اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950623122895735

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم :

بکارگیری انرژی‌های نو از برنامه های دولت است

کد: 13950623122895735

http://goo.gl/aaOZNx

، تهران , (اخبار رسمی): استفاده از انرژی‌های نو به عنوان یکی از شاخص های توسعه از برنامه های اصولی دولت تدبیر و امیداست .

بکارگیری انرژی‌های نو از برنامه های دولت است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، ضیا هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه هم‌اندیشی با جمعی از معتمدان، ریش‌سفیدان و سازمان‌های مردم‌ نهاد منطقه سیستان با  اعلام این خبر گفت: دانشگاه زابل به عنوان یکی از مفاخر منطقه در پیشبرد علم در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی دارد.

وی از اهتمام دانشگاه‌های کشور برای حل مسائل با همراهی نخبگان خبرداد و گفت: دیده شدن ایده‌های نخبگان و دسترسی به فرآیندهای توسعه از طریق تقویت سرمایه‌های انسانی، فلسفه تشکیل این جلسات است تا این ایده ها در مسیر درست قرار گرفته و سرعت تحول افزایش پیدا کند.

وی در زمینه بکارگیری انرژی‌های پاک نظیر باد و نور خورشید نیز اظهار داشت: استفاده از انرژی‌های نو به عنوان یکی از شاخص های توسعه، از برنامه های اصولی دولت تدبیر و امید بوده و این منطقه پتانسیل بسیار بالایی در توسعه و بهره‌مندی از این انرژی ها را دارد و شایسته است اهتمام جدی در این خصوص به عمل آید.

هاشمی در ادامه با بیان اینکه گفتگو راهی برای توسعه جامعه است تصریح کرد: مدیران باید با ترویج فرهنگ تضارب افکار و اندیشه‌ها، جریان نقد‌پذیری را در جامعه توسعه داده و طرح افکار و اندیشه‌های متفاوت و حتی مخالف را راهی برای بالندگی و رشد عقلانی و اجتماعی جامعه و اصلاح و بهبود عملکرد تصمیم گیران مصادر امور بدانند. 

رئیس دانشگاه زابل نیز در این نشست گفت: ترویج مرزهای علم و حل مشکلات مردم دو رسالت مهم دانشگاه زابل در منطقه است به طوری که این دانشگاه در راستای توسعه منطقه و  رفع مشکلات مردم برنامه‌ریزی ویژه ای را در دستور کار خود قرار داده است. 

 موسی بهلولی افزود: در راستای دریافت پیشنهادات و تبادل نظر با معتمدان و سران طوایف تاکنون چهار جلسه هم‌اندیشی برگزار شده و از نظرات و ایده‌های صاحبان فکر و اندیشه استفاده شده است. 

رئیس دانشگاه زابل از ارائه راهکارهای علمی دانشگاه برای معضلات ناشی از خشک شدن تالاب هامون توسط پژوهشکده تالاب بین المللی هامون خبرداد و گفت: برگزاری کنفرانس بین المللی برای دریافت راهکارهای عالمانه برای رفع معضلات ناشی از خشک شدن تالاب بین المللی هامون در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به جهش 18 پله ای دانشگاه زابل در حوزه پژوهشی اظهار داشت: دانشگاه زابل با برگزاری پنج کنفرانس ملی و بین المللی در نیمه دوم سال جاری، قصد دارد تا در راستای حل مشکلات مردم به صورت علمی و کارشناسی شده گام های اساسی بردارد. 

بهلولی ضمن اشاره به وجود 11 پروژه عمرانی فعال در سطح دانشگاه، از نقش آفرینی دانشگاه در زمینه فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی که جزو وظایف سایر ارگان ها می‌باشد نیز خبر داده و افزود: دانشگاه در این راستا توسعه کشت زیتون و صنایع تبدیلی آن را هدف قرار داده که تولید انبوه نهال زیتون و راه اندازی خط تولید روغن زیتون در آینده نزدیک نیز یکی از اقداماتی است که در راستای اشتغال آفرینی و الگوسازی برای مردم و مدیران در دستور کار قرار گرفته است.

وی بر استفاده از انرژی های نو و منابع پاک انرژی در این منطقه تاکید کرد و یادآورشد: نخستین توربین بادی تحقیقاتی برای بررسی ظرفیت‌های اقتصادی آن در دانشگاه زابل راه اندازی شده است.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ویژه شهرستان زابل نیز در این جلسه گفت: در هیچ یک از دولت ها به اندازه دولت تدبیر و امید به دریاچه هامون اهمیت داده نشده است به طوری که دولت تدبیر و امید بدنبال حل موضوعات مختلف منطقه من جمله موضوع ریزگردها و احیای تالاب هامون بوده است. 

 هوشنگ ناظری در ادامه افزود: بیکاری به عنوان یکی از چالش های منطقه باعث معضلات عدیده اجتماعی شده است چرا که در اثر خشک شدن منابع آبی در این منطقه، خیلی از کشاورزان و دامداران بیکار شده‌اند. 

در ادامه این نشست مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، امام جمعه موقت زابل، امام جمعه اهل سنت زابل، مسئول اتاق های فکر استان، مسئول خانه معتمدان سیستان، مسئول سازمان مردم نهاد کوثر نبی در خصوص موضوعات مختلف منطقه سیستان مطالب خود را ارائه کردند. 

سهیم کردن نخبگان هر منطقه در اخذ تصمیمات کشوری، راه اندازی اتاق فکر در خصوص منطقه آزاد تجاری- صنعتی سیستان و دیوار امنیتی، حل مشکلات با ارائه راهکارهای اجرایی، ورود دانشگاه زابل در مقابله با مسئله ریزگردها و رسوب گذاری چاه نیمه ها و همچنین فرصت ها و چالش های فرهنگی در دانشگاه ها از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

لازم است در هر زمان تحلیل دقیق و صحیحى از وضعیت و جایگاه تاریخى آموزش عالى داشته باشیم. این علم و آگاهى به دلیل اینکه براى تعیین نحوه و خط مشى حرکت آتى این بخش ضرورى است، موجب وحدت نظر و تحلیل همگان با دست‏اندرکاران آموزش عالى کشور مى‏شود. ما براى سهولت، تاریخ آموزش عالى ایران را به سه دوره باستانى، میانى و اخیر یا معاصر تقسیم نموده‏ایم. بر مبناى اطلاعات در دست، در زمان داریوش، مدرسه پزشکى «سائیسم» جهت تربیت طبیب با کتابخانه‏اى معتبر دایر بوده است. مجمع علمى همدان نیز در آن زمان با 100 نفر عالم و دانشمند به فعالیت مشغول بوده است. علاوه بر اینها از فرهنگستان اردشیر نیز در شهر سارد ذکر به میان آمده است. مدارس دوره ساسانى مثل ریواردشیر به انتقال معارف آن عصر و تربیت دانشمند مشغول بوده‏اند. شاخص‏ترین سابقه آموزشى موجود و در دسترس در دوران باستانى را مى‏توان تشکیل و تأسیس مدرسه «جندى شاپور» در شرق محل فعلى شوش توصیف نمود. این مدرسه که 500 سال عمر کرده، پایدارترین مدرسه عالى در تاریخ ایران بوده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش