کد: 13951126235735784

رییس کنفدراسیون صادرات ایران:

دستورالعمل ساماندهی بازار ارز با ابهام همراه است

کد: 13951126235735784

https://goo.gl/hXI2YC

، تهران , (اخبار رسمی): معاون اول رییس جمهوری چندی پیش دستورالعمل ساماندهی بازار ارز را ابلاغ کرد. بخشنامه ای که قرار است براساس آن تا آخر اسفند ماه صرافی ها به وظایف خودشان برگردند و از معاملات ارزی حذف شود.

دستورالعمل ساماندهی بازار ارز با ابهام همراه است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی کنفدراسیون واردات،  محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات ایران در اینباره بیان کرد: در یکی از بندهای بخشنامه معاون اول ریاست جمهوری اشاره شده است که صرافی ها باید به وظیفه اصلی خودشان برگردند و در زمینه خدمت رسانی عمل کنند، در این سیستم صادرکننده ها هم باید ارزشان را به سیستم بانکی وارد و به همین سیستم بفروشند.

لاهوتی گفت: ابتدای این بخشنامه برای فروش ارز صادرکننده تنها به صنایع بزرگ مثل پتروشیمی و فولاد و اشاره شده است، اما در بخشی دیگر به نوعی گفته شده که انگار شامل تمام صادرکنندگان می شود و همه صادرکنندگان باید ارزشان را به سیستم بانکی بفروشند. به این ترتیب از روزی که این بخشنامه صادر شده هم صادرکننده و هم فعالان اقتصادی به نوعی در ابهام قرار دارند. البته اتاق تهران درباره ابهام های این بخشنامه، نامه نوشت اما تا به الان هیچ رفع ابهام و روشنگری صورت نگرفته است.

به گفته رییس کنفدراسیون صادرات، حالا براساس آنچه که در بخشنامه آمده از 25 اسفند صرافی ها قرار است از معاملات ارزی حذف شوند و ما هم در حال نزدیک شدن به این تاریخ هستیم. او اضافه کرد: زمان زیادی تا 25 اسفندماه باقی نمانده است، اما این در حالی است که طبق اظهارنظر مسئولان از خود رییس جمهوری تا رییس کل بانک مرکزی شرایط بانکی ما هنوز به شرایط قبل از تحریم ها برنگشته است و بانک های بزرگ با ایران ارتباط برقرار نمی کنند. الان هم که رییس جمهوری جدید امریکا روی کار آمده و هنوز مواضع آن کاملا مشخص نیست.

لاهوتی تاکید کرد: آنچه مسلم است این است که شرایط بانکی ما این امکان را ندارد که سیستم صرافی را از تجارت خارجی حذف و متوقف کند. اما شاید دولت تدابیری اندیشیده و قرار است تا آن تاریخ مشکلات برطرف شود. به هرحال کار با شبکه بانکی همیشه از مطالبات بخش خصوصی بوده است. به این صورت که فعالان اقتصادی بتوانند از شرایط بانکی مثل تمام رقبایشان در کشورهای دیگر استفاده کنند. به این ترتیب اگر شرایط بانکی به زمان قبل از تحریم برسد، اولین کسی که نفعش را می برد صادرکننده و وارد کننده است.

او ادامه داد: به هرحال شبکه بانکی مطمئن تر و سریع تر است. فعالان اقتصادی می توانند از طریق بانک ها از گشایش اعتبار یوزانس استفاده کنند. با استفاده از سیستم بانکی سرمایه در گردش کمتری نیاز است و نقدینگی فعالان اقتصادی تامین می شود. اما همان طور که گفتم سیستم بانکی باید به شرایط قبل از تحریم ها برگردد.

لاهوتی همچنین گفت: ما از دولت درخواست داریم که روشنگری دقیق انجام شود که این بخشنامه شامل چه کسانی می شود و با چه مکانیزمی این مشکلات حل خواهد شد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کنفدراسیون صادرات ایران

وظایف و اختیارات کنفدراسیون صادرات: زمینه سازی، تقویت و موثر نمودن نقش و فعالیت تشکل های صادراتی و نیز تشکل های خدماتی ، علمی و ... مرتبط با صادرات کالا و خدمات ، تلاش برای حل و فصل مسائل و مشکلات مشترک و کمک به تحقق اهداف مشترک تشکل های مورد بحث و در نتیجه توسعه صادرات کشور را می توان از جمله مهمترین اهداف این کنفدراسیون نام برد.