اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950610107405500

رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران تشریح کرد

4 مشکل بزرگ صنعت خودرو

کد: 13950610107405500

http://goo.gl/46HqQQ

، تهران , (اخبار رسمی): کمبود نقدینگی، قیمت گذاری، سود بالای تسهیلات بانکی و دونرخی بودن ارز 4 مشکل عمده صنعت در تحقق رشد اقتصادی است.

4 مشکل بزرگ صنعت خودرو

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، تسهیلات دهی وزارت صنعت به بنگاه های کوچک و متوسط آغاز شده است و براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی وزیر صنعت نزدیک به 7500واحد صنعتی واجد شرایط در نظر گرفته شدند و نزدیک به 4500 واحد صنعتی تسهیلات دریافت کردند. 

محمدرضا نجفی منش، رییس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران دراین باره که اصل این طرح تا چه اندازه در بهبود شرایط بنگاه های کوچک و متوسط اثر دارد گفت: اصل طرح با شرط اینکه تسهیلات به بنگاه هایی داده شود که محصولاتشان بازار دارد خوب است. تسهیلات پرداختی دولت نباید صرف تولید محصولاتی شود که در انبار می ماند و تقاضا ندارد. اعطای این تسهیلات می تواند  به حضور فعالانه واحدهای صنعتی در بازار منجر شود و به نظر من با رعایت این شرط برای خروج بنگاه ها از رکود کمک کننده است. در شرایط فعلی این انتظار وجود دارد که بانک ها در تسهیلات دهی مساعدت لازم را داشته باشند تا تحریک بازار و بخش تولید در کنار تحریک تقاضا روند خروج از رکود را سرعت ببخشد.  

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: در برنامه ششم توسعه رشد 8درصدی برای اقتصاد ایران در نظر گرفته شده است وبار بخش عمده ای از این رشد بردوش صنعت است. صنعت باید به حرکت در بیاید. تحقق رشد 8 درصدی در اقتصاد بدون رشد صنعت ممکن است و دو راه برای تحرک صنعت وجود دارد. راه اول کمک به تولید و راه دوم تحریک تقاضا و بازار است. دولت یازدهم با پرداخت وام و کارت اعتباری برای خرید کالا به مردم تحریک تقاضا را دنبال کرده است. این سیاست ها باعث شد در سال 93، به رشد 3 درصدی در اقتصاد برسیم که 30 درصد از آن مرهون صنعت خودرو و اعطای وام برای خرید خودرو بود. اگر در سال گذشته وام خرید خودرو پرداخت نمی شد، رشداقتصادی منفی می شد.

نجفی منش با اشاره به اینکه باید طوری عمل کنیم که از 8 درصد رشد اقتصادی، 4 یا 5 درصد توسط صنعت محقق شود گفت: صنعت خودرو می تواند از سهم 5 درصدی صنعت، 3 درصد را تحمل کند اما به شرطی که میدان را برای آن باز کنیم و موانع را از سر راهش برداریم. در حال حاضر در صنعت خودرو با مشکل نقدینگی مواجهیم. این در حالی است که نقدینگی در ایران به 1060 تریلیون رسیده است. ما مشکل نقدینگی نداریم. نقدینگی در اقتصاد ایران زیاد است اما به سمت تولید هدایت نشده است تا باعث اشتغالزایی و رشد اقتصادی شود.  

عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان با اشاره به اینکه قیمت گذاری از بزرگترین مشکلات صنعت خودرو در حال حاضر است گفت: باوجود تعدد بازیگران در عرصه خودرو، هیچ لزومی به قیمت گذاری نیست. قیمت گذاری در بازار خودرو نقش بازدارندگی دارد و باعث می شود نوآوری در عرصه تولید و فروش خودرو با مشکل مواجه شود. مشکل دوم تامین منابع تولید و نقدینگی مورد نیاز شرکت های قطعه ساز و خودروساز است و مشکل سوم که تنها مشکل صنعت خودرو نیست، سود بالای تسهیلات بانکیست. رقبای ما با سود 2 یا 3 درصد تسهیلات می گیرند و محصولاتشان را تولید می کنند  اما شرکت های ایرانی تسهیلات را با 18 درصد سود دریافت می کنند. این مسئله به غیررقابتی شدن تولیدات ایرانی دامن زده است. سود بالای تسهیلات بانکی ناشی از سود سپرده های بالای بانک هاست که باعث می شود مردم پولشان را به جای سرمایه گذاری در تولید در بانک ها سپرده کنند و موسسات غیرمجاز طی سال ها با پرداخت سودهای بالا در عمل عرصه جذب نقدینگی به تولید را با مشکل مواجه کردند. درخواست تولید کنندگان از دولت این است که با جمع آوری موسسات غیرمجاز، سود سپرده ها را بیش از 15 درصد کاهش دهد تا سود تسهیلات هم به تناسب کاهش پیدا کند.

نجفی منش گفت:مشکل دیگر ما نرخ ارز است. ما دو نرخ ارز در ایران داریم که هیچ کدام واقعی نیست و این مسئله باعث شده واردات بر تولید داخل غلبه پیدا کند. امیدواریم همانطور که دولت وعده داده است ارز را تا پایان امسال تک نرخی کند و نرخ ارز را بازار تعیین کند نه بانک مرکزی. در صورتی که این پیش زمینه ها فراهم شود صنایع ایران می تواند قدرت رقابتی پذیری را افزایش دهد. صادرات غیرنفتی ما در سال پیش از واردات پیشی گرفته است و این دستاورد باید در سال های آینده با به تعادل رساندن نرخ ارز و واقعی کردن آن ادامه پیدا کند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

صنعت و تولید | کارآفرینی و استارتاپ