کد: 13950623123035784

رییس کنفدراسیون صادرات تاکید کرد

بازنگری نحوه امتیازدهی به صادرکنندگان نمونه

کد: 13950623123035784

http://goo.gl/y6SGcU

، تهران , (اخبار رسمی): هر فردی که در جدول سازمان توسعه تجارت بتواند 500 امتیاز بدست آورد، به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می شود اما معتقدم این جدول، جامع و کامل نیست.

بازنگری نحوه امتیازدهی به صادرکنندگان نمونه

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی رئیس این کنفدراسیون با ارزیابی از نحوه امتیازدهی سازمان توسعه تجارت به صادرکنندگان نمونه، گفت:  موضوع انتخاب صادرکننده نمونه از زمان دولت اصلاحات کلید خورد. برای با اهمیت جلوه دادن موضوع و مقوله صادرات حتی در تقویم رسمی کشور یک روز به عنوان روز ملی صادرات نامگذاری شد.

وی ادامه داد: به این ترتیب از آن زمان تا به امروز، نوع انتخاب صادرکننده نمونه دستخوش تحولات زیادی شده است و توانسته قدم به قدم به سمت واقعی تر شدن حرکت کند. ولی آنچه که مسلم است، این است که به عقیده من کماکان نوع انتخاب و روش امتیاز‌دهی در انتخاب صادرکننده نمونه خیلی با واقعیت های موجود یکسان و سازگار نیست.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، افزود: سازمان توسعه تجارت برای انتخاب صادرکننده نمونه، جدولی دارد که در آن هزار امتیاز لحاظ شده است. هر فردی که در این جدول بتواند 500 امتیاز بدست آورد، به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب می شود. من معتقدم این جدول، جامع و کامل نیست، به این دلیل که تمام امتیازها به صورت ثابت برای تمام رشته های شغلی مطرح شده است. یعنی امتیازهایی که یک صادرکننده محصولات میوه و تره بار باید دریافت کند، دقیقا همان امتیاز را هم یک صادرکننده در رشته IT باید کسب کند. خب به نظر می رسد که این دو، دو مقوله متفاوت و جدا هستند. البته از این دست تناقض ها و تفاوت ها در انتخاب صادرکننده نمونه با رشته های مختلف بسیار زیاد دیده می شود.

لاهوتی اظهارکرد: نکته بعدی که به عقیده من یکی از ضعف های انتخاب صادرکننده نمونه است، این است که برای حضور در تشکل ها تقریبا 100 امتیاز در نظر گرفته شده است، امتیازی که در واقع رقم بسیار پایینی است. چرا که عدم عضویت فردی در تشکل صادارتی خودش، نشاندهنده این است که این فرد می تواند از آن صنف و یا از افراد با سابقه آن صنف نباشد. اما به عقیده من عضویت در تشکل ها باید نقش تعیین کننده ای در انتخاب صادرکننده نمونه داشته باشد.

او با اشاره به اینکه اتاق های بازرگانی در انتخاب صادرکنندگان نمونه عملا هیچ کاره اند، گفت: مساله بعدی که ما به آن معترض هستیم این است که اصولا برگزار کننده روز ملی صادرات، باید سازمان توسعه تجارت باشد، ولی نحوه و مکانیزم انتخاب باید در اختیار اتاق ایران و با نظرخواهی فعالان بخش خصوصی که در اتاق های سراسر کشور حضور دارند صورت بگیرد. یعنی مکانیزم انتخاب براساس نظر آنها به صورت جامع تعیین شود و اجرا هم در دست اتاق های بازرگانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: نکته بعدی اینکه طی سال های گذشته شاهد بودیم که بعضی صادرکنندگان نمونه افرادی بودند که طی سال های متوالی به عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شده اند، در حالی که آنها یا وابسته به دولت و یا متعلق به بنگاه های خصولتی بودند و علی رغم داشتن امتیاز بصورت دستوری جزو لیست قرار گرفتند. بعضا هم مشاهده شده حتی شرکت هایی در لیست صادرکنندگان قرار گرفته اند که نه تنها رشد صادراتی نداشته اند بلکه در لیست بدهکاران بزرگ بانکی هم قرار داشته اند. این موارد به نظر ما نقاط ضعف در اجرا است، البته در چارچوب  انتخاب هم همانطور که اشاره شد اختلاف نظر وجود دارد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان خاطرنشان کرد: همچنین به نظر می رسد که نوع امتیاز دهی باید مورد بازبینی و بازنگری قرار بگیرد. اصولا هم این گونه روش ها در کشورهای مختلف برای شناسایی دقیق در اختیار NGO ها و اتاق های بازرگانی قرار دارد، نه سازمان های اجرایی ودولتی. چرا که اینگونه حمایت ها و تشویق ها بعنوان یک نماد بوده و اصولا جزوظیفه حاکمیتی نیست و دولت می تواند از یک ابزار کارآمد مثل اتاق بازرگانی، تشکل ها و ... استفاده کند تا برای انتخاب افراد اصلح در جهت درست تری قدم بردارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کنفدراسیون صادرات ایران

وظایف و اختیارات کنفدراسیون صادرات: زمینه سازی، تقویت و موثر نمودن نقش و فعالیت تشکل های صادراتی و نیز تشکل های خدماتی ، علمی و ... مرتبط با صادرات کالا و خدمات ، تلاش برای حل و فصل مسائل و مشکلات مشترک و کمک به تحقق اهداف مشترک تشکل های مورد بحث و در نتیجه توسعه صادرات کشور را می توان از جمله مهمترین اهداف این کنفدراسیون نام برد.