجرا شود.

پورفتح‌اله از لغو واگذاری پالایشگاه به بخش خصوصی در صورت عدم اجرای تعهدات گفت و تاکید کرد: در جلسات اخیری هم که با سازمان خصوصی‌سازی داشتیم، قرار شده این سازمان نظارت بیشتری بر روند واگذاری انجام دهد و اگر ظرف یکسال آینده پیشرفت مناسبی در این زمینه نداشته باشد، سازمان خصوصی‌سازی قطعا باید به تعهدش نسبت به لغو واگذاری عمل کند.

وی تاکید کرد که شرط واگذاری بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، اجرای طرح توسعه پالایشگاه بوده است. البته به این دلیل که زمین پالایشگاه در محل مناسبی است(بالای برج میلاد)، طرف خصوصی انگیزه زیادی برای کار ندارد، اما امیدواریم به تعهداتی که در این زمینه داده‌اند، عمل کنند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]