اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951026221015696

ایران تولید کننده سالم ترین خون های جهان است

کد: 13951026221015696

https://goo.gl/vkpPQq

، تهران , (اخبار رسمی): خونی که در ایران تولید می شود به همت حدود یک و نیم میلیون اهدا کننده که 2 میلیون و 100 هزار واحد خون در کشور اهدا می کنند یکی از سالم ترین خون ها در دنیاست

ایران تولید کننده سالم ترین خون های جهان است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان انتقال خون ، علی اکبر پورفتح الله ،مدیرعامل سازمان انتقال خون با اعلام این خبر گفت: سازمان انتقال خون ایران در زمینه خون و فرآورده های خونی به خودکفایی رسیده به گونه ای که 27 واحد اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود دارد.

وی بیان کرد: این سازمان همچنین حدود 400 هزار لیتر پلاسمای مازاد بر مصرف را در کشور تولید می کند که با استفاده از ظرفیت های خالی شرکت های پالایش گر اروپایی تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما شده و برای مصرف بیماران به کشور بازمی گردد.پورفتح الله  افزود: از جمله مزایای فرآیند تبدیل پلاسما به دارو این است که ضمن کاهش یک سوم قیمت دارو، این سازمان نگران تغییر جغرافیای بیماری ها نباشد.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی که سال گذشته منتشرشد سازمان انتقال خون ایران با ارسال پلاسمای مازاد و تبدیل به دارو در این مدت 17 میلیون دلار کاهش قیمت داروهای مشتق از پلاسما را در کشور داشته که دستاورد بسیار بزرگی محسوب می شود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تاکید کرد: این سازمان از نظر سلامت خون نیز وضعیت بسیار خوبی دارد به گونه ای که از این نظر هم سطح کشورهای پیشرفته دنیا به شمار می رود.

وی ادامه داد: بر اساس 2 و نیم میلیون پلاسمای مازاد بر مصرف که به شرکت های پالایش گر اروپایی ارسال شده و در آن بررسی آزمایش ژنوم ویروس از نظر اچ ای وی، انواع هپاتیت ها و برخی موارد دیگر صورت گرفته نشان داده است که پلاسمای سازمان انتقال خون ایران از نظر شیوع این عفونت هم سطح کشورهای اروپایی و بهتر از کشور آمریکاست.سازمان انتقال خون در حال برنامه ریزی برای افزایش ضریب امنیت خون بهتر از کشورهای اروپایی است.

پورفتح الله گفت: یکی از مسائل مهم اهدا کننده بار اول است به گونه ای که بر اساس گزارش این سازمان ظرف سالهای گذشته 25 درصد اهدا کننده های خون به این سازمان بار اولی بودند.75 درصد موارد انواع هپاتیتBوC و اچ ای وی در اهدا کننده بار اول مشاهده شده است که بر این اساس سازمان انتقال خون برنامه آزمایش و غربالگری را برای اهدا کننده باراول در 15 استان کشور در سالجاری در دست اجرا دارد.

وی اضافه کرد: در این برنامه اهدا کننده بار اول، اهدای خون انجام نخواهد داد بلکه همه مراحل آزمایش و انتخاب اهدا کننده انجام و سه ماه بعد برای آزمایش های مجدد و اهدای خون بار دوم فراخوان می شوند که با این برنامه ما مطمئن هستیم ضریب سلامت خون در کشور بهتر از کشورهای اروپایی می شودبا توجه به اینکه تمام مراکز اهدای خون در کشور با توجه به اینکه استانداردهای ملی و مورد تایید شرکت های بین المللی تولید کننده مشتق از پلاسما ممیزی و مورد بازرسی قرار می گیرند خون تولید شده در اقصی نقاط کشور یکسان است به گونه ای که تداعی کننده مفهوم عدالت اجتماعی است.

به گفته او با بیان اینکه سازمان انتقال خون صادرات ندارد گفت: پلاسمایی که از کشور خارج می شود نیز با نظارت سازمان غذا و دارو پس از تبدیل شدن به داروهای مشتق از پلاسما داخل کشور بر می گردد.

