اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950620119945500

رئیس ستاد اقتصادی پساتحریم تشریح کرد

استراتژی جدید ورود سرمایه به اقتصاد

کد: 13950620119945500

http://goo.gl/xfhHlH

، تهران , (اخبار رسمی): تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار ایران دوچندان شده اما باید مسیر اقتصادی کاملا شفاف برای تمامی سرمایه گذاران تببین شود تا جهت گیری مناسبی در اقتصاد برای سرمایه گذاران خارجی شکل بگیرد.

استراتژی جدید ورود سرمایه

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، مهدی جهانگیری عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، در گفت و گویی عملکرد ستاد اقتصادی پساتحریم و مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری اتاق تهران را تشریح کرد و از عملکرد شرکت‌‌‌های مشاوره سرمایه‌گذاری در دنیا گفت ضمن آنکه از تدوین بسته سرمایه‌گذاری برای چینی‌‌‌ها خبر داد.

ستاد اقتصادی پساتحریم بعد از لغو تحریم‌‌‌ها و برجام تشکیل شده است. هدف از راه‌اندازی این ستاد چه بوده است؟

بعد از ماجرای برجام، برای اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی، این موضوع دارای حساسیت خاصی بود؛ وجود هیئت‌‌‌های متعددی که می‌آمدند و علاقه‌مندی به سرمایه‌گذاری در ایران ضرورت وجود چنین ستادی را دوچندان می‌کرد. با توجه به اهمیت این موضوع ما باید در این شرایط یک بررسی اجمالی انجام می‌دادیم. بر همین اساس، هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایجاد ستاد پساتحریم را در اتاق، مصوب کردند و این ستاد در اتاق تهران تشکیل شد. بعد از تشکیل و راه‌اندازی ستاد، کمیته‌‌‌هایی را که نیاز بود نیز تشکیل دادیم. از جمله کمیته سرمایه‌گذاری، کمیته بین‌الملل. این کمیته‌‌‌ها برنامه‌‌‌های خود را براساس آنچه به عنوان هدف مطرح شده بود تدوین کردند.

هدف مطرح‌شده نیز از بین بردن گلوگاه‌ها و تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی است. از این رو قرار است در قالب پیشنهاد به دولت و مجلس برای اصلاح دستورالعمل‌ها یا رویه‌‌‌ها یا اصلاح قوانین دست‌وپاگیری که می‌تواند مانع پیشرفت کار باشند، اقداماتی صورت گیرد و برای این موضوع کمیته سرمایه‌گذاری به طور جدی کار را دنبال می‌کند. به‌زودی موانعی را که در قانون سرمایه‌گذاری خارجی پیش روی ماست، به طور دقیق به مجاری مربوطه آن اعلام می‌کنیم. یک بخش هم مربوط به حوزه مشاوره سرمایه‌گذاری است. طبیعی است که هر سرمایه‌گذار، چه داخلی و چه خارجی، برای آغاز فعالیت، نیاز به اطلاعات در خصوص رویه‌‌‌ها و قوانین و مقررات آن بخش دارد. به‌ویژه در بخش‌‌‌های مالیات، بیمه وسیاست‌‌‌های انرژی. ما با راه‌اندازی مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری در اتاق تهران و عقد قرارداد با شرکت‌‌‌های مطلع در این موضوع، اعم از داخلی و خارجی که مطلع از قوانین بین‌المللی هستند، توانسته‌ایم در این راه گام برداریم و با راه‌اندازی مرکز مشاوره سرمایه‌گذاری می‌توانیم اطلاعات مناسب را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بدهیم.

با توجه به اینکه ما قبلاً چنین چیزی را نداشته‌ایم. از زمانی که این مرکز مشاوره راه‌اندازی شده، چقدر توانسته است برای ورود سرمایه‌گذاران راه‌گشا باشد؟

ما قبلاً چنین مرکزی را نداشته‌ایم. به طور طبیعی راه‌اندازی و جا انداختن یک موضوع جدید برای سرمایه‌گذاران و اعضای اتاق، مستلزم اطلاع‌رسانی دقیق و آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران است. خانم مستوفی مسئولیت این مرکز را برعهده دارند، با چند شرکت خارجی قرارداد امضا کرده‌اند. یکی از شرکت‌‌‌های خارجی، همایشی در تهران بین گروه‌های ایرانی و ایتالیایی برگزار کرد. شرکت‌‌‌هایی هستند که به همکاری با ایران علاقه‌مندند. علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ایران سعی می‌کنند اطلاعات خود را از این کشور کامل کنند. این امر زمان‌بر است و اتاق تهران نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده است. من امیدوار هستم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مرکز بتواند نقش خودش را ایفا بکند.

