اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951102224495696

مدیرعامل انتقال خون خبر داد

سرمایه گذاری خارجیها برای تولیدکیسه خون درپسابرجام

کد: 13951102224495696

https://goo.gl/fvi0fU

، تهران , (اخبار رسمی): ایران با ورود شرکت های خارجی تولید کننده کیسه خون در پسا برجام، برای نخستین بار به جمع تولید کنندگان این محصول پیوسته و علاوه بر تامین نیاز داخلی، به قطب تولید و صادرات کیسه خون در منطقه تبدیل خواهد شد.

سرمایه گذاری خارجیها برای تولیدکیسه خون درپسابرجام

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون،پورفتح الله، مدیر عامل سازمان انتقال خون در خصوص یکی از دستاوردهای برجام گفت: به جز وارد عمل شدن برای تولید کیسه خون توسط چند شرکت خصوصی ، شرکت فرانسوی «ماکو فارما»در تولید کیسه های خون در منطقه پیام کرج، سرمایه گذاری کرده است که ظرفیت تولید این سرمایه گذاری، 6 میلیون کیسه است.

پور فتح اله تاکید کرد: طرف فرانسوی 2 و نیم میلیون دلار و بخش خصوصی ایران هم 2و نیم میلیون دلار تضامین لازم در نزد بانک ایران و خاورمیانه را گذاشته اند.

مدیر عامل سازمان انتقال خون، هدف از این میزان سرمایه گذاری ها را دستیابی به بازار منطقه ای برشمرد.

وی اضافه کرد: در زمینه تامین دارو و همچنین کیسه خون، درست است که تحریم چندانی نداشتیم اما فرآیندهای دسترسی و تامین هزینه های مالی چند برابر؛ در عمل قیمت تمام شده کیسه خون و کیت های را بسیار اله می برد.

پور فتح الله گفت : شرکت «بیوتست » آلمان برای تاسیس پالایشگاه پلاسما در ایران اقدام کرده و کار ثبت آن انجام شده است و در حال حاضر نیز جانمایی برای این پالایشگاه در حال انجام است.

تولید 160 هزار لیتر پلاسما در انتقال خون

پور فتح الله افزود: سازمان انتقال خون سال گذشته 160 هزار لیتر پلاسما تامین کرد و 200هزار لیتر هم در بخش خصوصی جمع آوری شد و با ظرفیت تولید 360 هزار لیتر پلاسما در سال و تبدیل آنها به فرآورده های مشتق از پلاسما، 17میلیون دلار صرفه جویی ارزی شده است .

وی ادامه داد: در 6 ماهه امسال 100هزار لیتر پلاسما تولید شده است و پیش بینی می شود تا پایان سال به 200هزار لیتر برسد.

خودکفایی در تولید محصولات خونی با پلاسمای ایرانی

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که به تولید 600هزار لیتر پلاسما در کشور برسیم برای تولید تمام محصولات مشتق از پلاسما به جز فاکتور 8، خودکفا خواهیم شد .

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : هم اکنون در زمینه فاکتور 9 و همچنین IVIGبه خودکفایی رسیده ایم و در خصوص آلبومین هم در مرز خودکفایی قرار داریم. در زمینه تولید داروهای مشتق از پلاسما باید در این بخش دارای استانداردهای اروپایی باشیم که هم اکنون 18 مرکز استانی مورد تایید این استاندارد از کشور آلمان قرار گرفته است .

او تاکید کرد: در صنعت پلاسما از بخش خصوصی دعوت می کنم که وارد شود و از این فرصت استفاده کند.در صنعت پلاسما علاوه بر تامین نیاز داخلی می توانیم به جایگاه منطقه هم دست یابیم و این از اهداف ما است .

 210میلیارد تومان بدهی و حالا یکسال ذخیره ملزومات

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : روزی که به سازمان انتقال خون آمدم، بدهی سازمان انتقال خون 210 میلیارد تومان بود، ضمن اینکه کیت، کیسه و اقلام ضروری را که حداقل باید به اندازه یک سال از آنها ذخیره راهبردی می داشتیم، صفر بود و ما روزانه، مدیریت می کردیم.