مدیر عامل سازمان انتقال خون  تاکید کرد: این سازمان هم اینک دنبال این است که 100 درصد داروهای مشتق از پلاسما را از پلاسمای ایرانی تامین کند البته در افق 1400 برنامه سازمان انتقال خون نیز این است که به ظرفیت یک میلیون لیتر پالایش پلاسما برسد که در این صورت می توان بخشی از نیاز کشورهای منطقه را تامین کرد. امروز نیز برنامه سازان سازمان جهانی برای جلوگیری از تغییر جغرافیای بیماری ها نیز تاکید بر تولید داروهای مشتق از پلاسمای منطقه ای را دارند که در گام نخست باید 100 درصد داروها پلاسمای ایرانی شود و در مرحله دوم کم کم به کشورهای دیگر نیز برنامه ریزی کنیم.

پور فتح الله  با اشاره به وضعیت ذخیره سازی خون در کشور گفت: با توجه به شبکه خون رسانی در کشور، خون پایش می شود ما در کشور سعی می کنیم هفت برابر مصرف روزانه هر استان را ذخیره خون و فرآوردهای خونی داشته باشیم.بر این اساس خون از نظر گرو های خونی مورد پایش قرار می گیرد تا ذخایر کاهش نیابد زیرا این موضوع از این نظر دارای اهمیت است که اگر بحرانی در کشور اتفاق افتاد ما سریع به بحران می توانیم پاسخ دهیم و بیماران می توانند اطمینان داشته باشند با کمبود خون و فرآوردهای آن مواجه نمی شوند.

وی با اشاره به وضعیت خون و فرآوردهای خونی در سیستان و بلوچستان گفت: این سازمان هم اینک چیزی حدود یک سوم خون مورد نیاز این استان را از سایر استان ها تامین می کند زیرا این استان به دلیل پراکنده بودن، دارای بیشترین جمعیت تالاسمی و بیشترین تصادفات جاده ای حجم مصرف خون بالایی دارد.در این استان با توجه به برنامه ریزی تامین خون از شبکه خون رسانی هیچ زمانی ذخیره کمتر از هفت روز را نداشتیم و ضمن تامین یک سوم خون از سایر استان ها در ماههای گذشته به 90 درصد درخواست های بیمارستانی استان نیز پاسخ داده شده است و بیشترین اهدا کننده خون کشور مربوط به استان سمنان است زیرا در چهار شهر نزدیک به هم این استان نظیر شاهرود، سمنان و دامغان مراکز اهدای خون داریم.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه این سازمان برنامه ای برای گسترش پایگاه های انتقال خون در استان های کشور ندارد گفت: این نهاد بدنبال متمرکز سازی خدمات است تا استانداردها را بالا ببرد زیرا بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی یکی از مشکلات کشورهای درحال توسعه پراکندگی مرکز انتقال خون آنهاست.

وی افزود: در کشورهای پیشرفته میزان اهدای خون به ازای مراکز اهدای خون 30 هزار واحد در سال و در کشورهای غیر پیشرفته تا پنج هزار واحد است. با توجه به اینکه زمانی که میزان اهدای خون در استان و یا شهرستانی پایین باشد استانداردها، نیروها و همه چیز کاهش می یابد این سازمان به دنبال تمرکز در مراکز اهدای خون است تا ضمن افزایش حجم اهدای خون استاندارد و کیفیت محصول ارتقا یابد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان انتقال خون ایران

با توجه به سابقه درخشان فعالیتهای پزشکی در کشور ما به ویژه در میان کشورهای منطقه، به کارگیری روش های نوین درمانی و استفاده از علوم روز دنیا به منظور درمان بیماران، همواره مورد توجه پزشکان ایرانی قرار داشت؛ و پرواضح است که طب انتقال خون و به عبارتی نجات زندگی بیماران و مصدومین نیازمند به خون از طریق تزریق خون و فراورده های آن نیز از این قاعده مستثنی نبود. بر اساس شواهد و قرائن موجود، سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سالهای ابتدایی دهه 20 هجری شمسی بر میگردد. در واقع در این سالها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می گرفت و راضی کردن افراد برای دادن خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

بهداشت و درمان