شرکت‌‌‌های مشاوره چه‌کاری را انجام می‌دهند؟ آیا کار آنها آشنایی تجار دو کشور با یکدیگر است، یا اینکه شرایط سرمایه‌گذاری را در ایران برای تجار خارجی توضیح می‌دهند و فرصت‌‌‌ها را به اینها معرفی می‌کنند؟

همه این موارد را شامل می‌شود. نکته‌ای که وجود دارد این است که وقتی سرمایه‌گذار خارجی وارد یک کشور می‌شود، مهم‌ترین دغدغه‌اش امنیت سرمایه‌گذاری از حیث برگشت منابعی است که می‌آورد. اینکه فرآیند برگشت پول او به چه شکلی خواهد بود؟ امنیت سرمایه‌گذاری او از حیثی که بتواند برگشت داده شود به چه صورت خواهد بود؟ بحث‌‌‌های مالیاتی این وجه چیست؟ آیا معاف از مالیات است؟ مشمول پرداخت چه درصدی از مالیات است؟ قوانین مربوط به بیمه و موضوعاتی که مربوط به بخش سرمایه است چگونه است؟ همه اینها سؤالاتی است که باید برای سرمایه‌گذار تبیین شود تا او نیز بتواند مسیر خود را مشخص کند. در بخش دیگر نیز مزیت‌‌‌های سرمایه‌گذاری را باید به سرمایه‌گذاران خارجی توضیح داد. ما درحال حاضر مشکل جدی‌ای که در کشور داریم این است که بیشتر اطلاعاتی که از طرق مختلف و به طور مشخص از دولت ارائه می‌شود، در بخش مزیت‌‌‌ها است و کمتر به ارائه اطلاعات مطابق با استانداردهای سرمایه‌گذاری پرداخته‌ایم. این اطلاعات می‌تواند شامل مجوزهای پروژه، زمین، FS و بیزنس پلنی که مورد قبول بانک بین‌المللی و سایر موارد است، باشد. تاکید ما در بخش کمیته سرمایه‌گذاری بر این است که در همایش‌‌‌های برون‌مرزی بسته سرمایه‌گذاری را ارائه بدهیم. در حال حاضر در این بخش، مشغول تدوین بسته‌ای برای کشور چین هستیم. ما چین را به عنوان یک ظرفیت خوب برای سرمایه‌گذاری در ایران می‌بینیم. چینی‌‌‌ها هم در فضای تحریم با ما رابطه خوبی داشتند و هم اینکه در پساتحریم باید مورد توجه باشند. قصد داریم در اولین فرصت با دست پر یک نشست مشترک با چینی‌‌‌ها برگزار کنیم. برگزاری آن نشست با ارائه چنین بسته‌ای، قطعاً می‌تواند ما را به اهدافمان برساند. ما معتقد هستیم که بسته‌‌‌های سرمایه‌گذاری باید کامل باشد و از ایده خارج بشود. مثلاً اگر کسی بخواهد در این منطقه هتل بسازد، این یک ایده است. اما هنگامی که شرایط را برایش روشن می‌کنیم و در مورد مسائل مختلف از ابعاد گوناگون طی یک بسته شفاف‌سازی می‌کنیم، قطعا سرمایه‌گذاران راحت‌تر می‌توانند در این خصوص تصمیم بگیرند. ممکن است ایده‌‌‌های جدیدی را اضافه یا از آن کم کند. حداقلش این است که ما به دنبال این کار هستیم که به عنوان یک ایده خوب این امر اتفاق بیفتد.

مرکز مشاوره‌ای که می‌فرمایید، با چند شرکت خارجی قرارداد بسته است؛ آیا این قراردادها ضرورت دارد و آیا خودمان از عهده انجام این کار برنمی‌آییم؟

 البته شرکت‌‌‌های ایرانی هم در این خصوص وارد کار شده‌اند. شرکت‌‌‌های ایرانی برای مشاوره‌‌‌های سرمایه‌گذاری هم نیاز داریم.

آیا شرکت‌‌‌های ایرانیِ فعال در این بخش هم هستند؟ چرا تاکنون اسمی از این شرکت‌‌‌ها به میان نیامده بود؟

بله، اما اینکه هرکدام از اینها در کدام گرید و جایگاهی قرار دارند، آن بحث دوم است. اما در مورد شرکت‌‌‌هایی که توافق شده است، یک شرکت ایرانی هم آمد و در جلسه ستاد، خودش را معرفی کرد و مورد پذیرش هم قرار گرفت. در حال حاضر هم با اتاق و مجموعه مشغول به همکاری است.

شرکت‌‌‌های مشاوره سرمایه‌گذاری ایرانی در مقابل شرکت‌‌‌های خارجی چه نقایصی دارند؟

حسن و فایده‌‌‌هایی در این بحث مطرح می‌شود. همه شرکت‌‌‌های ایرانی نسبت به فضای کسب‌وکار کشور مطلع‌تر هستند و با جوینت شدن با شرکت‌‌‌های خارجی بهتر می‌توانند کار را جلو ببرند. طبیعی است که دیکته ننوشته غلط ندارد. به هرصورت باید به آن ورود کرد و ان‌شاءالله بتوان از آن نتیجه‌ای گرفت.