وی در باره دلیل این انباشت بدهی اظهار کرد: چون هر سال یک رشد اعتباری 20درصدی و در مقابل، 30 درصد تورم داشتیم ،‌به خاطر همین، هیچ فعالیت جدیدی در سازمان انتقال خون انجام نمی شد؛ اما امروز قاطعانه می گویم تمام ملزومات لازم برای سازمان انتقال خون را حداقل برای یک سال ذخیره داریم.

دوره جدید خدمات انتقال خود با تعرفه گذاری در دولت یازدهم

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید نگاه ویژه ای به بحث سلامت دارد،خاطر نشان کرد: با تعرفه گذاری خدمات انتقال خون وارد دوره ای جدیدی در انتقال خون شدیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: بیمارانی که به پلاکت نیاز داشتند یا هزینه های کمر شکن درمان سرطان را می دادند، یک میلیون تومان هم حداقل برای هزینه تست خون و وسایل درمانی می دادند، کاری که در زمان حاضر انجام شده است ، تعرفه گذاری است و خوشبختانه بیمه ها هم قبول کرده اند و الان پرداختی مردم در بخش بیمه روستایی حدود پنج درصد و در بیمه شهری هفت درصد است .

75 درصد موارد هپاتیت و ایدز در اهداکنندگان بار اولی

مدیر عامل سازمان انتقال خون گفت : 75در صد از موارد ویروس هپاتیت بی، سی و HIVمربوط به اهداکنندگان بار اولی است، اگر اهدای خون توسط اهدا کنندگان بار اولی ها محدود تر شود عفونت ها هم کاهش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: در استان کردستان از ابتدای امسال از اهدا کنندگان بار اول، خون نمی گیریم، کسانی که بار اول برای اهدا مراجعه می کنند، اول ، آزمایش انواع هپاتیت و « اچ آی وی» و آزمایش های سلامت را می دهند و تمام روش های انتخاب اهدا کننده برای آنان، اعمال می شود و چهار ماه بعد به این ها فراخوان می دهیم تا در جمع اهدا کنندگان مستمر، خون، اهدا کنند.

حذف اهداکننده بار اول و تبدیل آنها به اهدا کنندگان مستمر در 15 استان

وی خاطر نشان کرد:حذف اهداکننده بار اول و تبدیل آنها به اهدا کنندگان مستمر در 15استان انجام شده است وتا پایان سال نهایی می شود.

پور فتح اله اظهار کرد:حذف حدود هشت هزار اهدا کننده بار اول را از استان کردستان، آغاز و تبدیل به اهدا کننده مستمر کردیم و وقتی برای هشت هزار اهداکننده همه آزمایش ها، دوبار انجام می شود، در واقع سرمایه گذاری بزرگی برای سلامت مردم انجام داده ایم .

وی ادامه داد: همزمان در اردبیل هم پروژه دیگری داشتیم؛ در این استان از اهدا کننده بار اول، خون می گیریم و پس از انجام تست ها، پلاسمایشان را در چرخه مصرف قرار می دهیم؛ اما از گلبول قرمز آنان استفاده نمی کنیم و به عنوان ذخیره بحرانی به مصرف می رسد.

 افزایش مراکز جامع اهدای خون

وی در خصوص ایجاد مراکز جامع اهدای خون نیز گفت: نخستین مرکز اهدای جامع خون در استان تهران راه اندازی شده است و در دیگر مراکز انتقال خون نیز مرکز جامع اهدای خون ایجاد خواهد شد .

مدیر عامل سازمان انتقال خون افزود: در مرکز جامع اهدای خون همه فرآیندهای انتقال خون شامل اهدای خون کامل، اهدای پلاسما به روش فرزیس، اهدای پلاکت به صورت پلاکت فرزیس و نیز امکان پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز غیر خویشاوند با هدف تجمیع فعالیت ها در یک سالن واحد و استاندارد با همه امکانات رفاهی پیش بینی شده است.

