اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950613110635817

تاخیر و کاهش بارش های پائیزه

کد: 13950613110635817

http://goo.gl/Q2t5ex

، تهران , (اخبار رسمی): بارش در پاییز 1395 با تاخیر آغاز می شود و میزان آن نیز در اغلب مناطق کشور متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت پیش بینی شده است.

تاخیر و کاهش بارش های پائیزه

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان هواشناسی کشور، مرکز ملی اقلیم شناسی این سازمان در پیش بینی فصلی اعلام کرده است: بارش سال زراعی جاری حدود 19 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است اما تغییر قابل ملاحظه ای  نسبت به دوره مشابه بلند مدت ندارد. به استثنای مناطق عمدتاً غربی، بیشتر نواحی کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی متوسط تا شدید هستند. برونداد مدل های مختلف پیش بینی فصلی حاکی از عقب نشینی با تاخیر پر ارتفاع جنب حاره ای از فلات ایران است که پیامد آن آغاز دیرهنگام اولین بارش موثر و تمایل به کمتر از نرمال در کشور به استثنای استان های حاشیه خزر است. این شرایط کاهش بارش سال آبی آتی نسبت به میانگین بلندمدت را به دنبال خواهد داشت.

وضعیت جاری

بر اساس نمایه خشکسالی SPEI از ابتدای سال زراعی تا پایان مرداد 1395 به استثنای مناطق عمدتاً غربی، سایر بخش های  کشور درگیر درجات مختلف خشکسالی بوده اند. بیشترین افزایش بارش سال زراعی تاکنون به ترتیب در استان های ایلام، کرمانشاه و لرستان به ترتیب با 63، 46 و 43 درصد و بیشترین کاهش در استان های یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به ترتیب با 44، 38 و 34 درصد رخ داده است.

در مجموع بارش سال زراعی جاری 2 درصد نسبت به دوره بلندمدت کاهش، ولی نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش دارد.

پیش بینی بارش

میانگین ارتفاع ژئوپتانسیلی سطح 500  هکتوپاسکال تا 20 ژئوپتانسیل متر نسبت به نرمال بلندمدت افزایش دارد و مانعی برای حرکت سامانه های بارشی به عرض های پایین تر است.

بارش فصل پاییز در اغلب مناطق کشور متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود. به استثنای مناطق ساحلی دریای خزر در سایر نواحی بارش ها عمدتاً متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت خواهد بود.

پیش بینی دما

دمای هوا در فصل پاییز در حد میانگین بلند مدت (بین 0/5- تا 0/5+) و در برخی مناطق تا 1/5 درجه بیش از میانگین بلند مدت در نوسان خواهد بود.

بی هنجاری دمای مهر ماه در شکل 6 نشان داده شده است. به استثنای بخش هایی از مناطق غربی کشور، میانگین دمای سایر نواحی بین 0/5 تا 1/5 درجه سلسیوس بیش از میانگین بلند مدت خواهد بود.

جمع بندی

-در فصل پاییز سامانه پرارتفاع لایه میانی جو در عرض های بالاتر از جایگاه نرمال خود قرار خواهد داشت که می تواند مانعی عمده برای نفوذ سامانه های بارشی به سوی عرض های پایین تر جغرافیایی و بر روی کشورمان باشد.

- درسه ماه آتی، به استثنای بخش هایی از سواحل دریای خزر، در سایر مناطق کشور بارش متمایل به کمتر از میانگین بلندمدت پیش بینی می شود.

-در مجموع انتظار می رود بارش فصل پاییز سال جاری کشور با تاخیر آغاز شود و بارش فصل زمستان نیز با ناهنجاری مواجه شود.پیش بینی فصلی کشور درانتهای هفته اول هر ماه صادرمی شود؛ صحت آن برای سه ماهه اول حدود 70 درصد است.نقشه های تکمیلی در وب سایت های سازمان هواشناسی کشور، پژوهشکده های اقلیم شناسی و هواشناسی و مرکز ملی خشکسالی در دستر س هستند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان هواشناسی

وظیفه اصلی سازمان هواشناسی کشور در راستای تامین اهداف ملی و بین المللی، حفاظت از جان و مال مردم در مقابل مخاطرات مرتبط با آب، هوا و اقلیم می باشد. تحقیق و شناخت کامل اتمسفر و کلیه پدیده های جوی وجمع آوری ، تنظیم و تجزیه و تحلیل اطلاعات و آمارهای هواشناسی و ارائه و کشف نتایج حاصله بمنظور کمک به برنامه ریزی ، پیشرفت و افزایش بازدهی موثر در فعالیتهای کشاورزی، دامپروری، آب، آبیاری، مخازن آبهای زیر زمینی، آبهای سطحی، شهرسازی، سدسازی، تامین انرژی، تاسیسات شهری، آبرسانی، سلامتی و بهبود ارتباطات هوایی، در یایی، زمینی و مطالعات محیط زیست و سایر فعالیتهای دریایی، آلودگی هوا، تعدیل وضع هوا و غیره از مهمترین کاربرد های هواشناسی است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]