کد: 13950913193575784

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران تشریح کرد

2 مشکل سازمان‌های حامی صادرات در ایران

کد: 13950913193575784

https://goo.gl/1umWxm

، تهران , (اخبار رسمی): صندوق ضمانت صادرات نسبت به گذشته ازنظر روش و خدمات بهبودیافته است اما ظرفیت‌های این صندوق جوابگوی میزان صادرات کنونی ایران نیست.از سوی دیگر عدم ادغام این صندوق با بانک توسعه صادرات به اتلاف وقت و کاهش ظرفیت‌های این دو نهاد حمایتی منجر شده است.

2 مشکل سازمان‌های حامی صادرات در ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران و عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره صندوق ضمانت صادرات و خدمات آن به صادرکنندگان گفت: در مقایسه مدیریت فعلی این صندوق با مدیریت سابق باید گفت که عملکرد صندوق ضمانت نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است. مدیریت جدید صندوق ضمانت صادرات به دلیل آشنایی و آگاهی با موضوعات ارزی و صادراتی در حمایت از صادرات موفق‌تر عمل کردند و از سوی دیگر در سال‌های اخیر حمایت‌های دولت از صندوق ضمانت صادرات افزایش‌یافته است. دولت از منابع صندوق توسعه ملی منابعی را در اختیار صندوق ضمانت صادرات قرار داده است که منجر به تحول چشم‌گیری در عملکرد صندوق شده هرچند این تحول با توجه به شرایط فعلی صادرات ایران قابل‌قبول نیست.

عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: کاهش هزینه‌های ضمانت‌نامه از سه‌به‌یک در بازارهای پرخطری مثل عراق و افغانستان از کمک‌های خوب این صندوق به صادرکنندگان بوده است. در حال حاضر مهم‌ترین مسئله صندوق ضمانت صادرات این است که ظرفیت‌های این صندوق متناسب با حجم صادرات کشور نیست و صندوق قادر نیست در شرایط فعلی ضمانت صادرات را در تمام رشته‌ها به‌طور کامل پوشش بدهد.

عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به اینکه صندوق ضمانت صادرات و بانک توسعه صادرات دو سازمان مجزا از یکدیگر است گفت: این درحالی‌که است که صادرکننده به‌طور هم‌زمان با هردوی این سازمان‌ها سروکار دارد. در کشورهای توسعه‌یافته و بسیاری از کشورهای درحال‌توسعه اگزیم بانک‌ها این مشکل را حل کردند و صندوق‌ها با بانک‌های تخصصی ادغام شدند که  علاوه برافزایش سرمایه و خدمات‌رسانی بهتر به‌صرفه جویی در زمان هم منجر شده است. متأسفانه در کشور ما این دو سازمان باهم ادغام نشدند و متقاضی خدمات مجبور است اقدامات مشابه را در هر دو سازمان انجام دهد.

لاهوتی با اشاره به اینکه همه صادرکنندگان در بخش خصوصی از تسهیلات استفاده نمی کنند، گفت: حمایت از صادرات تنها در پرداخت تسهیلات خلاصه نمی‌شود. استفاده از گشایش اعتبار درفروش کالای صادراتی و دریافت آل سی از خریدار شکل دیگری از تسهیلات اما به‌طور غیرمستقیم است که صادرکننده می‌تواند پیش از تحویل کالا پولش را از بانک‌ها دریافت کند که متأسفانه چنین تسهیلاتی به صادرکننده ایرانی ارائه نمی‌شود.

رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: بانک گارانتی روشی است که در آن خریدار ضمانتی را از طریق بانکش به بانک شما می‌دهد تا در مقابل وزن مشخصی صادرات کالا بتوانید 20 درصد از پول را دریافت کنید و صادرکنندگان به‌طورمعمول با روش بانک گارانتی با کارمزد پایین وجه را دریافت می‌کنند و بعد کالایشان را صادر می‌کنند که متأسفانه این امکان برای صادرکنندگان ما وجود ندارد.

لاهوتی در ادامه با اشاره به عدم عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی و افزایش تعرفه کالای ایرانی در بازارهای صادراتی و گران بودن حمل‌ونقل و بسته‌بندی به‌عنوان دیگر مشکلات صادرات گفت: فعالان اقتصادی در بخش خصوصی واقعی از منابع بانکی استفاده نمی‌کنند اما مشکلات آن‌ها در بخش‌های دیگر صادرات همچنان پابرجاست.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کنفدراسیون صادرات ایران

وظایف و اختیارات کنفدراسیون صادرات: زمینه سازی، تقویت و موثر نمودن نقش و فعالیت تشکل های صادراتی و نیز تشکل های خدماتی ، علمی و ... مرتبط با صادرات کالا و خدمات ، تلاش برای حل و فصل مسائل و مشکلات مشترک و کمک به تحقق اهداف مشترک تشکل های مورد بحث و در نتیجه توسعه صادرات کشور را می توان از جمله مهمترین اهداف این کنفدراسیون نام برد.