در دنیا عملکرد شرکت‌‌‌های مشاوره سرمایه‌گذاری چگونه است؟ البته این شرکت‌‌‌ها حتما در کشورهای دیگر مورد پذیرش واقع شده‌اند. اما به نظر می‌رسد در ایران آن‌طور که باید نسبت به عملکرد این شرکت‌‌‌ها شناخت وجود ندارد. تجربه دنیا در خصوص فعالیت شرکت‌‌‌های مشاوره سرمایه‌گذاری چگونه است؟

به هرصورت کاملاً مشخص است که کشورهای توسعه‌یافته جایگاه ویژه‌ای برای شرکت‌‌‌های نام‌برده قایل هستند. برای اینکه شرکت‌‌‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌‌‌های مشاوره سرمایه‌گذاری، خود هدایت کامل پروژه‌‌‌های سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهند و مسیر را برای سرمایه‌گذار کوتاه می‌کنند. در کشور ما نیز این تمرین دارد انجام می‌شود. طبیعتاً این تجربه، تجربه بسیار موفقی در دنیا بوده و در کشور ما هم می‌تواند جا بیفتد و به ما کمک کند.

به نظر شما که ریاست ستاد اقتصادی پساتحریم را به عهده دارید و فعالیت مرکز مشاوره را نیز رصد می‌کنید، آیا این مرکز توانسته انتظارات شما را برآورده کند یا خیر؟

بله، خانم مستوفی بسیار باانگیزه هستند. اطلاعات سرمایه‌گذاری ایشان از منطقه و از نظر بین‌المللی خوب است. با شرکت‌‌‌های سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی ارتباط دارند. بحث‌‌‌های مربوط به مالی و فاینانس را می‌دانند. بنابراین به دلیل انگیزه و اطلاعات خوبی که ایشان دارند، تا به امروز توانسته‌اند خود و مجموعه مرکز مشاوره را به‌خوبی معرفی کنند. امیدوار هستیم براساس برنامه‌‌‌هایی که دارند در کارشان موفق باشند.

در سایر کمیته‌‌‌ها وضعیت به چه صورت است؟ اقداماتی که در سایر کمیته‌‌‌ها انجام شده است به چه صورت بوده است؟

آقای آصفی در کمیته بین‌الملل ما هستند، که سابقاً سخنگوی وزارت خارجه بودند. تسلط ایشان به فضای کسب‌وکار بین‌المللی بسیار مفید است. آقای بختیاری، معاون بین‌الملل با ایشان دارند همکاری می‌کنند. در حوزه سرمایه‌گذاری، دکتر امیری رئیس کمیته سرمایه‌گذاری هستند. بحث موانع سرمایه‌گذاری را ایشان دارند هدایت می‌کنند. در حوزه آموزش دکتر عندلیب ریاست کمیته آموزشی ما را به عهده دارند. دوره‌‌‌های آموزش سرمایه‌گذاری را طی چندین دوره برگزار کرده‌اند. در حال حاضر نیز دوره‌‌‌های مربوط به مذاکرات بین‌المللی و قواعد و استانداردهای مذاکرات در حال برگزاری است. همچنین اتاق بازرگانی در حال برگزاری دوره‌‌‌هایی است که برای بخش خصوصی پیش‌بینی شده است. حوزه مربوط به اطلاعات و اطلاع‌رسانی ما از طریق مرکز روابط عمومی است که آقای درویشی مسئولیت آن را به عهده دارند. ایشان در این حوزه نقش خودشان را خوب ایفا کرده‌اند. اطلاع‌رسانی خوبی را هم در بخش سایت اتاق و هم در بخشی که مربوط به اطلاعات به زبان فارسی و انگلیسی است، ارائه داده‌اند و عملکرد قابل قبولی دارند. خانم فدایی دبیر ستاد هستند، ایشان مسئولیت هماهنگی را در ستاد به عهده دارند. حدود پانزده نفر از اعضای هیئت نمایندگان داخلی و مشاورانی که از بیرون از اتاق هستند، به عنوان اعضای ستاد به طور ماهیانه در ستاد جلساتی را برگزار می‌کنند و موضوعات مهم را دستور کار دارند و مورد بحث و بررسی قرار می‌دهند. مهم‌ترین سیاست آنها نیز این است که کار را از کمیسیون‌‌‌ها وارد ستاد کنند. طبیعتاً آن بخشی که به مصوبه و هیئت رئیسه مربوط باشد، در هیئت رئیسه مطرح می‌شود. آن بخشی هم که نیاز به ابلاغیه داشته باشد، مستقیماً به جاهایی که لازم است، ارجاع داده می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران

سال 1263 مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]