وی همچنین به فعالیت بانک خون بند ناف سازمان انتقال خون اشاره و خاطر نشان کرد: هم اکنون سه هزار و 250 واحد خون بند ناف بر اساس آخرین استانداردهای جهانی در بانک خون بند ناف این سازمان نگهداری می شود .

پور فتح اله گفت: با کاهش 25 درصدی اهداکنندگان بار اول و افزایش اهدای خون مستمر، این توان را خواهیم داشت که ضریب سلامت خون در کشور را افزایش دهیم.سازمان انتقال خون آمادگی دارد تامین پلاسمای مورد نیاز کشور را برعهده گیرد و از بخش خصوصی در صنعت پلاسما برای ورود به صنعت پلاسما و ایجاد پالایشگاه پلاسما حمایت و تضمین لازم را برای تامین پلاسما به عنوان ماده خام فراهم کند.

14 خدمت انتقال خون ارزش گذاری و تعرفه گذاری شده است

پور فتح اله گفت: بخش عمده ای از خدمات انتقال خون ، قبلا تعرفه گذاری شده بود و آنچه در ارزش گذاری خدمات در سال 1394 اتفاق افتاد، ساماندهی خدمات انتقال خون به منظور کاهش هزینه ها و پرداختی های مردم در راستای طرح تحول سلامت بود.

وی خاطرنشان کرد: این خدمات شامل اشعه دادن به خون و فرآورده های آن، خدمات مرتبط با فرزیس درمانی (جدا کردن پلاسما از خون با دستگاه های فرزیس با هدف درمان)،فصد خون (خونگیری سنتی) و گلبول قرمز شسته شده است.

پور فتح اله گفت: بیماران به ویژه مبتلایان به بیماری های صعب العلاج، قبلا مجبور به تهیه مواد مصرفی مورد نیاز بودند که هزینه سنگینی را بر دوش آنها تحمیل می کرد که در ارزش گذاری و تعرفه گذاری جدید، هزینه ست (مجموعه مواد مصرفی)، مطابق قیمت اعلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تحت پوشش بیمه های پایه قرار گرفت و علاوه بر خدمات قبل، ست های مصرفی هم تحت پوشش بیمه شد.

خدمات جدید انتقال خون زیر پوشش بیمه

وی گفت: علاوه بر این خدمات، خدمت جدید تهیه گلبول قرمز با حذف لکوسیت - پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده CMVمنفی در تعرفه گذاری سال 94 آورده شد و تحت پوشش بیمه پایه قرار گرفت.

وی اضافه کرد: تولید و توزیع پولد پلاکت با حذف لکوسیت و فرآورده هایCMVمنفی به علت هزینه بالای این فرآیندها در سازمان انتقال خون ایران تاکنون مقدور نبود و بیماران و نیازمندان از دریافت این فرآورده ها محروم بودند که امید است با تعرفه گذاری در آینده شاهد راه اندازی و ارائه این خدمات در سازمان انتقال خون باشیم.

پور فتح اله تصریح کرد: خدمات مربوط به گلبول قرمز با حذف لکوسیت تنها برای بیماران تالاسمی با تامین منابع مالی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت درمان از محل ردیف بیماران خاص تامین می شود.

وی افزود: با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن، امکان ارائه این خدمت برای بیماران با توجه به حمایت بیمه ها امکانپذیر شد.

وی این خدمات جدید را شامل پلاسمای تازه منجمد یا FFP، گلبول قرمز متراکم PC، پلاکت منفرد از اهداکنندگان خون (پلاکت رندوم) و کرایوی خون ذکر کرد.

اجرای سیستم مراقبت از خون در 670 بیمارستان

وی در خصوص استقرار سیستم همو ویژیلانس (سیستم مراقبت از خون) گفت: تاکنون در 670 بیمارستان این سیستم انجام شده است و در باقی بیمارستان ها نیز این سیستم مستقر خواهد شد .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان