اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950613110705500

صنایع ایران به تورم نیروی کار دچار است

کد: 13950613110705500

http://goo.gl/MHXZQ5

، تهران , (اخبار رسمی): تورم نیرو در صنایع ایران یکی از مشکلات بخش صنعت است که به کاهش بهره وری در صنعت منجر شده که این مشکل بیش از سرمایه گذاری اندک در بخش تکنولوژی به مهارت ناکافی نیروی کار در ایران باز می گردد.

صنایع ایران به تورم نیروی کار دچار است

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی تهرانف مهدی پورقاضی رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران در این باره گفت: یکی از مسائل مهم در بهره وری صنعت، بهره وری نیروی انسانی است. آمارها نشان می دهد که بیشتر صنایع در ایران با تورم نیروی انسانی مواجه هستند. به این معنا که صنایع مشابه ایران در دیگر کشورها با نیروی کار کمتری محصولات صنعتی را تولید می کنند.  یک کارخانه خودروسازی در رومانی با 7500 نیرو اتومبیل های رنو را مونتاژ می کند و میزان خروجی این کارخانه با ایران خودرو که 40 هزار نفر را برای تولید به کار می گیرد، برابر است. بهره وری نیروی انسانی در صنعت پایین است و این مسئله بیش از هرچیز ناشی از ناکارآمدی نیروی کار در ایران است.

پورقاضی ادامه داد: تعداد زیادی فارغ التحصیل دانشگاهی در ایران داریم که در آستانه ورود به بازار کار قرار دارند و از مزیت های اقتصاد ایران برشمرده می شوند اما سوال مهم این است که این تعداد از فارغ التحصیلان دانشگاهی چقدر مهارت دارند و چقدر می توانند در بازار موثر و فعالانه ظاهر شوند؟ عموم فارغ التحصیلان دانشگاهی در ایران از مهارت پایین برخوردارند و مدت ها زمان می برد تا در زمینه ای که تحصیل کردند به مهارت ببرسند. فارغ التحصیلان رشته های کامپیوتر، برق یا مکانیک کارآیی لازم را در فضای صنعتی ندارند و این نقص از سیستم آموزش عالی در ایران نشات می گیرد.

رییس کمیسیون صنعت اتاق تهران در ادامه با اشاره به آموزش های حین کار برای افزایش مهارت نیروی کار گفت: آموزش ضمن کار که وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای آن را جلو می برند، می تواند در افزایش مهارت نیروی ها کار به ویژه در حوزه صنعت موثر عمل کند اما این آموزش ها به اندازه کافی پاسخگوی نیازهای بازار کار ایران و فضای کسب وکار کشور به نیروهای زبده نیست. در شرایطی که سازمان های دست اندرکار تلاش کنند بری افزایش مهارت فارغ التحصیلان دانشگاهی بودجه بیشتری در نظر بگیرند، این اقدام آن ها مورد تایید بخش صنعت است.

پورقاضی در ادامه با اشاره به اینکه سرمایه گذاری اندک در بخش تکنولوژی هم در تورم نیرو در صنایع ایران موثر است گفت: با این وجود عدم مهارت کافی نیروی انسانی در فضای صنعت کشور دلیل اول  تورم نیرو در صنایع ایران است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور می گوید، آموزش های مهارت در کشور 10 برابر بیشتر از آموزش های نظری نیاز به سرمایه گذاری دارد و از 400 هزار میلیارد ریال بودجه آموزشی کشور سهم آموزش فنی و حرفه ای فقط 1.2 درصد است.  محمدامین سازگارنژاد می گوید: در برنامه پنجساله ششم توسعه کشور به دنبال آن هستیم تا مجلس را قانع کنیم نگاه جامع تری به آموزش های فنی و حرفه ای داشته باشد. آموزش های مهارت پل مستحکمی است که آموزش را به دنیای اشتغال وصل می کند اما  اعتبارات ملی آموزش در کشور حدود 400 هزار میلیارد ریال است که 270 هزار میلیارد ریال برای آموزش و پرورش و 130هزار میلیارد ریال برای آموزش عالی در نظر گرفته شده است و سهم آموزش فنی و حرفه ای در کشور پنج هزار میلیارد ریال است که باید اصلاح شود. حال با در نظر گرفتن این میزان بودجه در آموزش فنی و حرفه ای و آموزش عالی باید پرسید از نیروی کار ایران در صنعت چگونه استفاده می شود؟ 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]